kovemmat rangaistukset henkirikoksista

Tämä adressi on niille, joiden mielestä Suomen rikoslaki on muutoksen tarpeessa.

Tällä adressilla halutaan erityisesti puuttua henkirikoksia tehneiden ihmisten rangaistusten koventamiseen.
Allekirjoittaneet haluavat herättää keskustelua väkivallan lisääntyneestä määrästä, sen yhä julmemmista ilmenemismuodoista ja riittämättömistä rangaistuksista.

Rikollisten ja ennen kaikkea rikostenuusijoiden tulisi saada entistä kovempia rangaistuksia ja vankilaoloja tulisi muuttaa niin, että rangaistusta voitaisiin kutsua edes rangaistukseksi eikä lomamatkaksi. Kyseessä on RIKOKSESTA saatu RANGAISTUS!

Lähiaikoina on saanut lukea lehdistä kuinka ystävänsä kanssa riitaantunut mies valitsi sattumanvaraisesti uhrin kadulta jonka hän pahoinpiteli, purkaakseen vihaansa. Tuomio: yhdyskuntapalvelu. Miten tuomiossa huomioidaan uhriksi joutunut henkilö, joka saattaa joutua kärsimään peloista koko loppu elämänsä? Varsinkin kun hän tietää että tekijä liikkuu edelleen samoilla kaduilla.

Porissa tapahtunut ns. muilutus on saanut ihmiset kauhistumaan ja miettimään teon järjettömyyttä ja omaa turvallisuuttaan. Nuori mies menetti henkensä turhaan. Tässäkin tapauksessa tekijöillä on pitkä rikostausta ja silti he saivat olla vapaana kaduilla, ja sen seuraukset olivat traagiset. Yhden nuoren elämä päättyi liian aikaisin. Poliisi tutkii vielä asiaa, joten yksityiskohdista tai tuomiosta ei voi vielä puhua. Voi vain toivoa, että rangaistus tulee olemaan kova.

Esimerkkitapauksia on valitettavan monta. Mitä vielä pitää tapahtua ennen kuin asioihin puututaan?

Elinkautisen tulisi tulla nimensä mukainen, eikä siinä tule olla poikkeuksia.
Sakkorangaistukset eivätkä yhdyskuntapalvelu ole riittäviä rangaistuksia henkirikostapauksissa.

Tämä adressi toimitetaan oikeusministeri Leena Luhtaselle kesän 2006 aikana.

LISÄYS/MUUTOS:(02.09.2006) Adressiin tulee yhä hyvällä vauhdilla allekirjoituksia, joten muutan aikaisempaa tekstiäni hieman ja uusi kohta kuuluukin näin:

Tämä adressi toimitetaan oikeusministeri Leena Luhtaselle vuoden 2006 loppuun mennessä.

NIMIEN KERÄÄMINEN ON PÄÄTTYNYT JA ADRESSI ON LÄHDÖSSÄ ETEENPÄIN!
KIITOS KAIKILLE OSALLISTUNEILLE!

(häirikkö/pilailunimet poistetaan ennen adressin luovuttamista)