Wäinö Aaltosen museon konserttisarja säilytettävä

Turun Wäinö Aaltosen museon (WAM) kamarikonserttisarja on lakkautusuhan alla. Viimeiset sarjan konsertit järjestetään keväällä 2024. Pyydämme päättäjiä säilyttämään konserttisarjan ja tarjoamaan sille väistötilat museon  peruskorjauksen ajaksi.

Lisätietoa:

WAMin konserttisarja on 30 toimintavuotensa aikana muodostunut tärkeäksi ja arvostetuksi osaksi turkulaista konserttielämää, ja sen puitteissa monenlaiset yhtyeet ja solistit ovat esitelleet taitojaan runsaalle yleisölle.

WAM:n areenalla ovat esiintyneet niin asemansa vakiinnuttaneet taiteilijat kuin vasta uransa suuntaa etsivät nuoret muusikot. Eikä sarja ole vain turkulainen ilmiö - onhan se vuosikymmenten mittaan tarjonnut esiintymisareenan myös lukemattomille muualta tulleille taiteilijoille.

WAM:n konserttisarja on ollut taloudellisessa mielessä erikoinen konsepti, sillä rahaa on liikuteltu tuskin lainkaan: taiteilijat ovat halunneet tulla esiintymään nimellisellä korvauksella eikä yleisöltäkään ole peritty pääsy- eikä käsiohjelmamaksua.

Tyypillisesti muusikot ovat toteuttaneet kulloisenkin konserttiohjelmansa esim. jonkin työskentelyapurahan turvin ja saaneet konserttisarjan konsertista arvokkaan esiintymisareenan, jonka tuotanto on valmiiksi järjestetty.

Huomattavalle osalle yleisöä tilaisuuden maksuttomuus on ratkaisevan tärkeää, sillä tavanomaisen hinnoittelun konsertit ovat monille liian korkeat.

Nykyisellään konserttisarja on saavuttanut laajan, vakiintuneen kuulijakunnan; sehän on Turun ainoa täysin maksuton konserttisarja.

Kaiken lisäksi WAM:n konsertit tarjoavat synergiaetuja: konserttien asiakkaat näkevät ainakin osan museossa esillä olevasta taiteesta, ja ylimalkaa kynnys vierailla museossa alenee.

Nyt WAM:n konserttisarja on lakkautusuhan alla. Museon remontti aiheuttaa joka tapauksessa tauon tilan käyttämiseen eikä konserttitoimintaa tiettävästi aiota jatkaa remontin valmistuttua.

Tällaiselle ratkaisulle on vaikea löytää ymmärrettäviä perusteluja. Rahaa sillä ei ainakaan säästetä syystä, joka on edellä selitetty. Päinvastoin – vuosikymmenten mittaan sarjan markkinointiin käytetyillä varoilla saavutetut hyödyt valuisivat lopullisesti hukkaan.

Museokeskuksen perusteluissa sarjan lakkauttamiseksi mainitaan remontin aiheuttamat muutokset akustiikassa ja tilaratkaisuissa. Nykyinen tila on hyvin kaikuisa ja muutos vähemmän kaikuisaksi olisi pelkästään eduksi. Museon tulevat tilat tarjoaisivat riittävät edellytykset konserttikäyttöön, jos tahtoa neuvotella asiasta löytyy.

Ajatus siitä, että konsertit voitaisiin pitää tulevassa Fuuga-musiikkitalossa, perustuu myös vääriin perusteluihin, sillä Fuugan tiloja ei tiettävästi tulla luovuttamaan tällaiseen käyttöön muuten kuin maksusta. Lisäksi Fuugan tilavuokrat tulevat olemaan nykyisenkaltaisen mallin toiminnalle täysin saavuttamattomat.

Kaiken edellä esitetyn pohjalta ehdotamme, WAM:n peruskorjauksen ajaksi konserttisarjalle esitetään soveliaat korvaavat tilat ja mikä tärkeintä, että sarjaa jatketaan nykyisessä paikassa ja nykyisellä laajuudella niin pian kuin mahdollista.

Matti Lehtonen, musiikkitoimittaja

Hanna Kosonen, kulttuurihallinnon ammattilainen, pianisti