Seurasaaren Uimalan alueelle suunniteltu saunapaikka siirrettävä Läntiseen Pukkisaareen

Helsingin kaupunki on avannut kilpailutuksen uusista saunapaikoista kesäkuussa 2021. Yksi saunapaikoista on Seurasaaressa.

Paremmin toimintaan sopiva saunapaikka löytyisi Läntisestä Pukkisaaresta, joka sijaitsee Seurasaaren sillan länsipuolella.

Vaadimme, että Helsingin kaupunki keskeyttää kilpailutuksen koskien Seurasaaren saunapaikkaa ja kilpailuttaa sen sijaan paikan, joka sijaitsee Läntisen Pukkisaaren eteläosassa sijaitsevan laiturin läheisyydessä.

Syitä paikan vaihtamiseen ovat mm. seuraavat.

1. Seurasaaren saunapaikka on tarpeettomasti sijoitettu osittain Seurasaaren Uimalan alueelle.

Seurasaaren Uimala on ollut nykyisellä paikallaan vuodesta 1906 ja Uimala on kulttuurihistoriallisesti arvokas. Yleistä saunaa ei ole tarpeellista sijoittaa Uimalan alueelle tai välittömään läheisyyteen, kun saunalle sopiva ja rauhallinen paikka löytyisi Läntisestä Pukkisaaresta.

2. Seurasaaren saunapaikkaan on 1,9km edestakainen kävelymatka, joka on liian pitkä.

Kaupunkilaiset ansaitsevat yleisiä saunoja, jotka ovat rauhallisissa paikoissa, mutta silti hyvin saavutettavissa. Seurasaaren saunapaikka on liian vaikeasti saavutettavissa, jotta sen käyttäminen olisi mahdollista ympäri vuoden.

3. Läntisestä Pukkisaaresta löytyy valmis saunapaikka vain 350 metrin päässä lähimmästä bussipysäkistä

Läntisen Pukkisaaren eteläpuolella olevan laiturin läheisyydestä löytyisi valmis suojaisa saunapaikka, joka ei aiheuttaisi häiriöitä saaren muille käyttäjille. Lisäksi huoltoajo olisi mahdollista järjestää siten, ettei se aiheuttaisi häiriöitä Seurasaaren toiminnalle. Perinteinen yleinen sauna Läntisessä Pukkisaaressa tukisi saarella olevan rautakautisen kauppakylän toimintaa.

Screenshot_2021-07-09_at_10.27_.51_1.png

Saara ja Jaakko Heikkinen    Ota yhteyttä adressin tekijään