Stora Enson Veitsiluodon tehtaan tulevaisuus turvattava

Metsäyhtiö UPM päätti 26.8.2020 lakkauttaa Jämsän Kaipolan paperitehtaan. Metsäyhtiön liiketoimintayksikön johto mainitsi sulkemisen syinä kustannuskilpailukykyyn liittyvät ulkoiset tekijät. Näitä ovat mm. polttoaineveron nousu ja siitä johtuvat raaka-aineiden ja tuotteiden korkeat kuljetuskustannukset, korkea verotus- ja maksurakenne ja teollisuuspoliittisen sääntelyn ennakoimattomuus.

Metsäteollisuuden asiantuntijapiireistä on vasta esitetty arvioita, että metsäyhtiö Stora Ensolla on suunnitelma lakkauttaa paperitehdas joko Kemin Veitsiluodosta tai Anjalankoskelta, tai molemmat.

Veitsiluodon Kemin tehdas työllistää noin 900 henkilöä, ja kerrannaisvaikutuksineen tehtaan työllistävä vaikutus on huomattavasti suurempi. Veitsiluodon tehtaan merkitys Kemin kaupungin taloudelle on erittäin suuri. Paperitehdas on sijainniltaan hyvin edullisessa paikassa Perämeren rannikolla, ja tehtaalla on myös oma satama ja oma sellutuotanto. Tehtaan tuotteet ovat korkealaatuisia.

Me allekirjoittaneet vaadimme Suomen hallitukselta ja Stora Enso -metsäyhtiöltä toimenpiteitä Veitsiluodon tehtaan säilymisen varmistamiseksi. Hallituksen tulee kehittää teollisuuspolitiikkansa ja maksu- ja veropolitiikkaansa niin, että suomalaisten paperitehtaiden kilpailukyky säilyy muihin verrattuna. Ja Stora Enso-metsäyhtiön tulee kantaa yhteiskuntavastuuta ja tarvittaessa kehittää tehtaan prosesseja, tuotantoa tai tuotevalikoimaa tuotteiden menekin varmistamiseksi.

Koronapandemian aiheuttama teollisuustuotteiden kysynnän lasku on  väliaikainen. Kilpailukykyisille tuotteille on markkinoilla tilausta.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Hannu Peurasaari voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Pitäisikö taksi- ja apteekkilupien määrän rajoittamisesta luopua?