TEKIJÄNOIKEUSKORVAUKSET MYÖS MASKEERAAJILLE!

smy-uusi-logo-web-21.jpg

Kopioston sivuilla lukee: ”Maksamme korvauksia tv- ja radio-ohjelmien jälkikäytöstä, kuten niiden tallentamisesta kodeissa ja oppilaitoksissa. Korvauksia saavat audiovisuaalisten teosten tekijät, kuten käsikirjoittajat, ohjaajat, leikkaajat, lavastajat, pukusuunnittelijat, kuvaajat, kuvittajat, näyttelijät, selostajat, kääntäjät sekä äänisuunnittelijat, ohjelmista, joita esitetään vapaasti katsottavilla ja kuunneltavilla kanavilla.”

Me allekirjoittaneet, Suomen maskeeraajat ry:n yhdistys ja sen jäsenet, sekä muut alalla toimivat meikkaaja-maskeeraajat ja muut asiaa kannattavat henkilöt toivomme, että Kopiosto harkitsee maskeeraustöiden huomioimista tekijänoikeuskorvauksia jaettaessa tulevaisuudessa.

Maskeerausosaston kohtelu tasapuolisena taiteellisen osaston ryhmänä, jonka ammattitaito vaatii erityistä osaamista suunnittelu- ja toteutustyössä, olisi alan tasapuolisuuden nimissä toivottavaa. Meidän työtämme ei kukaan muu voi tai osaa tehdä. Alallamme on mahdollista suorittaa mm. vanhaa mestarikirjaa vastaava erikoisammattitutkintokoulutus. Alamme koulutus on eurooppalaisittainkin todella korkealla tasolla.

Ihminen katsoo toista ihmistä ensimmäisenä kasvoihin. Jos Kopiosto jakaa korvauksia pukujen ja lavastuksien näkymiselle tuotannossa, niin miksi maskeeraustyö jätetään tämän huomioinnin ulkopuolelle?

Jo pienikin meikki vaikuttaa tuotannon lopputulokseen ja meikittömyys huomataan varmasti. Hahmon hiukset, tatuoinnit ja meikit kertovat omaa tarinaansa hahmon taustoista, ajatuksista ja maailmakuvasta. Näiden avulla voidaan kertoa myös hahmon sisimpiä tuntoja ilman, että näyttelijän täytyy sitä näytellessään tuoda erityisesti esiin.

Maskeeraussuunnittelija työstää suunnittelussa samoja osa-alueita kuin pukusuunnittelijakin, mutta jopa kokonaisvaltaisemmin. Pelkästään kauneusmeikki ja kampaus sisältävät jo paljon hyvin spesifistä osaamista. Usein työ suunnittelun osalta on myös erityisen vaativaa, jos luodaan peruukkeja, partoja tai viiksiä monipuolisine värityksineen ja muotoineen.

Luodaan mahdollisesti irtopaloja muokataksemme kasvojen muotoja ja näyttelijän anatomiaa,tai kuvastamaan luodun hahmon ominaisuuksia jamenneisyyden jälkiä esim. arpia. Maskeeraaja osaa luoda näyttävän onnettomuustilanteen efektimaskeerauksen keinoin, tai viedä katsojan fantasiamaailmaan vaikkapa lastenelokuvassa. Maskeeraajalta onnistuu myös haudasta nousseen zombien tekemin elokuvakameran eteen.

Maskeeraussuunnitteluun paneudutaan yhtä perusteellisesti kuin muidenkin tekijänoikeutta nauttivien eri osa-alueiden suunnittelijoiden työssä. Maskeeraussuunnittelu voi tosiaan olla hyvin näkyvä elementti tai lähes huomaamaton, mutta erittäin tärkeä kokonaisuuden kannalta.

Lähetämme tämän kirjelmän lopuksi Kopiostolle.

Sini Silfvenius-Bart, puheenjohtaja, Suomen maskeeraajat ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Sini Silfvenius-Bart, puheenjohtaja, Suomen maskeeraajat ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…