Viranomaisten toiminta Keijo -ketun tapauksessa

Kettu on Suomessa luonnonvarainen eläin ja paljon myös tarhassa kasvatettu. Suomessa tarhoista on myyty kettuja lemmikeiksi.

Keijo -kettu on ollut perheessä viikon ikäisestä vuotiaaksi ja kasvanut kiinni ihmis- ja koirakavereihinsa.

Ketulla oli mahdollissuus mennä halutessaan ulos. Kaikki vaikutti olevan kunnossa ja ketun luontoon palauttamisprosessi oli käynnissä sovitust, kunnes valvontaeläinlääkäri ilmaantui yllättäen paikalle vaatien ketun lopettamista tai kuljettamista eläinpuistoon. Valvontaeläinlääkäri perusteli vaatimustaan sillä että villieläintä ei ole lupa pitää kotieläimenä ja että sille pitää rakentaa 650 m2 aitaus. Kettua useasti hoitaneet eläinlääkärit eivät pitäneet ketun elinolosuhteita ongelmana.

Tästä alkoikin melkoinen rumba useine viranomaiskäynteineen ja perheen hakemiin lupiin eri puolilta ketun oikeuksien toteutumiseksi. Käsittely oli käynnissä hallinto-oikeudessa, riistakeskukselta oli tullut lausunto ja kettu oli rekisteröity seura- ja harraste-eläimenä omaan kotiin. Silti kettu vietiin kotoaan tilanteessa missä se traumatisoitiin pahasti vaikka vaihtoehtona olisi ollut huoltajan itse sen häkkiin laittaminen tai päätäntäasioiden keskeneräisyyden vuoksi kotiin jättäminen.

Olkaa hyvät ja allekirjoittakaa tämä adressi, mikäli kyseenalaistatte viranomaistoiminnan.

Zibelina Armassalo    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Zibelina Armassalo voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…