Rädda Sockenbacka lågstadieskola - Pelastakaa Sockenbacka lågstadieskola

ADRESS / ADRESSI 4.5.2010

Helsingfors stads Utbildningsverk planerar att slakta Sockenbacka lågstadieskola, eller att skära verksamheten till en stympad kvartersskola med endast årskurserna 1 och 2 varvid elever i klass 3 och 4 skulle få söka sig till andra skolor längre bort.

Vi undertecknade kräver att man, när beslut fattas gällande Sockenbacka lågstadieskolas framtid, beaktar alla de förnuftsskäl som starkt talar för att skolan bör få fortsätta verksamheten i sin nuvarande form med årskurserna 1-4 och två lärare.

Motiveringar enligt följande:

1. Ifall skolan helt läggs ned försvinner den svenskspråkiga grundservicen i västra utkanten av Helsingfors, och det blir omöjligt att locka svenska barnfamiljer till området. De tvåspråkiga familjer som väljer att stanna kvar kommer högst troligen att välja ett av de tre finskspråkiga lågstadierna inom närområdet, eller gå över gränsen till Esbo.

2. Sunt förnuft talar för att få kvarhålla verksamheten i dess nuvarande form, gentemot en stympad verksamhet med endast årskurserna 1-2. Resursmässigt och administrativt skulle det vara mycket svårare att upprätthålla en enhet med endast 1 lärartjänst (+ 1 assistent), än att ha kvar två lärare (+ 1 assistent) som nu. Även de fasta kostnaderna, som är lika stora för båda alternativen, talar för att kvarhålla den nuvarande verksamheten.

3. Helsingfors stads faktacentrals prognoser visar tydligt att den nuvarande svackan i Sockenbacka lågstadieskolas elevunderlag är tillfällig. De pågående stora byggnadsprojekten för nya bostäder i Kånala, Reimars, Sockenbacka och också Pajängen innebär att flera tusen nya invånare flyttar till närområdet inom de kommande 4 åren.

4. Läggs skolan ner nu, eller beskärs verksamheten, är det högst orealistiskt att tro att den svenskspråkiga utbildningen i något skede skulle kunna återupprättas i sin tidigare form i Sockenbacka. Sockenbacka lågstadieskola har verkat i samma, av arkitekt Selim A Lindqvist ritade skolhus sedan september 1921, och flera av dess nuvarande elever är andra eller tredje generationens elever i samma unika skolmiljö.

---

Helsingin kaupungin Opetusvirasto suunnittelee Pitäjänmäen ruotsinkielisen ala-asteen Sockenbacka lågstadieskola:n alasajoa, tai toiminnan typistämistä korttelikouluksi luokille 1-2, jolloin oppilaat luokilla 3 ja 4 saisivat hakeutua muihin kouluihin kauemmaksi.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Sockenbacka lågstadieskolanin tulevaisuudesta päätettäessä otetaan kaikki järkisyyt huomioon. Ne puhuvat nykyisen toiminnan jatkamisen puolesta siten että koulussa on jatkossakin luokat 1-4 ja kaksi opettajaa.

Perusteita:

1. Jos koulu kokonaan lakkautetaan, häviää ruotsinkielinen peruspalvelu läntisen Helsingin laidasta jonka jälkeen on erittäin vaikeata houkutella uusia ruotsinkielisiä perheitä alueelle. Jäljelle jäävät kaksikieliset perheet valitsevat hyvin todennäköisesti jonkun lähialueen kolmesta suomenkielisestä ala-asteesta, tai vievät lapsensa rajan yli Espoon puolelle.

2. Terve järki puhuu olemassa olevan toiminnan säilyttämisestä nykymuodossaan verrattuna supistettuun toimintaan vain luokissa 1-2. Sekä hallinnollisesti että resurssimielessä olisi vaikeampaa ylläpitää yksikköä vain yhdellä opettajaviralla (+ 1 assistentti), verrattuna nykyiseen kahden opettajan (+ 1 assistentti) malliin. Myös kiinteät kulut, jotka ovat samat molemmissa vaihtoehdossa, puhuvat nykyisen muodon säilyttämiseksi.

3. Helsingin kaupungin Tietokeskuksen ennusteet osoittavat selkeästi että nykyinen notkelma Sockenbacka lågstadieskolan:in oppilasmäärässä on tilapäinen. Käynnissä olevat suuret asunto-rakennusprojektit Konalassa, Reimarlassa, Pitäjänmäellä ja Painiityssä tarkoittavat useita tuhansia uusia asukkaita lähialueelle seuraavan 4 vuoden aikana.

4. Jos koulun toiminta nyt lakkautetaan tai supistetaan, on hyvin epärealistista kuvitella että ruotsinkielinen opetus nykymuodossaan koskaan voisi palautua ennalleen Pitäjänmäelle. Sockenbacka lågstadieskola on toiminut samassa, arkkitehti Selim A Lindqvistin piirtämässä puurakennuksessa Konalantien varrella vuodesta 1921, ja monet sen nykyisistä oppilaista ovat toisen tai kolmannen sukupolven oppilaita samassa ainutlaatuisessa koulumiljöössä.

Richard Dahlberg, Sockenbacka Hem och Skola    Ota yhteyttä adressin tekijään