Tyypin 2 diabeteslääkkeiden korvaustaso säilytettävä

Maamme hallitus aikoo ensi vuoden budjetissa tehdä yli 130 miljoonan euron säästöt lääkekustannuksiin. Selvitysmies kartoitti sosiaali- ja terveysministeriön pyynnöstä mahdollisia leikkauskeinoja. Selvitysmies on ehdottanut hallitukselle tyypin 2 diabeteksen hoidossa käytettävien lääkkeiden sairausvakuutuskorvausten vähentämistä merkittävästi.

Suunnitelmissa on siirtää diabeteslääkkeet ylemmästä erityiskorvausluokasta* alempaan erityiskorvausluokkaan*.

Tyypin 2 diabetes on sairaus, joka riittämättömästi hoidettuna johtaa vakaviin elinvaurioihin ja lisäsairauksiin, joiden hoitaminen on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa kuin lääkkeiden korvaaminen sairastuneille.

Mielestämme on epäoikeudenmukaista, että yhdellä potilasryhmällä aiotaan maksattaa suuri osa lääkekorvauksiin kohdistuvista säästöistä. Ylemmässä erityiskorvausluokassa on nyt 34 sairautta, joista diabetes, tyyppiä erottelematta, on yksi. Muihin 33 sairauteen ei kohdistu nyt säästötoimia. Korvausluokan lasku ei koskisi insuliinia.

Insuliinin rinnalle on viime aikoina tullut paljon uusia, muun muassa pistettäviä tyypin 2 diabeteslääkkeitä, joilla diabeetikot ovat saavuttaneet hyviä hoitotuloksia.

Lääkekorvausten leikkaus vaarantaa tyypin 2 diabeteksen hoidossa saavutetut hyvät hoitotulokset ja potilasturvallisuuden, koska yhä suuremmalla osalla potilaista ei ole varaa toteuttaa asianmukaista lääkehoitoa.

Ylempi erityiskorvausluokka = lääkkeen hinnasta korvataan 100 %, mutta joka ostokerralla potilas maksaa 4,5 €

Alempi erityiskorvausluokka = lääkkeen hinnasta korvataan 65 %

Suomen Diabetesliitto ry
ja allekirjoittaneet

Tule mukaan ja kerää allekirjoituksia!

Tulosta nimilistoja ja kerää nimikirjoituksia niiltä, jotka eivät halua tai voi osallistua nettiadressiimme.
Tarjoamme myös tulostettavan palaustuskuoren, jolla voit lähettää keräämäsi nimilistat meille maksutta.

Nimilista: http://www.diabetes.fi/files/7213/laakeadressi_ALLEKIRJOITUSSIVU2016.pdf

Tietoa adressista, kertoo miksi allekirjoitamme: http://www.diabetes.fi/files/7215/laakeadressi_TIETOSIVU_2016.pdf

Palautuskuori, palauta nimilistat maksutta meille: http://www.diabetes.fi/files/7214/laakeadressi_PALAUTUSKUORI_2016.pdf

Adressiin liittyvät tiedostot  ja muita ohjeita päivitetään tämän sivun lisäksi Diabetesliiton nettisivuille:

Tietoja korvausheikennyksen vaikutuksista Suomen ja diabeetikoiden talouteen: http://www.diabetes.fi/kohtauspaikka/blogikirja/lue_blogikirjaa/laakekorvausten_leikkaus_diabeetikoilta_ei_saasta_rahaa_vaan_lisaa_ongelmia.9461.blog

Suomen Diabetesliitto ry    Ota yhteyttä adressin tekijään