Uuden lastensairaalan teho-osastolle on saatava lisää hoitajia

Uuden lastensairaalan teho-osasto tarvitsee kipeästi ammattitaitoista hoitohenkilöstöä

Monet meistä ovat lukeneet jo pidemmän aikaa, että potilaita siirretään toisiin sairaaloihin, mutta suuri huolenaihe on se, että leikkauksia perutaan jopa leikkauspäivänä usein, jolloin lapsi on jo kirjautunut sairaalaan sisään.

Ei voi olla niin, että lapsi on saanut jo peräti esilääkityksen ennen leikkauksen alkua ja viime hetkillä leikkaus perutaan, koska tehohoitopaikkoja ei ole jäljellä.

Viime hetken perumisia on tullut useita samoille lapsipotilaille joskus jopa kolmekin kertaa peräjälkeen.

Vanhempien ymmärrys tilanteeseen ei ole enää hyvä ja ymmärtäväinen, vaan vanhemmat haluavat pikaista muutosta hoitohenkilöstön lisäämiseen sekä myös tehohoitajien peruspalkan nostamiseen nykyisestä. (Peruspalkka ei ole riittävän suuri työn vaativuuteen nähden. Tehohoitajien palkkataso tulee ottaa huomioon kaikkialla Suomessa, ei pelkästään Uuden lastensairaalan puolella.)

Tehohoito on vaativaa erikoissairaanhoitoa, joka vaatii hoitajalta laajaa osaamista niin tarkkailulaitteiden hallinnasta kuin potilaan tilan tutkimisesta ja hoitamisesta sekä lääkehoidosta. Näin ollen työnantajan tulee huomioida työtehtävien vaatimustaso paremmin sekä työnantajan velvollisuus on myös huolehtia tehohoidossa työskentelevien työntekijöiden työhyvinvoinnista nykyistä paremmin.

Tällä hetkellä moni teho-osastolla työskentelevä kokee työnkuvan liian raskaaksi, koska ylemmältä taholta töiden sisältöä ei ole organisoitu spesifisti sekä henkilökunta kokee, että he eivät saa työlleen tarpeeksi arvostusta.

Hoidon pitkittyminen aiheuttaa lisää kustannuksia ja potilaan tilan heikentymistä

Ongelmia on ollut pitkään Uudessa lastensairaalassa ja tässä on myös yksi esimerkki, mitä voi käydä, kun tarvittavaa hoitoa ei saada ajoissa lapsipotilaalle, vaikka kyseessä olisi toinenkin tehohoidon yksikkö:

”STT uutisoi jo viime kesänä, että pula hoitajista on vaarantanut Uutta lastensairaalaa edeltäneellä Lastenklinikalla potilaiden turvallisuutta joillakin osastoilla. Henkilökunnan mukaan esimerkiksi lääkkeitä ja ruokaa oli jäänyt antamatta lapsille. Lisäksi klinikalla oli pitkitetty lasten pääsyä teho-osastolle hoitajamäärän vuoksi, minkä takia osalla lapsista tila oli heikentynyt ja heidät oli jouduttu viemään sinne kiireisesti. Hoitajapulasta ja kokeneiden hoitajien puutteesta kertoi STT:lle tuolloin seitsemän lähdettä..”

(Viite: Salon Seudun Sanomat, 9.9.2019, https://www.sss.fi/2019/09/mot-hoitajilta-hatahuuto-uudesta-lastensairaalasta-sairaalassa-vakavia-ongelmia-kesken-hoidon-alas-tippunut-kattolevy-liki-tappoi-vastasyntyneen/)

Tässä muutamia vanhempien kertomia esimerkkejä siitä, kun tehohoitoon pääsy on lykkääntynyt sovitusta tehohoitajien pulan takia Uudessa lastensairaalassa tänä vuonna 2021:

”Lastensairaalan teho-osaston hoitajapulan vuoksi mun sektiota siirrettiin syyskuussa ensin kertaalleen, ja vauvamme avosydänleikkausta siirrettiin lopulta kahdesti. Kirurgeja olisi kuulemma ollut jonossa valmiina leikkaamaan, mutta teho-osastolla ei ollut tarpeeksi hoitajia, niin että sinne olisi pystynyt leikkurista siirtämään potilasta. Aivan käsittämätöntä - ja vanhemmille valtavan pelottavaa, ahdistavaa, turhauttavaa. Kauhistuttaa ajatella, mihin tilanne voi vielä johtaa jonkun toisen pienen potilaan osalta. ”

”Mulla on yksi tuttava töissä juuri siellä vauvojen teholla ja hän sanoi, että on todella vaikea löytää osaavia sairaanhoitajia, koska työ vaatii erikoisosaamista eikä ole resursseja kouluttaa uusia hoitajia. Tämä on tosi huolestuttavaa. Kovasti voimia leikkausta odottaville.”

”Tämä on niin murheellista ja raivostuttavaa luettavaa, vuodesta toiseen sama homma."

"Toi "teholla ei ole tilaa" on ihan potaskaa, tilaa siellä kyllä on mutta hoitajia ei - sama homma aikuisillakin…”

” Meidät käännytettiin ULSista viime tiistaina ihan viime hetkillä kotiin. Teholla ei ollut tilaa, joten sydänkatetrointi siirtyi. Uusi aika saatiin tulevalle perjantaille, mutta saa nähdä onnistuuko silloinkaan. Tehon hoitajapula on kuulemma hankala.”

Uusi lastensairaala rakennettiin (184,5 miljoonalla) juuri siitä syystä, jotta lapsipotilaita voitaisiin hoitaa paremmin ja nopeammin mitä ennen, mutta tehohoitajapulan vuoksi leikkauksia perutaan ja siirretään edelleen.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin puolelta Uuden lastensairaalan teho-osastolle on saatava lisää osaavaa hoitohenkilökuntaa sekä tehohoitajien peruspalkkaa on nostettava reilusti nykyisestä.

Tutustu lisää tehohoidon tilanteeseen niin yleisesti, kuin Uuden lastensairaalan tiimoilta.

Lue lisää aiheesta:

(Arvokas erityislapsi, Maria Myllys, henkilökohtainen blogikirjoitus 16.10.2021)

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Maria Myllys voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…