Adressi henkilöjunaliikenteen ostojen puolesta

Liikenne- ja viestintäministeri Berner on päättänyt lopettaa henkilöliikenteen junavuorojen Joensuu-Nurmes ja Joensuu-Varkaus ostopalvelun VR:ltä 10.12.2016 alkaen. Peruste on hallitusohjelman säästötavoite, ei esimerkiksi matkustajamäärien väheneminen tai liikenteen kannattamattomuus VR:lle. Leikkausten kohdistaminen pahimmin Itä-Suomeen on siis puhtaasti poliittinen valinta.

Henkilöjunaliikenteen lakkaaminen Joensuusta pohjoiseen jättää koko Pielisen Karjalan joukkoliikennemottiin. Edelliset hallitukset ovat jo karsineet linja-autoliikenteen ostot lähes kokonaan. Taajamajuna on tärkeä yhteys Joensuu-Helsinki kaukojunille ja sen poistaminen vähentää kaukojunien matkustajamääriä. Junayhteydellä on suuri merkitys autottomille Pielisen karjalaisille asioinnissa maakuntakeskus Joensuussa.

Joensuu-Varkaus-Pieksämäki taajamajuna yhdistää itä- ja länsisuomen rautateitse. Liikenteen lakkaaminen Joensuu-Varkaus välillä katkaisee tämän ainoan poikittaisyhteyden. Yhteys on tärkeä esimerkiksi opiskelijoille (reitin varrella kolme yliopistoa ja ammattikorkeakoulua jne). Taajamajunaa käytetään myös säännölliseen työmatkaliikenteeseen.

Raideliikenteen vähentäminen lisää maantieliikennettä ja siten ympäristöpäästöjä. Lisäksi maantieliikenteen lisääminen kasvattaa tuontia kun raideliikenteen lisääminen sitä vähentää.

Me allekirjoittaneet vaadimme tehdyn päätöksen
perumista ja ostoliikenteen jatkamista vähintään nykyisessä laajuudessa Joensuu-Lieksa-Nurmes ja Joensuu-Varkaus-Pieksämäki väleillä. Kehotamme samalla VR-yhtymää selvittämään liikenteen kannattavuutta parantavia toimia, kuten liikenteen aloittamista Joensuu-Oulu välille. Tämä toisi lisää matkustajia ja vähentäisi ostopalvelun tarvetta.

Veli-Matti Hurskainen, Nurmeksen Sosialidemokraatit ry    Ota yhteyttä adressin tekijään