Imatralla lemmikkikoirat ampuneet poliisit saatettava vastuuseen

Ota yhteyttä adressin tekijään

VALTAKUNNANSYYTTÄJÄN PÄÄTÖS: ESITUTKINTAA EI ALOITETA

2019-06-25 13:47:53

Kuten arvelinkin, valtakunnansyyttäjä teki päätöksen nopeasti, että poliisien maine puhdistuu. Ensimmäisenä asiasta kirjoitti Uutisvuoksi:

Päätös on siis, että poliisit eivät ole tehneet virhettä koirat ammuttaessaan. - Ampumispäätöksen oli tehnyt Jarmo Junna, joka seuraavana päivänä soitti omistajalla ja pahoitteli kovin tapahtunutta - kertomatta, että hän itse oli päätöksen takana.
Poliisipartiosta on mainittu vain sukunimet Hakulinen ja Nokelainen.

Valtakunnansyyttäjä ei ole tutkinut silminnäkijän väitettä, että poliisipartio kohtasi koirat jo ennen ensimmäistä hätäkeskussoittoa. Poliisit eivät olleet uskaltaneet nousta autosta, vaikka silminnäkijä oli vakuuttanut, että koirat ovat kilttejä.

Toivon todella, että koirien omistaja nostaa yksityiskanteen. Silloin silminnäkijätkin haastettaisiin todistamaan. Mikäli näin käy, tulen infoamaan adressin allekirjoittajia lopputuloksesta.

Jos joku haluaa lukea koko päätöksen, sen voi tilata valtakunnansyyttäjän virastosta numerolla R19/449.

KANTELU EI JOHDA TOIMENPITEISIIN

2019-06-05 09:53:14

Sain jo vastauksen, että "kantelu ei johda toimenpiteisiin, koska se on tutkinnanjohtajaksi nimetyn kihlakunnansyyttäjän arvioitavana Valtakunnansyyttäjänvirastossa."

Tässä välissä on koirien mahdollisen ampujan nimi jo saatu selville, mutta en voi julkaista sitä vielä. Katsotaan ensin tuleeko nimi esiin poliisin selvityksessä. Sen verran voin kuitenkin vihjata, että erityisesti eräs johtolanka vaikuttaa siltä, että kyseinen henkilö on kyseessä.

Olen päivittänyt asiaa koskevaa blogiani ja linkki siihen on siis www lizthecat.blogspot.com

Tällä tietoa ei tiedotteita enää tule, mutta voin toki infota Valtakunnansyyttäjän ratkaisusta mikäli kaikki eivät sattuisi uutista huomaamaan. En osaa yhtään sanoa meneekö siihen kuinka kauan. Koska se noinkin nopeasti lähetettiin, on mahdollista että on kiire puhdistaa poliisin maine.

hallintokantelu_poliisihall1.JPG

KOIRIEN AMPUMINEN OLI MITÄ TODENNÄKÖISIMMIN KOSTO

2019-06-03 16:44:52

Lähetin eilen emailia n. puolelle allekirjoittaneista, koska luulin että tiedottet eivät ole menneet perille. Ne menevät perille vain jos allekirjoittaessa klikkaa kohtaa "ota vastaan tätä adresseja koskevia sähköposteja" minkä toivottavasti monet ovat tehneet.

Koirat oli 27.5. maanantai-aamuna nähty Rajapatsaalla. Tässä silminnäkijän viesti, jonka olen itse nähnyt: "Ne oli aamulla pyöriny XX jaloksissa Destian hallin luona. Yks nuuskutti jalkaa ja pyörivät siinä kun poliisit tuli mut poliisit ei vissii uskaltaneet tulla ees autosta ulos vaik X oli niille sanonu et nää on iha kilttejä."

Muutama henkilö halusi nämä koirat hengiltä ja poliisit toimivat näiden sätkynukkeina.

Koirat tunnistanut nainen näki niistä silminnäkijöiden kuvallisia ilmoituksia kahdessa facebook-ryhmässä. Ilmoittelijat olivat pariskunta, joista toinen ei suostunut antamaan naiselle osoitetta ja toinen antoi osoitteen, joka oli eri kadulla puolen kilometrin päässä. Näin pidettiin huolta siitä, että nainen ei löydä koiria.

Koirakarkurien havaintoja kommentoitiin mm. että niille pitäisi heittää myrkkypullia. Useimmat kommentoijat kuitenkin tuntuivat olevan sitä mieltä, että kyseessä ovat  lemmikkikoirat. Eli jos poliisi todella on saanut kymmeniä soittoja näistä koirista, luultavasti sitten jotkut on soittaneet monta kertaa...

Nyt on jutut Imatralla muuttuneet niin, että enää ei niinkään väitetä "villikoiria" pelätyn vaan asukkaiden pelänneen näitä nimenomaisia koiria. Joiden vihaisuudesta ei ole yhtäkään todistetta...

Tapettujen koirien emä oli aikoinaan purrut pahasti pientä koiraa. Poliisi oli tutkinut asian, mutta asia ei mennyt oikeuteen eikä korvauksia määrätty. Kolmen koiran ampumisen jälkeen pienen koiran omistaja ja hänen ystävänsä kirjoittelivat aktiivisesti, että on oikein että nämä koirat tapettiin. Ystävä oli jopa kehottanut myrkyttämään nämä koirat kun karkurien kuva ensimmäisen kerran julkaistiin.

Miksi poliisi ei ehtinyt lähettää koirista älykännykällä kuvaa konsultoimalleen eläinlääkärille, mutta ehti tilata metsästäjän/metsästäjät paikalle? On vaikea uskoa, että yksi metsästäjä ehtisi ampua kolme vapaana ollutta koiraa samalla kertaa. Vai olivatko koirat sittenkään vapaana vai otettu kiinni? Ja miksi koirille ei tehty ruumiinavausta, jos kerran niin rabiesta pelätään?

Olen tarkemmin kertonut tähän mennessä selville saamastani tapahtumien kulusta blogissani

www.lizthecat.blogspot.com

POLIISI AMPUI KOIRAN IMATRALLA MYÖS 2017

2019-05-31 04:07:31

Valitettavasti ei ole tietoa tämän enempää, mutta varmistin Imatran Puskaradiosta, että tämä on totta.

Poliisi Timo Härkönen on uhriutunut somessa saatuaan epäasiallisia viestejä kolmen koiran ampumisen jälkeen. Hän ei kertomansa mukaan ollut työvuorossa tuon surullisen tapauksen aikana. - Ei liene kaukaa haettua kysyä ampuiko Härkönen tämän kyseeessä olevan koiran. Koira oli kuulemma aikaisemmin purrut ihmisiä, mutta poliisi oli jo saanut sen kiinni. Kaakkois-Suomen poliisi nähtävästi kirjoittaa omat lait.

Vuoden 2017 tapausta koskeva linkki:

Kysyin asiaa Härköseltä facebookin Lappeenranta-ryhmässä, jossa molemmat olimme. Hän ei vastannut kysymykseeni, mutta muutaman tunnin päästä se poistettiin. Ajattelin kysyä asiaa Härköseltä suoraan, mutta hän oli estänyt minut facebookissa. Eilen vielä näin hänen profiilinsa.

Kun laskee yhteen yksi plus yksi voi helposti tulla siihen johtopäätökseen, että Härkösellä oli tekemistä tuon 2017 murhenäytelmän kanssa. Tässä kontekstissa tuntuu omituiselta, että hän rupesi julkisesti uhriutumaan asiasta.

En malta olla kopioimatta mainiota kirjoitusta facebookin Imatra-palstalla ollutta kirjoitusta. Koska en ole kysynyt lupaa, en julkaise kirjoittajan nimeä:

"En malta olla kommentoimatta Timo Härkösen kirjoitusta erillisellä kirjoituksella kun hän on estänyt kirjoituksensa kommentoinnin! Ensinnäkin on surullista, että hän on joutunut syyttömänä epäilyjen kohteeksi. Härkönen kuitenkin häivyttää vastuuta tapahtumista hyvin kestämättömästi. Hän valistaa aivan ensimmäiseksi lukijoita kirjiottamalla "Imatran poliisi / Kaakkois-Suomen poliisi EI OLE ampunut koiria" Tällä hän aivan ilmeisesti yrittää sälyttää vastuuta varsinaisen ampumisen suorittaneeseen metsästäjään/metsästäjiin. Jo tuolla ensimmäisellä kommentillaan hän osoittaa aliarvioivansa lukijoidensa arvostelukykyä. Johtamisjärjestelyt, joissa ratkaisut tehdään kaukana tapahtumista (tässäkin tapauksessa mahdollisesti Kouvolassa tai Lappeenrannassa) ovat erittäin vaarallisia. Niihin liittyy aina väärinymmärryksen ja väärän tai puutteellisen informaation mahdollisuus, joka voi johtaa väärään ratkaisuun, joka tässä tapauksessa konkretisoitui. Härkönen uhriutuu ansiokkaasti kirjoituksensa lopuksi. Hän ei muista sitä sääntöä, että menossa olevaa esitutkintaa, josta hän kertoo olevansa tietoinen ja selvästi Kaakkois-Suomen poliisia edustaessaan, ei ole sopivaa käsitellä julkisuudessa levittämällä yksityiskohtia (mm.useita ilmoituksia koirista). Tämän hän nyt tekee kenenkään (esim. toimittajan) kysymättä. Kansalaisilla siihen on OIKEUS ja joskus jopa velvollisuus! Härkönen asettautuu kirjoituksellaan jonkinlaisen tuomarin asemaan ja vielä kieltämällä kommentoinnin antaa viimeisen tuomionsa!"

HALLINTOKANTELU LÄHETETTY POLIISIHALLITUKSEEN

2019-05-30 04:58:03

Hyvät allekirjoittajat,

Adressin nimien keräys on lopetettu, koska olen lähettänyt hallintokantelun Poliisihallituksen laillisuusosastolle, adressi ja allekirjoitukset kommentteineen liitteenä.

Kiinnitän vielä huomiotanne kahteen seikkaan, jotka kantelussa otin esille. Ensinnäkin, mistä poliisi ehti kaivaa tuon koirat ampuneen metsästäjän esiin? Oliko metsästäjä mahdollisesti kutsunut poliisit paikalle?

En tiedä poliisin konsultoiman eläinlääkärin nimeä, mutta Imatralla on surullisenkuuluisa eläinlääkäri, josta varoitellaan netin eri palstoilla. Kun eläinystävät kerran osaavat varoa häntä, miksi poliisi väen väkisin konsultoi juuri tätä henkilöä? Näin siis arvelen, koska tuntuu omituiselta että kukaan eläinlääkäri antaisi puhelimessa siunauksen koirien ampumiselle.

Eikö poliisilla muuten ole älykännyköitä? Miksi koirista ei lähetetty kuvaa eläinlääkärille tai vaikkapa jollekin poliisikollegalle laitoksella? Onko niin, että koko Kaakkois-Suomen alueella ei löydy koiria tuntevaa poliisia? Outoa, kun olen sellaisen itsekin lappeenrantalaisessa koirapuistossa tavannut... Oliko alunperin tarkoituskin lähettää "kuolemanpartio" paikalle antamaan opetus - kenelle? Venäläisille?

Vielä tiedoksi, että adresseja saatetaan poistaa yhtäkkiä. Jos tälle adressille käy niin, en enää pääse tiedottamaan Poliisihallituksen ratkaisusta. Myöskin vanhat tiedotteet taitavat siinä tapauksessa kadota eli ottanette ylös nimeni tai email-osoitteeni koirapakolaiset@gmail.com jos haluatte lähettää tietoja tai kysyä kantelun ratkaisusta.

YLIKOMISARIO EI MYÖNNÄ POLIISIN TEHNEEN VIRHETTÄ

2019-05-29 13:31:48

MTV uutiset julkaisi 29.5. Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen ylikomisario Jukka Lankisen haastattelun:

Jos ylikomisarion päättelykyky on tuota tasoa, alaisensa ovat varmaan apinoita. (Anteeksi vain apinat, mutta sellainen sanontahan on että kahdella ihmisellä voi olla enemmän eroa kuin ihmisellä ja apinalla).

Nyt vedotaan rabies-hysteriaan. Satun tietämään tapauksen (olen kirjoittanut siitä lehtijutunkin) jossa pelokas koira puraisi polisiia. Se lopetettiin rabiesepäilyyn vedoten. Kumma kyllä, poliisilta ei otettu verinäytettä eikä alettu rokotussarjaa rabiesta vastaan .Niin varmoja poliisit olivat, että sekin vale menee läpi.

Ymmärrän toki, että ajattelukyvyttömiä ihmisiä on lietsottu rabies-paniikkiin. Mutta tietääkö kukaan onko todellakaan yhtään rabiestapausta todettu? Eikö villieläimille yhä laiteta rokotesyöttejä - maistuvathan ne varmaan koirillekin...

Poliisin on ihan turha mennä yleisön selän taakse tässä asiassa. Jos jotkut rabiesjuttuja uskoneet hysteerikot ovat poliisille soittaneetkin, poliisi ei tee ratkaisuja yleisön toiveiden perusteella. Raukkamaista syyttää kansalaisia asiasta.

Lankisen haastattelu olisi koomista luettavaa, jos ei olisi niin surullista, että tuollaisella henkilöllä on valtaa. Kehotan silti lukemaan haastattelun.

Tässä yksi lainaus:
"Millä tavalla koirat olivat vaikuttaneet villikoirilta?

Ne eivät antaneet helposti ottaa kiinni, ne olivat pannattomia ja liikkuivat laumassa."

Lankinen sanoo, että koirien omistajan olisi pitänyt soittaa hätäkeskukseen. Tämä kertoi ylen haastattelussa (29.5.) seuraavaa.

"– Sen virheen tein, etten ilmoittanut poliisille. Minulle on aiemmin hätäkeskuksesta sanottu, etteivät he enää ota ilmoituksia kadonneista koirista vastaan, kertoo Sulaiman."

Minunkin käsitykseni on, että hätäkeskus ei voisi vähempää välittää kadonneista eläimistä. Mutta on poliisille toki kätevää syyllistää koirien omistajaa.