Väärän voitonpäivän 9.5. stalinistijuhla kiellettävä Euroopassa!

Vaadimme, että neuvostohenkisen ja stalinistisen voitonpäivän 9.5. viettäminen (ei siis natsi-Saksan antautumisen allekirjoituksen vuosipäivän mukaisen oikean Voiton päivän 8.5.) julkisin tai muin naapurustoa häiritsevin menoin ja/tai jotenkin Itä-Euroopan ja Suomen itäosien "vapauttamiseen" viittaavin militaristisin symbolein sekä neuvostomiehityksiä kunnioittavin ja uhreja loukkaavin ilmauksin on kiellettävä kaikissa Euroopan neuvoston 47 jäsenmaassa, mukaanlukien Venäjä. Tuomitsemme jyrkästi Nashin, Yövartion ja SAFKAn provokatiiviset toimet ns. sudeettivenäläisten agitoimiseksi Baltianmaissa ja Suomessa voitonpäivänjuhlintaan ja historiankirjoituksen vääristämiseksi Venäjän historiakomission mukaiseksi.

(Ban the Wrongful Stalinist Victory Day 9 May in Whole Europe, See the bottom of the page)*

Taustaa: Toukokuun 8. päivänä juhlitaan Euroopassa onnellista vapautuksen ja demokratian paluun päivää Saksan kolmannen valtakunnan ehdottoman antautumisen muistoksi. Itä-Euroopan kohtalo sitä vastoin oli liki päinvastainen: surullinen demokratian toivon häviö ja alistuminen neuvostoliittolaisvenäläisen totalitarismin valtaan, osin 45 – 50 vuodeksi – ja osin yhä vieläkin jatkuen. Toisin kuin vapaan Euroopan rauhaisaa 8.5. voiton päivän Victory-in-Europe Day -juhlaa, Venäjän federaatio haluaa yhä viettää militaristisin ja barbaarisin menoin puna-armeijan Berliinin valtauksen ja Itä-Euroopan pitkän miehityksen ja sorron sinetöinytta toukokuun 9:ttä eli Neuvostoliiton voiton päivää Den Pobedy.

Raskaimmin tuon pitkän stalinistisen neuvostofasismin miehityksen ja sorron kokivat ne alueet, jotka Neuvostoliitto miehitti ja liitti laittomasti itseensä heti toisen maailmansodan alussa 1940 sovittuaan asiasta liittolaisensa Hitlerin Saksan kanssa elokuussa 1939. Noille maille ja Viipurin läänille sodan päättyminen merkitsi neuvostomiehityksen paluuta. Tuon maailmansodan aloittajien keskeisen sopimuksen perusteellahan totalitaristisuurvallat sopivat myös Suomen kohtalosta – ja osia Suomen alueesta on edelleenkin tuon miehityksen vallassa.

Venäläistenkin on hyvä muistaa, että Stalinin Neuvostoliitto oli natsi-Saksan liittolainen toisen maailmansodan ratkaisevimmassa vaiheessa eli silloin, kun Molotov–Ribbentrop-liittolaiset yhdessä ja yksissätuumin tuon maailmanpalon aloittivat, rinta rinnan samalla puolella Hitlerin ja Stalinin fasistit ihmiskuntaa vastaan hyökäten liitossa elokuusta 1939 kesäkuuhun 1941.

Elokuun 23. päivänä 1939 tekemänsä sopimuksen mukaisesti ne hyökkäsivät syyskuussa Puolaan ja jakoivat maan kahtia. Saksalais-neuvostoliittolaisen Voiton paraatin http://fi.wikipedia.org/wiki/Saksan-Puolan_sota_1939#Valtauksen_j.C3.A4lkeen jälkeen Neuvostoliitto jatkoi Molotov–Ribbentrop-sopimuksen toteuttamista alistamalla ja miehittämällä Baltian maat ja yrittämällä miehittää Suomen. Se onnistui vain osittain.

Slaaviveljesmaansa Puolan selkäänpuukotuksen jälkeen Neuvostoliitto suoritti kuin esimerkkinä maailmansodan ensimmäisen aseettomien siviilivankien joukkomurhan Katynin metsissä keväällä 1940. Katynin uhreiksi kaavailtiin Stalinin alkuperäissuunnitelmien mukaan myös talvisodassa valloitetun Suomen upseerit ja muu väestö oli tarkoitus siirtää Siperiaan. Mutta Euroopasta oli löytynyt kansa, joka oli päättänyt taistella päällekäyvää imperialistista fasismia vastaan.

Eurooppalaiset saavatkin oikeastaan kiittää totalitarismin vastaisen taistelun voitosta toukokuun 8. päivänä juhlittavien lisäksi talvisodan ja jatkosodan suomalaisia sankareita. Neuvostoliittohan pommitti Suomea kesäkuussa 1941 ja näin alkoi jatkosota. Raskaan taakan ns. sotasyyllisenä kantaneen työväenmiehen Väinö Tannerin tiedetään todenneen, että perkeleen hyökkäystä vastaan puolustauduttaessa on paremman puutteessa kelpuutettava vaikka saatanan apu. Vaihtoehtoina oli jääminen kahden suurvallan sodan jalkoihin tai antautua Saksalle Tanskan ja Norjan tavoin tai antautua NL:lle Viron tavoin. – Kiitos sotasyyllisinä tuomituille ja kaikille Suomen veteraaneille niin käynyt!

Venäjä yhäkin kiistää ja vähättelee Neuvostoliiton syyllisyyttä Suomen ja NL:n välisiin sotiin. Jotkut Venäjällä esittävät Suomea syyllistäviä väitteitä. Se on hyvin pahansuopaista ja valheellista ja loukkaavaa. Miksi Venäjän federaatio yhä jatkaa Neuvostoliiton aloittamaa rikosta? Onko sen oikeudenmukaisuus sitä, että vain kaukaa tuodut miehittäjät saavat asua Suomen Karjalassa kotimaansa hallinnossa ja pakolaisia syyllistetään, kun he eivät suostu kutsumaan miehittäjiä vapauttajiksi? Miksi ulkomaiset maahantunkeutujat pitävät Viipurissakin interventionsa kunniaksi Voiton päivän vuosittaisia paraateja?

Mielestämme toiseen maailmansotaan yhtä paljon Hitlerin Saksan kanssa syyllisen Neuvostoliiton hirmutekoja ja sotasyyllisyyttä ei tulisi unohtaa, eikä Stalinin miehitysarmeijan ylistämistä tulisi sallia. Saksalaiset ja venäläiset ovat yhtä syyllisiä sodanaloittajia (ja tietysti johtajiensa uhreina myös yhtä syyttömiä). Emme voi hyväksyä sellaisia Venäjän puolustusministeriön nettisivuilla esitettyjä syytöksiä, että Puola olisi toisen maailmansodan syyllinen. On myös äänekkäästi oikaistava suomalaisia loukkaava suurvalhe, että Suomi olisi jotenkin aiheuttanut Neuvostoliiton hyökkäykset maahamme ja olisi ikään kuin syyllinen talvi- ja jatkosotaan. Venäjällä ja venäläisillä ei tällaisissa asioissa voi vallita tyystin erilainen totuus kuin muulla maailmalla.

Tuomitsemme jyrkästi Nashin,Yövartion ja SAFKAn provokatiiviset toimet ns. sudeettivenäläisten agitoimiseksi ja historiankirjoituksen vääristämiseksi Venäjän historiakomission mukaiseksi Baltianmaissa ja Suomessa.
– Allekirjoittakaa vaatimus: Väärän voitonpäivän 9.5. stalinistijuhla kiellettävä Euroopassa!

Linkkejä:
"Venäjän puolustusministeriön internetsivun mukaan Puola oli syypää toisen maailmansodan alkamiseen."
"Euroopan parlamentin 101 jäsentä on allekirjoittanut avoimen kirjeen, jossa maailman johtajia kehotetaan kiinnittämään vakavaa huomiota Moskovassa 9. toukokuuta järjestettävää toisen maailmansodan voitonpäivää todellisiin tarkoitusperiin. - Venäjän federaatio on Neuvostoliiton laillinen seuraajavaltio, mutta se on jatkuvasti vältellyt vastuutaan niihin rikoksiin, joita neuvostovaltio teki ihmisyyttä ja naapurivaltioitaan kohtaan, kirjeessä todetaan. Allekirjoittajien mielestä Moskovan juhlallisuudet eivät saa merkitä Neuvostoliiton valloitusten ja totalitaarisen kommunismin rikosten hyväksymistä. Kirjeessä muistutetaan Neuvostoliiton ja Saksan yhteistyöstä toisen maailmansodan alkuvuosina. - Totalitaristinen Neuvostoliitto aktiivisesti avusti Natsi-Saksaa valloittamaan suurehkon osan vapaata Eurooppaa toimittamalla Saksan armeijalle ja sen sotateollisuudelle ..."
___

* Ban the Wrongful Stalinist Victoty Day 9 May in Whole Europe!

We demand that the wrongful Victory Day 9 May – not the actual Victory-in-Europe Day (end of WWII on May 8) but the Soviet so called Den Pobedy – celebrated in the Soviet Union and Russia in honour of Stalin's imperialist escalation with symbols and expressions respecting for the occupation of Eastern Europe and insulting the victims should be banned in all 47 member states of The Council of Europe.

We condemn the triumphing of the illegal occupation and other crimes against humanity committed by the Soviet Union after the Molotov–Ribbentrop Pact 1939, http://en.wikipedia.org/wiki/Molotov%E2%80%93Ribbentrop_Pact#The_Molotov.E2.80.93Ribbentrop_Pact_and_its_secret_protocol and the Stalinist aggression against Poland, the Baltic States and Finland since September 1939 as well as the Soviet occupations of Eastern European countries in 1945. In addition, more than 12% of Finnish territory is still under illegal Russian occupation, the area of which was ethnically cleansed of all inhabitants of that time. The whole population – 430,000 Finnish refugees with their descendants – were robbed of their domiciliary rights by the Soviet invaders. Is the Nazi-Communist Molotov–Ribbentrop Pact still in force empowering the aggressor nation to fête Stalin as an imperialist territorial conqueror? How could Russia still celebrate the Wrong Victory Day without apologies?
– Please sign the appeal: Ban the Wrongful Stalinist Victoty Day 9 May in Whole Europe!