Jyväskylään päästävä autolla myös idästä - Vaajakosken liikenneympyrä kiireesti oikeasti kuntoon!

Suomen suurimpia tieväyliä etelästä pohjoiseen kulkee Jyväskylän kautta. Vihdoinkin remontoitavaa nelostien osaa Heinolasta pohjoiseen tultaessa liikenne kulkee ennen Jyväskylää Vaajakosken liikenneympyrän kautta. Tai kulkisi, mikäli liittymä ei toimisi täydellisenä liikenteen pysäyttäjänä. Keski-Suomen Tiepiiri ei ollut tyytyväinen ensimmäiseen yritykseensä kaksikaistaisesta kiertoliittymästä (yhdessä nurkassa tapahtuvat törmäilyt olisi ollut ehkä vältettävissä aika pienillä muutoksilla, vaikkapa kaksikaistaisella tulotiellä Vaajakosken keskustan suunnasta) ja päätti muuttaa liittymän betoniporsasvirityksillä yksikaistaiseksi.

Jo talviajan liikenteessä on nähtävissä, että idästä päin pyrkivä liikenne pysähtyy liittymän vuoksi lähes täysin. Kun "kaksikaistaisena" aikana jonot olivat useiden kilometrien päähän kesäviikonloppuina on nykyisellä virityksellä hyvä mahdollisuus saada Jyväskylän ja Kuopion välinen tieosuus täytetyksi jonottavilla autoilla.

VAADIMME pikaisia toimenpiteitä Vaajakosken kiertoliittymän uudistamisesta siten, että se kykenee välittämään sen sijainnin vaatimat liikennemäärät. Ensimmäisenä toimenpiteenä nykyiset betoniporsaat on pikaisesti poistettava!

Todellisena vaarana on, että nykyinen tilanne karkottaa niin turistit kuin hyötyliikkujatkin Jyväskylästä.

Esa Salokorpi, yrittäjä, Jyväskylä    Ota yhteyttä adressin tekijään