Adressi thaimaalaisten vierailuviisumeista Suomeen

”Tasa-arvon, oikeuden ja kohtuuden puolesta.”

Suomen Thaimaan suurlähetystössä on viime vuosina tapahtunut paljon parannusta. Nykyisin myönnetään 1 kk:n viisumeita ensikertalaisille, kun aikaisemmin myönnettiin vain 14 päivän viisumeita. Palvelu on myös parantunut huomattavasti, mutta vieläkin on havaittavissa mielivaltaa, asioita ei selitetä kunnolla, kysymyksiin ei vastata ja ollaan tylyjä.

Joku saa 2-3 kk:n viisumin heppoisin perustein, kun taas jollekin toiselle myönnetään vain 1 kk:n viisumi, vaikka hänellä olisi kuinka hyvät perustelut. Kun asianomaiset kysyvät syitä lyhyihin viisumeihin, selitykset ovat epämääräisiä ja tylyjä. Tarvittavien dokumenttien määrää muutellaan joka vuosi, eli hakeminen tehdään mahdollisimman vaikeaksi. Kuvaannollisesti voisi sanoa, että viisumin hakemisprosessi muistuttaa entistä autojen katsastusta, jossa virkailija mielivaltaisesti, ja joskus aivan kuin kiusaksi, etsimällä etsi syyn evätä katsastuksen läpäiseminen.

- Edustuston virkailijat sanovat, että Schengen-maissa annetaan 1 kk:n viisumi ensikertalaiselle, mutta esimerkiksi Ruotsissa myönnetään kaikille 3 kk:n viisumi.

- Asiasta perillä olevien tahojen mukaan suhteilla, tai jos kyseessä on nimekäs henkilö, saa ilman kunnon perusteluja 3 kk:n viisumin.

- Eräs thaimaalainen Suomen edustuston kanssa asioiva virkailija totesi, että edustustossa varmaankin vihataan thaimaalaisia, koska siellä ollaan niin tylyjä. Ruotsin edustuston henkilökunta taas on hänen kokemuksensa mukaan erittäin ystävällinen.

- Usein jopa Suomessa naimisissa olevien thaimaalaisten henkilöiden lähisukulaisten viisumeja evätään tai rajoitetaan aivan kuin he olisivat rikollisia. Tämä loukkaa ihmisarvoa.

- Luonnollisesti molempien anojien taustat pitää tarkistaa huolella, koska prostituution rajoittaminen on tietenkin tärkeää. Mutta jos hakijoiden taustoista voidaan päätellä, että heidän tapauksessaan ei ole kyse mistään laittomasta toiminnasta, niin eikö oikeuden nimissä rehellisten ihmisten pitäisi saada haluamaansa viisumi? Nyt rangaistaan sokeasti kaikkia hakijoita muutamien väärinkäyttäjien takia.

- Jos viisumin saaminen olisi helpompaa, niin monet niistä, jotka eivät nyt edes viitsi anoa viisumia, anoisivat sitä ja siten Suomeen saataisiin lisää turisteja. Tästä hyötyisi myös valtio, koska vieraiden ylläpitämiseen ja matkailuun Suomessa kuluu rahaa.

- Monet naisystäviään Suomeen tuovat miehet ovat iäkkäitä ja yksinäisiä. Tutkimukset osoittavat, että parisuhteissa elävät vanhemmat miehet ovat paljon terveempiä ja virkeämpiä kuin yksinäiset. Iäkkäiden miesten yksinäisyydestä valtiolle koituvat sairaus- ja muut kustannukset ovat huomattavat. Pitkät pakkoerot saattavat myös vaikuttaa negatiivisesti suhteiden kestävyyteen.

- Vierailijan tuominen Suomeen vain kuukaudeksi tulee suhteettoman kalliiksi. Lähes 1000 euron lento, vakuutus, passin ja viisumin hankintakulut, matkalaukut ja lämpimät vaatteet tekevät ison reiän monien säästöihin. On paljon mielekkäämpää, jos kulut voi jakaa kolmelle kuukaudelle.

- Suomen valtion ei pitäisi olla moraalin vartija. Jos mitään rikokseen tai väärinkäyttöön viittaavaa ei viisumin anomusprosessissa tule esiin, pitäisi myöntää hakijan haluama viisumi.

- Virkailijat unohtavat, että kyse on perhe- ja parisuhteista! Kaipaamme viisumiprosessilta enemmän inhimillisyyttä ja oikeudenmukaisuutta.

Me XXXXX adressin allekirjoittanutta henkilöä pyydämme ystävällisesti, että ulkoasiainministeri Alexander Stubbille ja Suomen Thaimaan suurlähettiläs Lars Backström ottaisivat tämän asian käsiteltäväkseen ja helpottaisivat viisumin saantia. Nykyinen käytäntö ei hyödytä ketään, vaan aiheuttaa paljon mielipahaa, sydänsuruja, lisää yksinäisyyttä ja valtiolle taloudellista menetystä.

Kunnioittavasti

Timo Ylä-Soininmäki

HUOM:

Voit allekirjoittaa adressin myös siten, että nimesi ei näy netissä, mutta se menee silti adressilistalle.

Rekisteröityminen ei ole välttämätöntä.

Älä allekirjoita adressia ’Aku Ankka’ -pelleilynimillä; ne poistetaan.

Laita keskusteluun asiallista palautetta päättäjille.

Lähetä tämä sivun linkki www.adressit.com/thaimaa kaikille tutuillesi.

Toimitan adressin viimeistään vuoden 2008 kesäkuuhun mennessä ulkoministeri Alexander Stubbille sekä Bangkokiin suurlähettiläs Lars Backströmille.

Timo Ylä-Soininmäki    Ota yhteyttä adressin tekijään