Vetoomus päiväkoti Touhula Rauhalan säilyttämisen puolesta

Me, Touhula Rauhalan vanhempainyhdistys, vetoamme Touhulan johtoon ja Ylöjärven kaupunkiin päiväkotimme säilyttämisen puolesta. Touhulan yrityssaneerauksen ja YT-neuvotteluiden tuloksena Touhula Rauhala on yksi niistä päiväkodeista, jotka saatetaan vaikean tilanteen johdosta sulkea. Vaikka ymmärrämme taloudelliset vaikeudet, joihin Touhula on joutunut, haluamme nostaa muutaman seikan esiin ja perustella, miksi Touhula Rauhala tulisi säilyttää.

Haaviston alue, jossa päiväkoti sijaitsee, on kasvava asuinalue. Alueella on valtavasti uudisrakentamista, joten päiväkotipaikoille tulee jatkossakin olemaan kysyntää. Päiväkodin sijainti on ihanteellinen myös bussi- ja liikenneyhteyksien näkökulmasta, mikä on yksi painava syy päiväkotia valitessa. Lukuisat puistot ja kirjasto kävelyetäisyydellä mahdollistavat lisäksi lapsille paljon aktiviteetteja lähiympäristöön tutustuen.

Kieli- ja taidekasvatuksen merkitystä lasten kehitykselle ei tarvinne varhaiskasvatusalan ammattilaisille perustella. Haluamme kuitenkin nostaa esiin, että tällä hetkellä Ylöjärven kunnallinen päiväkotitarjonta ei sisällä kielirikasteista varhaiskasvatusta - siksi erityisesti Rauhalan yksikön lakkauttaminen muodostaisi Ylöjärven varhaiskasvatuspalveluille ison puutteen. Opetussuunnitelman arvoperustassa mainitaan monimuotoisuus (kielet, kulttuuri) ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman perusteiden yksi osaamisen alue on kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu. Kieli- ja taiderikasteisena yksikkönä Rauhala tarjoaa mahdollisuuden näiden arvojen ja osaamisalojen mukaiseen varhaiskasvatukseen.

Rauhalan koko on myös yksi tekijä, joka tekee siitä vetovoimaisen. Pienenä yksikkönä se tarjoaa yksilöllisemmän ja välittömämmän ilmapiirin, kuin suuremmat yksiköt. Vaikka ymmärrämme, että pieni koko saattaa myös aiheuttaa haasteita kannattavuuteen, on se myös Touhulalle mahdollisuus profiloitua yksilöllisempää varhaiskasvatusta tarjoavana tahona.

Rauhalassa viime kausi oli jokseenkin vaikea ja vaihtuvuutta myös henkilökunnassa oli paljon. Tämän kauden alkaessa lapsia oli vain kourallinen, mutta nyt kauden päättyessä päiväkodin paikat ovat lähes täynnä. Tämä jos mikä kertoo siitä, että tämä on vetovoimainen yksikkö, joka kannattaa säästää.

Lopuksi haluamme vielä todeta, että tämän kauden aikana vakiintunut henkilökunta on aivan loistava. Lapset ovat saaneet monipuolista varhaiskasvatusta englanninkielen, taiteen ja tieteen parissa. Tämä olisi kuitenkin toisarvoista, ellei henkilökunta olisi onnistunut luomaan välittävän ja välittömän ilmapiirin, jossa viihtyvät niin pienet kuin isommatkin lapset. Vetoamme nyt teihin, Touhulan ja Ylöjärven kaupungin päättäjät, että lapsemme saisivat edelleen jatkaa tässä hienossa yksikössä.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Johanna Kulmala voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Pitäisikö seksin myynti kieltää?