Thyroid ja Armour Thyroid KELA-korvattaviksi

Tällä nimiadressilla haluamme saada päättäjät ymmärtämään, että me, kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat, tarvitsemme ja vaadimme vaihtoehdon synteettisen tyroksiinihoidon (Thyroxin) rinnalle. Me adressin allekirjoittajat esitämme, että Armour Thyroid ja Thyroid tulee saada Kelan peruskorvattavien lääkkeiden listalle. Lisäksi haluamme lisätä lääkäreiden tietoisuutta muista lääkevaihtoehdoista kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa ja myös sitä, että Armour Thyroid ja Thyroid lääkkeen määrääminen helpottuisi, jotta yhä useampi kilpirauhaspotilas saisi vajaatoimintansa hoitoon parhaan mahdollisimman avun parantamaan elämänlaatua. Valmiste on tällä hetkellä saatavilla ainoastaan erikoisluvalla Suomessa. Armour Thyroidin ja Thyroidin hinta ilman peruskorvattavuutta on moninkertainen verrattuna Thyroxiniin, joten sekä saatavuus että hinta ovat esteenä laajemmalle käytölle, ja monet joutuvat tästä syystä tyytymään riittämättömään Thyroxin-hoitoon. Moni meistä on jo käynyt läpi erikoisluvan hakemisprosessin sekä siirtynyt mainittujen lääkkeiden käyttäjiksi ja saanut terveytensä ja elämänilonsa takaisin! Maailmalla kyseiset lääkkeet ovat yleisesti käytettyjä reseptivalmisteita.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on hyvin yleinen sairaus ikään ja sukupuoleen katsomatta. Kymmeniä vuosia sitten lääkärit hoitivat kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia potilaitaan menestyksekkäästi kuuntelemalla heidän oireitaan ja lääkitsemällä oireiden mukaan; päinvastoin kuin nykyisen käytännön mukaan, jolloin potilaat lääkitään 70-luvulla keksityn epätarkan TSH-mittauksen mukaan eikä huomioida oireita. 1970-luvulla markkinat valtasi myös uusi synteettinen kilpirauhashormonilääke, Thyroxin, jonka myötä yleistyi kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosointi ja hoito perustuen yksinomaan laboratoriomittauksiin. Kuitenkin lähes poikkeuksetta vajaatoimintaa sairastavat kokevat, että Thyroxin-korvaushoito ei riitä poistamaan heidän kaikkia oireitaan.

Riittämättömästä hormonikorvaushoidosta johtuen suuri osa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista pysyy edelleen vajaatomintaisena altistaen heidät myös muille vakaville sairauksille. Esimerkiksi korkea verenpaine, rytmihäiriöt, masennus, allergiat, ihottumat, unihäiriöt, nivelvaivat, apatia, korkea kolesteroli ja diabetes ovat sairauksia, joiden on todettu olevan hyvin yleisiä Thyroxinia hormonikorvaushoitonaan käyttävillä henkilöillä. Kuitenkin henkilön hakeuduttua lääkärille vajaatoiminnasta johtuvien oireiden takia hänelle usein tarjotaan ensimmäisenä masennuslääkkeitä.

Ennen 1970-lukua kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidettiin yksinomaan eläinperäisellä hormonivalmisteella joka kehitettiin 1800-luvulla lampaan kilpirauhasesta kuivattamalla. Kuitenkin jo 1900-luvun alussa siirryttiin prosessissa käyttämään sian kilpirauhasta ja näin kehittyi kilpirauhashormonilääke nimeltään Armour Thyroid. Synteettisesti valmistettu Thyroxin sisältää vain yhtä hormonia (T4), kun taas Armour Thyroid sisältää lähes kaikkia terveen kilpirauhasen tuottamia hormoneja (T4, T3, T2, T1 sekä kalsitoniinia) Nämä kaikki hormonit ovat välttämättömiä terveydelle. Ihmisen kehossa ei ole yhtäkään hormonirauhasta, joka tuottaisi hormoneja turhaan. Normaalin kehon toiminnan ylläpitämiseksi ihminen tarvitsee KAIKKIA kilpirauhasen tuottamia hormoneja.