Vetoomus Erityisen huolenpidon jakson pidentämisestä ja lapsille suunnattujen kuntoutuskeskusten avaamiseksi.

Arvoisa Eduskunta,

kirjoitan teille siitä syystä, että toivon muutosta Lastensuojelulain 71-72§ pykälään, missä kuvataan erityisen huolenpidon jaksoa sekä niitä kriteereitä, joiden perusteella niitä päätöksiä tehdään. Tässä alla on lueteltuna niitä kriteereitä, jotka olen ottanut suoraan erityisen huolenpidon pykälästä:

Lapsi voi esimerkiksi käyttäytyä itsetuhoisesti, myydä itseään tai olla tilanteessa, jossa häntä pahoinpidellään tai käytetään seksuaalisesti hyväksi. Erityisen huolenpidon järjestämisen edellytyksenä on, ettei sijaishuoltoa ole lapsen hoidon ja huolenpidon tarve huomioon ottaen mahdollista järjestää muulla tavoin.

Erityistä huolenpitoa voidaan järjestää enintään 30 vuorokauden ajan. Määräaika lasketaan erityisen huolenpidon tosiasiallisesta aloittamisesta. Päätös erityisen huolenpidon järjestämisestä raukeaa, jollei täytäntöönpanoa ole voitu aloittaa 90 vuorokauden kuluessa päätöksen tekemisestä Erityistä huolenpitoa voidaan erittäin painavasta syystä jatkaa enintään 60 vuorokaudella, jos lapsen sijaishuollon järjestäminen sitä edelleen välttämättä edellyttää. Näin ollen erityinen huolenpito voi yhtäjaksoisesti kestää pisimmillään 90 vuorokautta.

Pyydän, että kirjelmäni huomioidaan pikaisesti, sillä Suomen kaduilla elää tuhansia huostaanotettuja lapsia tälläkin hetkellä kurjissa olosuhteissa. He myyvät itseään majapaikan saamisen toivossa sekä siinä toivossa, että he saisivat ruokaa, ystäviä ja huumeita. Nämä lapset ovat aliravittuja, heitä pahoinpidellään ja raiskataan ja he kuolevat itsemurhiin ja huumeisiin. Viranomaiset kuluttavat tuhottomasti aikaa näiden nuorten etsimiseen, kun tilanteen tulisi olla toisin päin. Tämä toiminta on tehotonta, sillä lastensuojelulaitokset eivät saa pitää oviaan lukittuina. Lapset karkaavat usein heti laitokseen tultuaan. Moni karkaa jo 5 minuutin sisällä siitä, kun heidät on palautettu laitokseen.

Lastensuojelulaitokset, sekä muut sosiaalihuollon ja poliisivoimien viranomaiset ovat kädettömiä ja avuttomia nykyisen lainsäädännön edessä. Tammikuussa astui voimaan uusi, vieläkin tiukempi laki, joka velvoittaa laitoksia, sosiaalityöntekijöitä ja poliisia panostamaan entistä enemmän lasten etsimiseksi ja palauttamiseksi. Tämä vie äärettömän paljon aikaa viranomaisilta, joiden pitäisi pystyä keskittymään muihin tärkeisiin tehtäviin.

Sijaishuoltopaikoilla ei ole omia resursseja näiden lasten etsimiseen taikka hakemiseen, silti heihin kohdistetaan kohtuuttoman paljon vastuuta asiassa. Nykyisen Lastensuojelulain myötä heiltä on poistettu oikeus pitää lapsia lukkojen takana ja hoivata heitä asianmukaisesti. Tämä johtaa toisaalta myös ylilyönteihin lasten kohdalla, jotka ovat erityisen haastavia hoidettavia. Laitosten tulee saada pitää oviaan lukittuina ympärivuorokautisesti, vuoden jokaisena päivänä.

Ehdotan, että Eduskunta muuttaa Lastensuojelulain Liikkumisvapauden rajoittamisen pykälää 69§  niin, että

- Kaikki Suomen lastensuojelulaitokset saavat pitää ovensa kiinni ympärivuorokautisesti suojellakseen heille sijoitettuja lapsia hyväksikäytöltä, väkivallalta ja huumeilta.

- Ehdotan, että eduskunta muuttaa Lastensuojelulain 71-72§ pykälää sillä tavoin, että erityisen huolenpidon sijoituksen kesto on vähintään 6 kk, jonka jälkeen lasten tilannetta arvioidaan 3 kuukauden välein. Sijoitusta saisi pidentää maksimissaan 2 kertaa niin, että sijoituksen kesto olisi pisimmillään 12kk. Sijoitusjakso suunnataan erityisen haavoittuvassa tilassa oleville lapsille, kuten raskaana oleville päihteitä käyttäville tuleville äideille,sekä  huumeita, rikollisuudella, karkailulla j aggressiivisuudella oireileville nuorille.

- Ehdotan, että hallitus myöntää varoja uusien, lapsille suunnattujen kuntoutuskeskusten luomiseksi, joidenka rajojen sisällä lapset saavat liikkua. Piha-alueen tulee olla tarpeeksi iso, jotta lasten liikkumisvapautta ei rajoiteta kohtuuttomasti.

- Ehdotan, että kuntoutuskeskusten henkilöstön tulee olla mahdollisimman pysyvää ja sitoutunutta. Henkilöstössä tulee olla niin psykiatrista kuin päihdeosaamista.

- Ehdotan, että sijoituksen aikana lapsille tarjotaan terapiaa eri muodoissa (ratsastus, musiikki, urheilu, taide)ja heitä autetaan myös muilla tarkoituksenmukaisilla kuntouttavilla toimenpiteillä kuntoutuskeskuksen rajojen sisäpuolella.  Koulunkäynti tulee järjestyä kuntoutuskeskuksen tiloissa.

Kunnioittaen,   Christa Olin Vtm, Sosiaalityöntekijä

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Christa Olin voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…