Tupakkatuotteiden etämyynti ja niiden tilaus lailliseksi ETA-alueilta.

Tässä hetken ihmetellyt, että miksi vaan katsomme vierestä kun päättäjät tekevät aivan mielivaltaisesti ratkaisuja. Yksi näistä mielivaltaisista ratkaisuista on esimerkiksi tämä tupakkatuotteiden etämyynnin kieltäminen.

Näin ensimmäisenä esimerkkinä tämän säädöksen huonoista puolista voinee ilmaista tämän e-savukkeiden nesteiden tilaamisen estämisen. Miksi katsomme vierestä kun kerrankin on löydetty ja tiedoksi saatettu oikeasti tehokas keino tupakoinnin vähentämiseen ja jopa lopettamiseen, niin se halutaan kieltää ja kun kielto ei onnistu niin koetetaan sitä vaikeuttaa kaikilla mahdollisilla tavoilla.

E-savukkeiden ja sen käyttämien ns. e-nesteiden ei ole todettu aiheuttavan oikeastaan minkäänlaisia haittavaikutuksia. Ja jos joitain lieviä mahdollisia haittavaikutuksia olisi löydettykkin eivät ne ole millään muotoa rinnastettavissa tupakan haittavaikutuksiin.

Toisena, itseni mielestä huolestuttavimpana asiana, pidän tämän etämyyntikiellon aiheuttamasta harrastuksien tuhoamisesta. Todella moni kerää sikareita harrastuksekseen ja osa toki näitä myös sauhuttelee juhlahetkinä yms. Sikaria ei vedetä ns. henkeen niinkuin tupakkia, sitä ei ole kääritty paperiin, eikä siinä myöskään ole lisättyjä myrkkyjä, vaan se on puhdasta luonnontuotetta, tupakkaa, joka on kääritty tupakanlehteen. Ja koska sikaria ei ole tarkoitus myöskään ns. henkeen vetää niin ei se täten aiheuta millään muotoa samoja haittavaikutuksia. Sikaria myös yleisesti ottaen ei polteta niin paljoa kuin tupakkaa.

Moni myös keräilee sikareita ja kartuttaa kokoelmaansa kasvattaen näin ajan saatossa kokoelman arvoa. Koska sikarithan ovat osaltaan niin kuin viinit, eli maku muuttuu ja jalostuu ajan saatossa.

Kolmantena mainitsemisen arvoisena asiana, niin sama lakihan koskee myös piipputupakkaa, vesipiippuja (Shisha) yms. tupakkatuotteita.

Nyt 2017 voimaan astunut laki tupakkatuotteiden etämyynnin kieltämiseksi tekee käytännössä piippu- ja sikariharrastuksesta todella vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Suomessa on vain muutamalla paikkakunnalla ns. sikari/tupakkakauppa, josta saa alan tarpeistoa (sikareita, humidoreja, shishoja, piipputupakkaa yms.) Ja jos et näiden liikkeiden välittömässä läheisyydessä satu asumaan, niin ei sinulla ole käytännössä mahdollisuutta ko. tuotteita ostaa, koska etämyynti estää juurikin tämän postin välityksellä myymisen.

Enne vuotta 2017 etämyynti oli vielä sallittua mahdollistaen esimerkiksi sikariharrastajien tilata suomessa toimivasta tupakkakaupasta aitoja käsinkäärittyjä sikareita. Tunnistautuminen siihen, että tilaaja on ollu täysi-ikäinen on tapahtunut esimerkiksi verkkopankki tunnistautumisella, joten ei ole olemassa vaaraa, että alaikäiset voisit ko. tuotteita tilata.

Alla pari otetta lakiuudistuksista, jotka on nyt ujutettu läpi, estäen ja rajoittaen näin ihmisten tekemisiä. Samalla tämä laki myös hyvin suurella todennäköisyydellä lisää rikollisuutta, koska se on niin mielivaltainen, että ihmiset todennäköisesti pyrkivät tuotteita kuitenkin jatkossakin tilaamaan kiellosta välittämättä.

Postilähetykset EU-maasta

Purutupakan, nenänuuskan ja suussa käytettäväksi tarkoitetun tupakan hankkiminen ja vastaanottaminen postitse tai muulla vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta on kiellettyä.

Yksityishenkilö ei saa tuoda maahan, hankkia ja vastaanottaa postitse tai muulla vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta sähkösavukkeen avulla höyrystettäväksi tarkoitettua nikotiinia sisältävää nestettä, jonka nikotiinipitoisuus on yli 20 milligrammaa millilitrassa tai jolla on lääkelain mukainen käyttötarkoitus.

Yksityishenkilö ei saa hankkia tai vastaanottaa elinkeinonharjoittajalta etäviestimen (puhelin, posti, televisio, tietoverkko ja muu väline, jota voidaan käyttää sopimuksen tekemiseen ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä) välityksellä hankittuja tupakkatuotteita, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä postitse, tavarankuljetuksena tai muulla vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta. Sähkösavukkeille ja nikotiininesteille on kuitenkin siirtymäaika 30.6.2017 asti.

58 § Etämyynnin kielto

Tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden ja nikotiininesteiden rajat ylittävä etämyynti on kielletty. Myöskään Suomeen sijoittautunut elinkeinonharjoittaja ei saa myydä tai muutoin luovuttaa mainittuja tuotteita kuluttajalle kuluttajansuojalain (38/1978) 6 luvun 7 §:n 2 momentissa tarkoitettua etäviestintä käyttäen.

Nyt jokainen allekirjoittakaa tämä adressi, niin saisimme mahdollisesti mediahuomiota ja päättäjät heräämään tähän järjettömyyteen, joka tällä hetkellä vallitsee. Yllämainitut asiat ovat vain murto-osaa siitä mitä kaikkea tämä kielto rajoittaa ja aiheuttaa.