Vastustamme Markkuun koulun lakkauttamista

Nimien kerääminen jatkuu päätöksentekoon asti!

Me allekirjoittaneet vastustamme Markkuun koulun lakkauttamista.

Adressi on avoin kaikille, jotka haluavat ilmaista tukensa Markkuun koulun säilyttämisen puolesta. Pyydämme kuitenkin, että mahdolliset alaikäiset (alle 18-v.) allekirjoittajat merkitsevät kohtaan "Alle 18-v." kirjaimen L (yhtenäinen merkintä helpottaa tilastojen tekemistä).

Markkuun koulu, Tyrnävän kunnassa, uhataan lakkauttaa. Asia on parhaillaan sivistyslautakunnan mietittävänä ja kunnanvaltuusto päättää asiasta tämän kevään aikana. Kyläyhdistys taistelee koulun lakkauttamista vastaan ja mitä suurempi joukko asian takana on, sitä enemmän voimaa saamme vaatimuksellemme koulun säilyttämiseksi.

Kunta on esittänyt, että Markkuun koulun oppilaiden parhaaksi olisi kuljettaminen kirkonkylän kouluun. Kunta vetoaa mm. siihen, että Markkuulla ei ole liikuntasalia ja uuden opetussuunnitelman vaatimia käsityötiloja. Lisäksi perusteena on käytetty sitä, että Markkuulla oppilaspaikka olisi kalliimpi kuin kirkonkylän koulussa. Sivistystoimi ei ole kuitenkaan esittänyt selkeitä laskelmia siitä, että kokonaisuudessaan kunta säästäisi koulun lakkauttamisella. Kyseenalaistamme myös sen, miksi oppilaiden pitäisi mieluummin istua bussissa pitempi koulumatka, kuin käydä oikeaa lähikoulua.

Kunnan perusteina esittämät puutteet olisi korjattavissa yhteistyöllä ja yhteishengellä: Rakennetaan koulullemme yhteisellä ponnistuksella oma liikuntasali, josta vuokrataan tilat kunnalle koulun käytön ajaksi. Pääosan ajasta tilat olisivat kyläläisten harrastuskäytössä. Lisäksi tilojen uudelleenjärjestelyillä ja kohtuullisella panostuksella Markkuulla pystytään vastaamaan uuden opetussuunnitelman vaatimuksiin. Koulun kehittämiseksi myös 5.-6. luokkalaisten tulisi palata takaisin koulullemme, mihin he oikeastikin kuuluvat.

Jos koulu nyt päätetään lakkauttaa, takaisin emme sitä saa! Lakkauttamisella on myös suoria vaikutuksia kylän liikunta- ja virkistäytymismahdollisuuksiin.

Markkuun seudun kyläyhdistys ry    Ota yhteyttä adressin tekijään