vr_lisämaksu

Adressi VR:n junasta ostetun lipun lisämaksua vastaan

VR on uudistanut junalippujaan 14.9.2011 alkaen. Eräs uudistuksista on se, että junasta ostetun lipun hintaan lisätään viiden (5) euron summa. Tämä lisä tulee maksaa myös silloin, kun lippuautomaatti ei toimi.

Varmin tapa saada lippu ilman lisämaksua on ostaa se VR:n nettisivuilta. Kaikilla ei kuitenkaan ole käytössään Internettiä tai verkkopankkitunnuksia. Erityisesti lapset ja nuoret joutuvat maksamaan lisämaksuja, koska eivät voi ostaa lippujaan netistä. Monilla lapsilla ja nuorilla ei myöskään ole pankkikorttia, joten automaatistakaan lippua ei voi ostaa. Vanhuksillakin lienee hankaluuksia uusien käytäntöjen kanssa.

Myöskään verkkopankkitunnuksien tai pankkikortin omaavat henkilöt eivät aina voi ostaa lippujaan verkosta, sillä kaikilla ei ole käytössään tulostinta tai kännykkää, jossa olisi mobiililippua varten tarvittava Internet-yhteys.

VR:n uudistuksesta kärsivät myös he, jotka asuvat pienissä kaupungeissa. Niissä ei ole lipunmyyntiä sisätiloissa, eivätkä automaatit ole aina käytössä.

Lisätietoa VR:n lipuista:

Esitämme junasta ostetun lipun lisämaksun poistamista.

Kunnioittavasti Mira Karppanen, Oriveden nuorisovaltuuston pj