Vääksyn VOK perustettava yhteistyössä kunnan kanssa

Vetoomus Vääksyn vastaanottokeskuksen perustamisesta päättävälle taholle

Maahanmuuttovirasto on solmimassa sopimusta Kotouma Oy:n kanssa vastaanottokeskuksen perustamisesta ja 500 turvapaikanhakijan majoittamisesta hotelli Tallukan tiloihin Vääksyyn. Olemme Asikkalassa valmiita hoitamaan oman osamme turvapaikanhakijoiden vastaanotosta ja kotouttamisesta, mutta se, että heidät majoitetaan hotelliin, joka on tärkeä osa kuntamme elinkeinorakennetta ja se, että tulijoiden määrä on olemassa olevaan väestöön suhteessa niin suuri, ei ole kestävä ratkaisu koko kunnan kehityksen kannalta.

Asikkalan kunnan menestystekijöiden joukkoon on viime vuosien aikana noussut entistä selvemmin matkailun kehittäminen kunnassa. Tämän eteen ovat tehneet työtä monet alueen yrittäjät ja yhdistykset sekä kunta. Tämän kehityksen kannalta kunnan ainoan mittavamman hotellin menetys on suuri isku, josta kärsivät useat kunnan matkailusta elävät toimijat. Hotelli on tarjonnut palveluja, joille on vaikea tai mahdoton löytää enää pienessä kunnassa korvaavaa paikkaa. Näiden poisjääminen kutistaisi toimintamahdollisuuksia kunnassa merkittävästi.

Kun otetaan huomioon Vääksyn taajaman koko (n. 5000 asukasta), saadaan 500 hengen kokoisella yksiköllä hetkessä aikaan melkoinen väestönkasvu ja suuri vähemmistö kuntaan. Yksi asuinalueista muuttuu käytännössä maahanmuuttajavoittoiseksi. Kunnan vuokra-asuntokanta on pieni, samoin vapailta markkinoilta vuokralle tarjottavien asuntojen määrä. Jo nyt noin puolet asikkalalaisista käy töissä kunnan ulkopuolella, joten työllistymismahdollisuudet kunnassa ovat turvapaikanhakijoille tulevaisuudessa kehnot.

Vaikka yksityinen yritys hoitaisi itse keskuksen jokapäiväisen pyörittämisen, vapaaehtoisia tarvittaisiin paljon siihen, että kotoutuminen ja tutustuminen paikallisiin ihmisiin ja tapoihin käynnistyisi. Asikkalan kokoisesta kunnasta tulee olemaan erittäin vaikea saada niin paljon vapaaehtoisia kasaan, että 500 turvapaikanhakijan kotouttaminen onnistuisi kunnialla. Ympäryskunnissa on jo vastaanottokeskukset ja kulkuyhteydet Vääksyyn sen verran huonot, että muualta tulevia vapaaehtoisia tuskin riittäisi juurikaan Vääksyyn. Tallukan sijoituspaikan puolesta esitetyt mittakaava- ja logistiikkaedut eivät voi olla tärkeämpiä kuin pienen kunnan kyky selviytyä kotouttamisen haasteista

Turvallisuusnäkökohtana on otettava huomioon, että Asikkalan kunnassa ei ole omaa poliisia, vaan lähin poliisiasema on n. 30 km päässä Lahdessa. Vastaanottokeskuksen ongelmatilanteissa poliisin saaminen paikalle kestäisi yleensä pitkään. Tässä suhteessa järkevämpää olisi, että yksikkö olisi hallittavamman kokoinen, jolloin turvapaikanhakijoiden välisiä ongelmia, joita nykyisissä isoissa vastaanottokeskuksissa on ilmennyt, ei todennäköisesti niin helposti syntyisi. Ilmoitettu Vääksyn yksikön 17 hengen työntekijämäärä kuulostaa varsin alimitoitetulta maahanmuuttoviraston mitoitukseen nähden, mikä on myös omiaan lisäämään turvallisuusriskejä.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Asikkalan kunnan edellytykset selviytyä turvapaikan hakijoiden vastaanotosta ja kotouttamisesta arvioitaisiin yhdessä kunnan kanssa ja asiassa tehtäisiin kunnan kokonaistilanteen, väestöpohjan ja elinkeinotoiminnan kannalta kestävä ratkaisu.