Tienvarsien ja kaupunkiketojen niitto myöhäisemmäksi

SAM_45311.JPGElinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen mukaan tienvarsien niittoja tehdään yleensä kesäkuun puolivälistä lähtien elokuun loppuun. Me, allekirjoittaneet, olemme monen vuoden luonnonseurantakokemuksiemme perusteella sitä mieltä, että niitot aloitetaan liian aikaisin.

Suuri osa niittykukistamme kukkii kesäkuun lopulla tai heinäkuussa, jotkut jatkavat kukintaansa myös elokuussa. Jos ne niitetään jo nuppuvaiheessa, ne eivät ehdi siementää ja turvata seuraavan vuoden kasvuaan. Nuo samaiset kasvit ovat myös monen hyönteis- ja perhoslajin elinehto. Monelta tutulta kasvupaikalta on kadonnut sekä kasvi- että eläinlajeja kokonaan. Liian aikainen niitto on näin ollen mielestämme osasyyllinen luonnon monimuotoisuuden katoamiseen.

Olemme myös huomanneet, että niittokone niittää vain pientareet ja paikoittain tienvarsiojien penkereet. Ojien pohjat, joissa usein kasvaa lupiineita ja jättipalsamia, jäävät usein niittämättä. Näin ollen niiden leviämiselle suodaan suotuisat olot.

Tienpientareiden ja kaupunkiketojen niittykasvien, monen hyönteis- ja perhoslajin elinehtojen sekä myöhään maassa pesivien lintujen poikasten turvaamiseksi pyydämme siis, että tienvarsien niitto aloitettasiin vasta elokuun puolenvälin jälkeen. Pyydämme myös, että leikkaajat kiinnittäisivät enemmän huomiota edellämainittujen vieraslajien hävittämiseen.

Taina Kankare, Facebook-ryhmä Luonnonkukkakuvaajat    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Taina Kankare, Facebook-ryhmä Luonnonkukkakuvaajat voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…