sisailma-, kosteus-, homeongelmat ja terveyshaitat

Niin uusissa kuin vanhemmissa asunnoissa ja työpaikoilla sekä muissa rakennuksissa ilmenee joko home-, kosteus- tai sisäilmaongelmia.

Sisäilma, home-,  kosteusvauriot aiheuttavat vakavia terveyshaittoja ja taloudellista vahinkoa.

Koettuja altistumisoireita ovat esimerkiksi päänsärky, jatkuvat hengitystieinfektiot, silmien ärsytysoireet, väsymys, lihaskivut, pahanolontunne, poskionteloitten turvotusta, poskiontelotulehduksia, nenän tukkoisuutta, liman kertymistä keuhkoihin ja nenä- sekä poskionteloihin, kuumeilua jopa nenäverenvuotoa, krooninen sinuiitti. Oireet ovat erittäin moninaiset.

Voimakas ja pitkäaikainen altistuminen ja herkistyminen tekee alttiimmaksi saada oireita aivan missä tiloissa vaan, missä ilmenee vähäistäkin sisäilmaongelmaa. Sen jälkeen jopa pitkäaikainen altistuminen tupakansavulle saattaa aiheuttaa oireilua.

Kroonisen sinuiitin oireita voi välttää vaan asumalla terveissä tiloissa, missä ei ole kosteusvaurioita, hometta ja liiallista pölyä.

Ongelmana on se, että yksin ei asioihin pysty vaikuttamaan. Seinä tulee vastaan joka puolella. Ihmistä pomputetaan ja yritetään saada uskomaan, että vika on korvien välissä eikä siinä, että ongelma on todellinen.

Adressilla on tarkoitus saada ihmiset yhteen taistelemaan terveyden, terveellisen sisäilman ja terveiden rakennusten puolesta.

Liian nopea rakentaminen tai ongelmien peittäminen ja vähätteleminen on syitä, miksi me kaikki joudumme kärsimään ja laittamaan terveytemme alttiiksi, joudumme asunnottomiksi, työttömiksi tai jatkuvaan muuttokierteeseen tai menetämme pahimmassa tapauksessa niin terveyden kuin omaisuutemme.

Asunnon ostossa tai asuntoa vuokratessa ei kerrota kaikkea ja paljastuu myöhemmin kosteusvaurio mikä tuottaa lisäkustannuksia ja terveyshaittoja. Asioita vähätellään, jätetään tiedostamatta tai ne kielletään tahoilla, jotka voisivat asiaan vaikuttaa.

Uusien rakennusten rakentamista ja vanhempien rakennusten korjausrakentamista pitää seurata niin, että todellakin kaikki on tehty rakentamismääräysten mukaisesti niin, että terveyshaittaa ei tule rakennuksesta aiheutumaan tai rahojaan ja terveyttään menettämään huonosti liian nopeasti rakennetun/korjatun rakennuksen takia.

Kosteusvaurioita, homevaurioita tai/ja sisäilmavaurioita on niin yksityisissä kuin julkisissakin rakennuksissa.

Lakiapua asioihin on vaikeata saada, koska kaikilla ei ole taloudellisesti mahdollista palkata asiantuntijaa auttamaan.

Ongelmien käsittely yksin on vaikeaa ja ratkaisun löytäminen yksin on mahdotonta.
Seinä tulee joka kulman takana, koska ei tiedä mihin tahoon voi luottaa ja mistä siten löytää oikea ja luotettava taho.

Nämä asiat pitäisi saada esille, jotta niihin alettaisiin suhtautua asiallisesti ja ongelmat ratkaistaisiin.

Ja saataisiin eteenpäin lakiesitys tai säädös, missä vaaditaan että kosteus-, home- ja sisäilmalle altistuneiden oireet tunnustetaan ja myönnetään sekä velvoitetaan virallisia tahoja ja vastuussa olevia toimimaan niin kauan, kunnes ongelmat rakennuksissa poistuvat ja terveyshaitat häviävät.

Koska ongelmat eivät ole korviemme välissä vaan ne ovat todellisia.