Vastustamme jämsänkoskella avattavaa vastaanottokeskusta

Jämsän kaupunki on myynyt Jämsänkosken keskustassa sijaitsevan entisen terveysaseman Suomen Turvamajoitus Oy:lle. Yhtiö aikoo perustaa turvapaikanhakijoiden hätämajoitusyksikön tai vastaanottokeskuksen vuoden 2016 alussa.

Tiloissa toimi aikoinaan terveyskeskus, hammashuolto sekä neuvola. Toiminta päättyi lopullisesti 2014 sisäilmaongelmien vuoksi. Vuonna 1981 rakennettu terveyskeskusrakennus on noteerattu kulttuuri- ja rakennushistoriallisesti arvokkaaksi.

Suomen Turvamajoitus Oy on antanut julkisuuteen tiedon, että se aikoo järjestää 2-3 vuotta hätämajoitustoimintaa, jonka jälkeen tiloissa aloittaa päihde/muu kuntoutuspalvelu.

Olemme saaneet lukea viime aikoina surullisia uutisia ympäri Suomen vastaanottokeskusten lähellä tapahtuneista rikoksista. Surullisimpina ovat lasten seksuaaliset hyväksikäytöt. Alun vaikenemisen jälkeen, myös valtiovallan on ollut pakko nämä uutiset tuoda julkisuuteen. On aika avata rehellinen ja avoin keskustelu kaiken hiljaisuuden ja salailun jälkeen.

Paha saa olla vallalla niin kauan kuin hyvät eivät tee mitään.

Jämsän jokilaakso on upean historian omaava seutukunta, joka on ”uinunut” ruususen unta viime vuosikymmenet. Meidän arvomaailmaamme järisyttävät asiat kuitenkin herättävät nyt meidät. Nyt on aika näyttää, mitä on seutukunnan yhtenäisyys, yhteishenki ja toisistamme huolenpitäminen. Eniten meidän tulee huolehtia meidän tärkeimmästä elämän jatkuvuuden lähteestämme eli lapsista ja heidän hyvinvoinnistaan.

Kyse on omasta tuvallisuudestamme ja oikeudesta vaikuttaa kotiseutuamme koskeviin isoihin päätöksiin. Kaikenlainen väkivalta ja puskista huutelu on turhaa, tuomittavaa ja vahingollista. Vastustamme rauhanomaisesti, mutta varman suoraselkäisesti ja päättäväisesti turvapaikkastatusta väärin käyttävien ja täysin eri arvomaailman omaavien ihmisten asettumista keskelle omaa kotiseutuamme. Vastustamme sotarikollisten ja omasta maastaan välinpitämättömien ihmisten tuloa keskuuteemme. Mikäli tämä tulkitaan rasistiseksi teoksi, olkoon sitten niin. Haluamme myös minimoida riskit kaikenlaiseen rikolliseen toimintaan omalla pienellä ja rakkaalla kotiseudullamme

Meidän tarvitsee vain todeta ”Ei Tule Onnistumaan!”
Riittävän suurta äänimäärää on myös päättävien elinten kuunneltava. Vain me voimme nyt vaikuttaa omaan tulevaisuuteemme.

Maailma elää nyt suurinta murrostaan sitten toisen maailmansodan. Kuten silloinkin, nyt on yhtenäisyyden, talkoohengen ja oman arvomaailman sekä oman kulttuurin arvostamisen aika. Jos kyse olisi maahamme tulevista sotalapsista, kuten meidänkin sotahistoriassamme olemme jotuneet Ruotsin apuun turvautumaan, olisi tilanne täysin toinen. Nyt ovat kuitenkin tulijat antaneet näyttönsä ja meidän sinisilmäisyytemme hyväksikäyttäminen on loputtava.

Millään tavalla emme vastusta päihde/muuta kuntoutusklinikkaa tulevana toimintana, mutta rahastaminen tuomalla potentiaalisia rikollisia keskellemme on suuri vääryys. Tämä vetoomus on myös samalla vetoomus Suomen Turvamajoitus Oy:lle käyttää ”tervettä maalaisjärkeä” ja uudelleen pohdintaa ahneuden sijasta. Perustamalla alusta alkaen kuntoutustoimintaa oman maan kansalaisten hyväksi, osoittaa se tervettä harkintakykyä ja rehellistä muutoskykyä yleisen mielipiteen niin vaatiessa.

Olemme tekemässä suurta hanketta seutukuntamme hyvinvoinnin puolesta kiitos osallistumisesta!