Tuija Braxin erottava

Oikeusministeri Tuija Brax kiisti "mahdollisuuden siitä, että sähköisessä äänestyksessä voisi kadota ääniä" (Helsingin Sanomat 5.9.2008). Lisäksi Brax väitti, että äänestysmenettely on "yhtä aukoton sähköisessä ja perinteisessä paperilipuilla toteutettavassa äänestyksessä". Tuija Brax järjestelmällisesti kiisti useitten tahojen, mm. EFFIn ja Jyrki J. Kasvin esittämän sähköisen äänestyksen kritiikin.

Ennen vaaleja, Tuija Brax kuittasi epäilyt sähköisen äänestyksen mahdollisesta epäluotettavuudesta science fictionina. Fiktiosta tuli kuitenkin faktaa sähköisen äänestyksen kokeilussa. Vaalien jälkeen ilmeni, että yli 200 sähköistä ääntä on kadonnut. Brax reagoi tähän toteamalla, että äänestysjärjestelmässä ei ollut vikaa, vaan äänestäjissä: "Osoittautui, että järjestelmä ei ole ollut se ongelma, vaan sittenkin ihminen."

Tuija Brax on puuhastellut (kuten esim. Suvi Linden aiemmin) oman osaamisensa ja ymmärtämyksensä ulkopuolella. Hänen tietotekniikan ymmärtämyksen vähyytensä korreloi käänteisesti hänen varmuuteensa sähköisen äänestyksen toimivuudesta, ja hän on samalla päättäväisesti sulkenut korvansa kriitikkojen näkemyksiltä.

Adressin allekirjoittaneet ovat sitä mieltä, että Suomen oikeusministeriltä, kuten kaikilta muiltakin ministereiltä, tulee voida edellyttää kypsempää ja nöyrempää suhtautumista ulkopuolisten asiantuntijoiden antamaan kritiikkiin, kuten esim. tietotekniikan alan ammattilaisten näkemyksiin. Näin erityisesti Suomen demokratian toteutumisen ollessa vaakalaudalla. Allekirjoittaneet ovat sitä mieltä, että Tuija Brax ei ole soveltuva henkilö toimimaan ministerinä, ja hänen tulisi luopua Suomen oikeusministerin toimesta.

LISÄYS 10.11.2008: Oikeusministeri Tuija Braxin Orwellmaiset otteet sähköisen äänestyksen jupakassa ovat saaneet myös kansainvälisempää huomiota: Finland's flawed e-voting scheme - blame the voters?

LISÄYS 5.12.2008: Tuija Brax kalastelee jälleen sameissa vesissä ajamalla "Lex Nokiana" tunnettua, yksityisyyden suojan kannalta varsin arveluttavaa urkintalakia. Tuija Brax ilmeisesti jälleen tapansa mukaan kieltäytyy kuuntelemasta asiaan kriittisesti suhtautuvien asiantuntijoiden näkemyksiä:
- Oikeusoppineet: Lex Nokia rikkoo perustuslakia
- Oikeuskansleri arvostelee kiisteltyä Lex Nokiaa
- EFFI: Yleinen urkkimislaki vs. Lex Nokia.
Ovatkohan lain arvostelijat jälleen Tuija Braxin mielestä ahmineet liikaa science fictionia?

LISÄYS 9.4.2009: KHO siivoaa Tuija Braxin jälkiä: HS, IS