Mutalan (Joensuu) koulua ei saa lakkauttaa!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Väliaikatietoja, mielipidekirjoituksia ja muistutus Joensuun kaupungin keskustelutilaisuuksista

2024-04-05 10:02:41

Mutalan koulun tilannetta ja siihen liittyviä ratkaisuja käsiteltiin alueen vanhempien voimin Mutalan koululla 25.3.2024. Tilaisuudessa päätettiin lähettää päättäjille laaja selvitys koulujen lakkautukseen liittyen Mutala-Siihtala alueen näkökulmasta laadittuna.

Tämä addressi luovutetaan päättäjille 15.4 ja 17.4 järjestettävien keskustelutilaisuuksien jälkeen. Tarkempi ajankohta tarkentuu huhtikuun aikana.

Mutala-Siihtala asukkaat ovat olleet aktiivisia ja kertoneet kantansa mm. mielipidekirjoituksin Karjalaisessa.

Alla teksti, joka mielipidekirjoituksena Karjalaisessa hieman muokattuna julkaistiin 4.4.2024:

Perustelut Mutalan koulun lakkautuksesta eivät vakuuta

Mutalan koulun oppilasmäärän muutos välillä 2023 - 2030 on Joensuun Kaupungin julkaisemien materiaalien mukaan vain -6,7%. Muissa lakkautusuhan alla olevissa kouluissa oppilasmäärät laskevat 40-64%. Oppilasmäärät, nykyisillä oppilaaksioton rajoilla, kasvavat vain Tulliportinkadun Norssissa (+17%), sekä Reijolan- ja Karsikon kouluissa.

Mutalan koulun lakkauttamista perustellaan yliopiston harjoittelukoulun, eli Norssin, oppilasmäärän varmistamisella. Oppilasmäärä Norssissa kuitenkin kasvaa kaupungistumisen myötä ja aloittavia oppilaita on alueen nykyisillä oppilaaksioton rajoilla vuonna 2030 jopa 91. Opetus- ja kulttuuriministeriön suositusten mukainen määrä oppilaita kolmisarjaisessa koulussa on 60-75.

Alueellisen tasa-arvon näkökulmasta lakkautus jättäisi asukasluvultaan Karhumäkeä, Marjalaa, Reijolaa ja jopa Utraa suuremman Mutala-Siihtala alueen ilman lähikoulua ja kasvattaisi koulumatkat alueen lapsille 2,5 - 4,3km mittaisiksi.

Mutalan suojellusta koulurakennuksesta ja pedagogisesti toimivasta yksiköstä luopumisen sijaan säästöjä olisi mahdollista saada, jopa yli miljoona euroa, sopeuttamalla Utran (-28,16%), Noljakan (-21,25%) ja Marjalan (-34,48%) koulut vastaamaan laskevia oppilasmääriä näillä alueilla. Säästöä syntyisi esimerkiksi luopumalla Utran ja Noljakan koulujen siirtotiloista (n.170.000€/koulu/vuosi).

Mutalan koulu tuottaa Joensuulle jopa voittoa vuosittain n.135.000€ oppilaskohtaisen 6500€ kustannuksen ja valtiolta saatava 7500€ kotikuntakorvaus erotuksen ansiosta.

Mutalan koulun lakkauttaminen ei näyttäydy järkevänä olkoon katsontakantana sitten talous, strategia, ilmastotavoitteet, kaupungistuminen, oppilasmäärät, alueellinen tasa-arvo tai lapsi- ja perheystävällinen arki.Lakkauttaminen ilman perusteltua syytä heikentää luottamusta paikallisiin päätöksentekijöihin ja demokraattisiin prosesseihin. Päätöksenteon avoimuus ja perusteltujen päätösten tekeminen ovat tärkeitä paikallisen hallinnon legitimiteetin kannalta. Mutalan osalta pelissä on myös mahdollinen vakava häiriö pedagogisille rakenteille ja lakkautus voi vaikuttaa kielteisesti oppilaiden oppimistuloksiin ja hyvinvointiin.

___

Kiitos kaikille aktiivisuudesta!

Anna palautetta Joensuun kaupungille Mutalan koulun lakkattamissuunnitelmasta

2024-02-21 14:24:51

Hei,

Kiitos kun olet allekirjoittanut Mutalan koulun lakkauttamisen perumista vaativan adressin. Joensuun kaupunki kerää nyt palautetta koulujen lakkauttamiseen liittyen. Palautetta pääset antamaan TÄSTÄ LINKISTÄ

Olemme lähettäneet Joensuun kaupungin päättäjille myös TIEDOTTEESSA julkaistun kirjeen, jossa perustelemme tarkemmin miksi lakkauttaminen ei ole viisasta.

Kaupunki järjestää myös avoimen kuulemistilaisuuden, jossa talouden sopeutukseen liittyviin kysymyksiin vastaavat keskeiset viranhaltijat. Tilaisuus järjestetään Tiedepuiston Louhela salissa ma 15.4 klo 18.00-20.00.

Palautetta kannattaa yhä antaa!

Ystävällisin terveisin, Mutala-Siihtalan alueen vanhemmat

Mutala-Siihtalan alueen vanhemmat

Joensuun päättäjille osoitettu (ja lähetetty) kirje

2024-02-16 08:28:19

Arvoisat Joensuun päättäjät,

Lähestymme teitä Mutalan alueen perheiden yhteisesti tuottamalla kirjeellä, jonka tarkoitus on tuoda esiin näkökulmia, joita on hyvä ottaa huomioon koulujen suurlakkautuksiin liittyvissä kokonaisuuksien arvioinnissa.

Mutalan koulua ollaan lakkauttamassa tilanteessa, jossa Mutala-Siihtalan alueen lapset eivät itse asiassa ole merkittävästi vähentymässä vaan vähenemä tapahtuu erityisesti ympäröivillä alueilla. Tasapuolinen ja tasaisesti asettuva alakouluverkko kantakaupungin alueella on erityisen tärkeä, kun tarkastellaan alakouluikäisten koulumatkoja ja niiden turvallisuutta.

1.Mutalan koulun lakkautus ei tue Joensuun kaupungin strategiaa:

Kasvatuksen, opetuksen ja opiskelun strategian osalta todetaan erityisesti, että Joensuu mahdollistaa lapsille turvallisen kasvun polun ja on lasten edun huomioon ottava perheystävällinen kaupunki. Mutalan koulun lakkauttaminen vaikeuttaa merkittävästi alueen perheiden elämää. Kun koulumatkat jäävät suurimmalla osalla alle 3km, ei kaupungilla ole edes velvollisuutta tarjota 1-2 luokkalaisille turvallisia koulukyytejä. 2026 aloittavien lasten koulumatkojen osalta tämä tarkoittaa, että lapsia joudutaan kuljettamaan autoilla Tulliportinkadun normaalikouluun. Tämä taas ei tue kestävän kaupunkiympäristön Joensuu strategiaa, jossa luvataan turvallinen ja toimiva arki ja sujuva liikenne kaikenikäisille.

Ilman koulun lakkautusta Mutalan alue on ideaali alue lapsiperheille asua nimenomaan kestävän liikkumisen näkökulmasta. Kestävän kaupunkiympäristön strategiassa mainitaan myös kaupunkikeskustan elinvoimaisuuden kehittäminen. Mikä olisikaan parempi tapa lisätä keskustan palveluiden käyttöä, kuin kaupungin välittömässä läheisyydessä olevien alueiden vetovoimaisuuden kehittäminen nuorten lapsiperheiden näkökulmasta. Mutalan osalta kehittäminen ei edes tarkoita uutta koulua, vaan nykyisen toimivan alakoulun säilyttämistä.

Mutalan koulu aktivoi mm. kasvatuksen, opetuksen ja opiskelun strategiassa mainittuja arkiliikunnan mahdollisuuksia. Kaikki alueen lapset kulkevat kouluun jalan tai pyörällä. Alueen yhteisöllisyys tukee ja turvaa lasten koulumatkaa. Mutalan koulu toimii iltaisin myös sisäliikuntapaikkana monipuoliselle arkiliikunnalle.

2.Opettajat opettavat eivät seinät, mutta miten arvokkaita seinät sitten voivat ollakaan?

Mutalan koulu on lopetettavien koulujen listalla myös siitä syystä, että Joensuu perustelee säästävänsä mieluummin seinistä kuin opetuksesta. Mutalan koulu on palkittu kansainvälisesti Eurooppalaisen innovatiivisen opetuksen palkinnolla ja sillä on pitkät perinteet.

On tärkeä huomioida, että seinät mukaan lukien, Mutalan koulun tämänhetkinen oppilaskohtainen vuosikustannus on vain alle 6500€ / oppilas (134 oppilasta) /vuosi, kun valtakunnallisena edullisena pidetään 10.000€ tasoa. 2030 vuoteen ulottuvan oppilasennusteenkin valossa (125 oppilasta) ilman inflaatiota kustannus olisi alle 7000€/oppilas/vuosi.

Mutalan koulu on sisäilmaltaan terve ja rakennustekniikaltaan turvallinen 50-luvun kivitalo. Peruskorjaus on tehty v. 1996 ja kattoremontti 2016. Tiedossa ei ole lähiaikoina merkittäviä korjaustarpeita tai merkittävää korjausvelkaa, kuten esim. Pataluodon koulussa, jossa korjausvelkaa on yli 2,6 miljoonaa. Mainitsemisen arvoista on myös, että 2019 tehdyn sisäilmakyselyn tuloksia ei ole Pataluodon koulun osalta julkistettu. Pataluodon alakoulun lakkautus ei myöskään vaikuta alakoulujen alueelliseen jakoon samoin kuin Mutalan koulun.

Mutalan koulun osalta tehty laskelma saattaa johtaa harhaan etenkin vertaillessa esimerkiksi Pataluodon ja Mutalan koulun lakkautuksesta syntyneitä säästöjä. Mutalan laskelmassa on laskettu henkilöstökulujen menevän nollaan, kun taas esimerkiksi Pataluodon osalta vaikutus henkilöstokuluihin on vähäinen.

Mutalan koulun lakkauttamista vastaavan henkilöstovaikutuksen opetuskuluihin saisi muuttamalla Utran koulun 3-sarjaisesta 2-sarjaiseksi alakouluksi tai Noljakan koulun 2-sarjaisesta 1-sarjaiseksi. Utran ja Noljakan koulujen muutokset tulisi tehdä vastaamaan alueen laskevia lapsimääriä ja olisi mahdollista toteuttaa tulevien (viimeistään 2020-luvun lopussa) pakollisten peruskorjausten yhteydessä. Nämä muutokset yhdessä joustavien oppilaaksiottorajojen kanssa varmistaisivat myös Tulliportin- ja Rantakylän Normaalikoulujen tulevat oppilasmäärät ja mahdollistaisivat Mutalan koulun säilyttämisen osana kantakaupungin kattavaa, alueellisesti tasapuolista ja lapsiystävällistä alakouluverkostoa. On tärkeää huomata, että Mutalan koulun oppilasmäärän lasku 2023-2030 välillä on vain 6,7% kun se Utrassa on 28% ja Noljakassa 21%.

Mutalan koulu on arvostettu ja alueelleen arvokas. Opetus on laadukasta ja pienen koulun etuina on turvallinen yhteisöllinen kokonaisuus, jossa oppilaat ja opettajat tuntevat toisensa yli luokkarajojen. Saman perheen koululaiset tukevat toisiaan ja kummitoiminta, jossa 6-luokkalaiset lapset toimivat nuorempien oppilaiden kummeina täydentää tätä tukea niiden lasten osalta, jolla ei sisaruksia ole. Lähikoulu tuo turvaa ja auttaa luomaan uusia ystävyyssuhteita lähialueelta myös niille lapsille ja perheille, jotka Joensuuhun ovat vasta muuttaneet. Oppimisen edellytysten turvaamiseen vaaditaan paljon muutakin kuin opettajat. Joskus seinät ovat arvokkaampia kuin voidaan ajatellakkaan; etenkin kun kyseessä on alueen veto- ja pitovoima sekä yhteisöllisyyden ja turvallisuuden tunne.

3. Joensuun veto- ja pitovoiman varmistaminen

Mutalan alueelle on tapahtunut viime vuosina muuttoliikettä muualta Suomesta. Lähellä keskustaa oleva kerroksellisuudellaan viehättävä alue, alueen loistavat palvelut ja lähiliikuntamahdollisuudet vetävät puoleensa. Mutalan alueen vanhempien WhatsApp-ryhmässä tehdyssä kyselyssä 29/30 vastaajasta kertoi Mutalan koulun olevan alueen veto-ja pitovoiman osalta merkittävässä roolissa. 8/29 vastaajasta on muuttanut lasten synnyttyä Mutalaan toiselta paikkakunnalta ja 8/29 vastaajasta on muuttanut lasten synnyttyä alueelle muualta Joensuusta. Erityisesti muista kaupungeista Mutalaan muuttaneiden puheissa toistuu viesti, jossa Mutala tarjoaa alueena nimenomaan sitä, mitä isommista kaupungeista muuttavat pienemmästä kaupungista etsivät: Turvallinen lähikoulu, lapsiystävällinen ja helppo arki lähellä palveluita, mahdollisuus väljempiin neliöihin mukavalla kerrostuneesti rakentuneella vanhalla asuinalueella. Isommasta kaupungista Joensuuhun muuttaminen on monelta kannalta punnittava päätös. Täällä on yleisesti suppeammat työmahdollisuudet, vähemmän palveluita ja kulttuuria. Taakse jäävät omat ja lasten ystävät sekä muuta lähipiiriä. Argumentit ovat toki myös Mutalan pitovoiman takana. Jos pitovoimatekijöitä kovasti alueella rikotaan, on vaara menettää asukkaat reilun kilometrin päähän Lehmoon Kontiolahden puolelle sekä isompiin kaupunkeihin, joissa vetovoimat ovat olemassa.

Olemme kaupunkilaisina huolissamme tällaisen vetovoimatekijän rikkomisesta. Mutalan alueen infraa on monin tavoin kehitetty vuosien varrella ja olisi ikävä nähdä näin lähellä keskustaa olevan alueen näivettymyminen koulun lakkautuksen seurauksena. Koulun lakkauttaminen vaikuttaa hyvin negatiivisesti myös alueen asuntojen arvoihin ja näin jo valmiiksi tiukassa taloustilanteessa sekä kuormittavassa elämänvaiheessa eläville lapsiperheille saadaan yksi huolenaihe lisää. Joensuun muuttotappio syntyy enimmäkseen 25-34- vuotiaiden poismuutosta. Muualle muuttaneiden ajatukset paluumuutosta heräävät kuitenkin siinä vaiheessa, kun perheen perustamisesta tulee ajankohtaista ja muuttopäätökset tehdään ennen lasten tuloa kouluikään. Näitä lapsia ei Mutalan nykyisissä jo elinkelpoisen koulun kriteerit täyttävässä laskelmissa ole.

Ei ole tarkoituksenmukaista, että kaikista Joensuun asuinalueista tehdään samanlaisia koska veto- ja pitovoimatekijät ovat eri perheille erilaisia. Täysin uusia asuinalueita kaukana keskustassa on jo. Vanha asuinalue, jonne on rakennettu uusi iso yhtenäiskoulu on tuttu näky myös Joensuussa. Harvinaisuuksia alkavat olemaan ne kerrostuneesti rakentuneet kylät keskellä kaupunkia, jonka sydämessä sykkii turvallinen ja lapsiystävällinen lähikoulu. Näitä varten tänne vielä muutetaan, joten pidetään huoli, että Mutalan asuinalue tällaisenaan säilyy.

4. Mutalan ja Pataluodon koulun asteittaisen alasajon ongelmat

Vielä lopuksi on tärkeää tuoda esiin lakkauttamisen tuomia haasteita yksittäisten perheiden tai luokka-asteiden näkökulmasta. Mutalan ja Pataluodon koulut ovat ainoat, joiden toiminta suunnitellaan ajettavaksi pikkuhiljaa alas.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koko 2025 aloittava vuosikerta Mutalan ja Pataluodon kouluissa joutuisi käymään koko koulutiensä ilman linkkiä nuorempiin oppilaisiin. 2-luokasta aina yläkoulun 7-luokkaan asti oppilaat olisivat aina koulun nuorimpia oppilaita. Etenkin Mutalan koulussa luokkien väliset yhteydet ovat tärkeitä. Vanhemmat oppilaat toimivat kummeina ja tukena nuoremmille ja tällä toiminnalla on vanhemmille oppilaille merkittävä kasvattava vaikutus. Onko tämä sitä lapsilähtöisyyttä ja yhteisöllisyyden tunnetta jota haluamme lapsillemme tarjota?

Asteittaisesta alasajosta syntyy myös perheiden sisäisen yhteisöllisyyden rikkoutumisesta, kun saman perheen lapset eivät pääse samaan kouluun. Sisarusten pääsy samaan kouluun luo turvaa ja ikäluokkien välistä ymmärrystä myös koko kouluun ja on tärkeä osa koulun sekä alueellisen yhteisöllisyyden rakentumista.

2025 asti alueen lapset pääsevät siis aloittamaan rikkinäisen ja yllä esitetyn kaltaisen koulutiensä Mutalassa. 2026 aloittavat ja siitä seuraavat ikäluokat joutuvat aloittamaan koulutiensä keskustassa Tulliportinkadun normaalikoulussa, jonne matka Mutala-Siihtalasta (koko ruutukaavan läpi) on 1-2- luokkalaisille vaativa ja vaarallinen. Näillä perusteilla voidaan kysyä onko alueellisesti tasa-arvoista lakkauttaa alakoulu, jolla on merkittävä rooli Joensuun kantakaupungin alakoulu verkostossa. Etenkin kun Joensuun strategiassa halutaan kehittää sekä kaupungistumista, lapsiystävällisyyttä sekä kestävää ilmastoystävällistä arkea?

Voisiko lapsiystävällisiä ratkaisuja löytyä kuitenkin niin, että säästöjä pitkällä aikavälillä syntyy? Pataluodon vähäinen oppilasmäärä ja Utran vähenevä oppilasmäärä mahdollistaa muutaman vuoden viiveellä Pataluodon kokonaisten koululuokkien siirrot Utraan ilman ylläolevan esimerkin toteutumista. Mutalan koulun osalta lakkauttaminen ei tällä tavoin luokkien ja koulun Pataluotoa suurempien oppilasmäärien ja alueen sijainnin johdosta olisi tietääksemme mahdollista.

Mutalan koulu on elinvoimainen ja alueella on oppilaaksiottoennusteen mukaan vielä (ilman mahdollista muuttoa alueelle) 2029 ennusteen mukaan 26 ensimmäisen luokan aloittavaa lasta. Olisi lyhytkatseista lakkauttaa toimiva koulu nopeiden säästöjen toivossa alueella, jonne tulijoita kyllä on. Koska, kuten perusopetuslaki sanoo: “Perusopetusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu.” Joensuun tulevaa arvopohjaista ja lapsiperheitä tavoittelevaa markkinointia silmällä pitäen on säästösuunnitelmissa kokonaisuudessaan hyvä varmistaa, että määritelty arvomaailma ja strategiset tavoitteet todellakin eletään todeksi myös vaikeissa taloustilanteissa.

Me alueen vanhemmat ymmärrämme, että tilanne ei ole helppo kaupungin työntekijöille eikä päättäjille. Ongelma ei olekaan yksin Joensuun virkamiesten ja päättäjien, vaan on meidän joensuulaisten yhteinen. Arvostamme tapaa, miten avoimesti Joensuu on tuonut asian jo aikaisessa vaiheessa julki ja me Mutalan ja Siihtalan asukkaat tällä kirjeellä pyrimme tuomaan koulun lakkautukseen liittyvien haasteiden lisäksi myös niitä ratkaisuja, joilla Mutalan koulun lakkautuksen voisi välttää.

Ystävällisin terveisin, Mutala-Siihtala alueen vanhemmat