Veittijärven sauna säilytettävä saunakäytössä!

Veittijärven sauna on säilytettävä saunakäytössä jatkossakin!

Me allekirjoittaneet olemme huolissamme Ylöjärven Kesäniemen kymmenen ranta-asukkaan tekemästä valituskirjelmästä Ylöjärven kaupungille. Asiaa käsiteltiin ympäristölautakunnan kokouksessa kesäkuussa. Silloin asia vedettiin pois asialistalta, mutta tietojemme mukaan asiaan tullaan palaamaan kesälomien jälkeen.

Veittijärven sauna on toiminut virkistyskäytössä jo vuodesta 1945. Ensin se oli KTV:n kesäkotina 50 vuotta. Yli 20 vuoden ajan, vuodesta 1998, paikkaa ovat vuokranneet Ylöjärven avantouimarit. Paikalla on siis hyvin pitkä historia virkistyskäytössä sekä harrastuspaikkana. Avantouinti tukee kaupungin strategiaa terveyttä tuottavana ja ylläpitävänä toimintana tuhansille avantouintia ja kesäuintia harrastaville kaupunkilaisille.

Paikka on erittäin tunnettu koko Pirkanmaalla. Savusaunan leppeät löylyt sekä tavallisen saunan kipakampi lämpö ovat neljästi viikossa, kerrallaan lähes 100 saunojan, tärkeää harrastusta sekä sosiaalista toimintaa. Stressit ja murheet ovat väistyneet viikottain lukuisien kävijöiden mielestä saunareissullaan. Lukuisat muualta käymässä olevat ystävät, sukulaiset sekä ulkomaalaiset vierailijat ovat myös saaneet kokea saunomisen taikaa täällä käydessään. Ja kehuja paikalle on tullut runsaasti. Vuodessa Veittijärven saunalla 10 000 kävijää saa kokea suomalaista saunakulttuuria parhaimmillaan. Aamulehden äänestyksessä Veittijärven sauna sijoittui Pirkanmaan toiseksi parhaaksi avantosaunaksi. Kelpaa siellä näin ollen kylpeä niin lähellä kuin kauempana asuvien.

Kesäniemen alueella asuvien ja siellä kävijöiden välinen sopu kulkemisesta ja pysäköinnistä on tärkeää ja se on päättäjien taattava. Veittijärven saunan historiallinen tausta ja nykyinen tunnettavuus on etu Ylöjärvelle. Ylöjärvi tunnetaan laajalti tästä savusaunastaan. Aamulehti tämän alueen ykköstiedottajana on kiinnostunut saunakiistasta ja on kirjoittanut kahteenkin kertaan viime talven ja tämän kesän aikana aiheesta, sekä myös haastatellut saunojien kannanottoja. Asiasta on myös sosiaalisessa mediassa ja kaupunkilaisten huulilla käyty kiivasta keskustelua tämän kesän aikana.

Kunnollisen ison parkkipaikan tekeminen alueelle, joko saunan läheisyyteen tai vaihtoehtoisesti avantouimareiden itsensä ehdottomalle alueelle Tomppilantien päähän, on varmastikin ajankohtaista. Se helpottaa kulkua sekä lisää alueen turvallisuutta. Silloin pysäköinti ei myöskään ole millään lailla haittana kenellekään alueella asuvalle ja kaikkien liikkujien on helppo tulla ja lähteä aikataulunsa mukaisesti alueella. Avantouimarit ovat muuttaneet saunat pellettilämmitteisiksi, jotta puukiukaan savut on alueelta saatu kokonaaan poistumaan niemen paritaloasukkaiden toiveesta. Avantouimarit ovat näin osoittaneet toistuvasti halunsa toimia hyvässä sovussa lähivuosien aikana niemeen rakentaneiden asukkaiden kanssa. Saunatoiminta niemessä on ollut kaikkien alueelle rakentaneiden tiedossa jo tontin ostovaiheessa, sillä saunalle on lukuisien vuosien ajan ollut kaupungin järjestämä liikennemerkkiopastus. Tämä onkin helpottanut huomattavasti muualta tulevien paikalle osaamista. Alueen asemakaavamuutos on tehty vuonna 2008. Sauna on ollut jo useiden vuosien ajan toiminnassa tuolloin, eikä nykyisessä kaavasssa olekaan ilmeisesti lyöty lukkoon saunan tontilla harjoitettavaa toimintaa. Saunatontin omistavat yksityiset kaupunkilaiset.

Haluamme, että te kaupungin päättäjät tulette tekemään sellaiset tarvittavat muutokset niin alueella parkkialueen mietinnässä kuin alueen asemakaavassa, millä Veittijärven saunatoiminta kaupunkilaisten harrastustoimintana saa jatkua ja kävijämäärä entisestään kasvaa. Ylöjärven kaupungin oman strategian mukaisesti te päättäjät voitte nyt olla vastuuullisia edelläkävijöitä yhteisen hyvän rakentajina. Teillä on tuhansien kaupunkilaisten harrastustoiminta tässä mietinnässänne. Haluamme luottaa siihen, että te olette strategiaanne tukevia oikeudenmukaisia pysäköinti- ja saunomiskiistan ratkaisijoita. Kesäniemessä on tilaa sekä viiden paritalon asukkaalle että kaikille meille siellä säännöllisesti tai silloin tällöin saunoville kaupunkilaisille!