Vetoomus Rovaniemen kaupungin tekniselle lautakunnalle Rovaniemen Wanhat Markkinat- tapahtuman aluevuokrien poistamiseksi

Rovaniemen Wanhat Markkinat on RWM ry:n hallinnoima voittoa tavoittelematon hyväntekeväisyystapahtuma, joka toimii täysin vapaaehtoisten voimin.

Vuodesta 2009 järjestetty kulttuurihistoriallinen katutapahtuma kerää vuosittain keskimäärin n.30000-45000 kävijää, kauppiaita ja myyjiä noin 125, esiintyjiä noin 150. RWM on viimeinen tapahtuma alueella joka ylläpitää rovaniemeläisten omaa kulttuurihistoriaa, sekä identiteettiä esillä. Rovaniemen Wanhat Markkinat tunnetaan rennon hyväntuulisena tapahtumana ja kauppapaikkana ympäri suomen. Paikallisten -ja lappilaisten RWM-kauppiaiden myynti hyödyttää kaupungin taloutta, koska suurin osa myyntituloista jää alueelle. Rovaniemen Wanhat Markkinat tuo positiivista näkyvyyttä kaupungille.

Vuodesta 2010 Rovaniemen Wanhat Markkinat on ollut Suomen suurin vapaaehtoisvoimin toteutettu hyväntekeväisyys tapahtuma.

Rovaniemen kaupungin perimät aluevuokrat RWM ry:ltä ovat pieni summa kaupungin rahavirroissa, mutta iso raha yhdistykselle, koska raha on poissa hyväntekeväisyydestä.

Rahaakin suurempi apu olisi kaupungin virkamiehistöltä antaa täysi tuki toimintaamme ja panostaa tapahtumaan, joka hyödyttää kaikkia kaupunkilaisia ja myös matkailijoita. Rovaniemen Wanhat Markkinat ja RWM ry. on osoittanut taitonsa ja kykynsä liikuttaa rovaniemeläisiä, niin fyysisesti kuin henkisesti. Kun saamme virallisen kaupungin toimintaan mukaan, mahdollisuudet kehittää kaupunkia paranevat huomattavasti.

RWM-tapahtuman kulurakenne on yksinkertainen. Kauppiaat ja myyjät maksavat kolmen päivän osallistumisesta tapahtumaan ja saavat myydä tuotteita ilman provisiota. Yhteistyökumppaneilta saadaan raha- ja tarvikelahjoitukset, sekä huomattavat alennukset tarvikkeista. RWM- yhteistyökumppaneiden näkyvyydestä ja mainoksista saadaan tuloja. Perinnepeleistä ja RWM ry:n omista myytävistä artikkeleista saadaan tuloja. Lisäksi wanhojen markkinoiden tapahtuma-alueen maksullisista esityksistä saadaan lipputuloja, sekä iltatapahtumista saadaan lipputuloja. Pakollisten kulujen jälkeen RWM ry. lahjoittaa erotuksen hyväntekeväisyyskohteelle.

Rovaniemen kaupungin kulttuuritoimi on myöntänyt vuosittain pienen raha avustuksen RWM ry:lle. Vastaavasti Rovaniemen kaupungin tekninen lautakunta on perinyt täydet aluevuokrat joka vuosi RWM ry:ltä.

Vuonna 2013 RWM ry. keräsi vetoomukseen lähes tuhat allekirjoitusta aluevuokrien poistamiseksi. Tuolloin vetoomus hylättiin. Perusteena oli, että kaikkia tuottajia tulee kohdella tasavertaisesti, niin voittoa tavoittelemattomia seuroja ja yhdistyksiä, kuin kaupallista voittoa hakevia toimijoita.

Helmikuussa 2023 Rovaniemen kaupungintalon pihalle rakennettiin ulkomaalaisten toimijoiden, kookas, sähköautojen jäinen esittelytila. YLE:n toimittaja selvitti, että kyseinen lumikuutio oli rakennettu teknisen lautakunnan tietämättä asiasta. Ulkomaisilta toimijoilta ei peritty alueesta välittömästi vuokraa. Lisätty 29.11.2023: Uusi Rovaniemi-lehti selvitti ensimmäisenä että lumikuutio rakennettiin luvatta.

Tasavertaisuuden vuoksi vaadimme Rovaniemen Wanhojen Markkinoiden aluevuokrien poistamisen pikaista käsittelyä valtuustossa ja selvitystä siitä ovatko paikalliset toimijat eri asemassa Rovaniemellä kuin ulkomaiset tekijät.

Me allekirjoittaneet vaadimme Rovaniemen Wanhat Markkinat- tapahtuman saavan alueet käyttöönsä korvauksetta vuosittain.

Nimiä vetoomukseen kerätään marraskuusta 2023 toukokuuhun 2024 välisenä aikana.

Rovaniemen Wanhat Markkinat ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Rovaniemen Wanhat Markkinat ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…