Aikuiskouluttajan pedagog. opintojen monialaisuus säilytettävä

Adressi aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) monialaisuuden säilyttämiseksi Jyväskylän yliopistossa

Jyväskylän yliopiston järjestämissä aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa on ollut omat kiintiönsä kasvatustieteilijöiden lisäksi myös yliopiston henkilökunnalla, sivuaineena kasvatustiedettä lukevilla yliopiston varsinaisilla opiskelijoilla sekä vapaan sivistystyön edustajilla. Nyt kevään 2011 haussa sivuaineena kasvatustiedettä lukevien ja vapaan sivistystyön edustajien kiintiöt on poistettu ja kokonaisopiskelijamäärä vähennetty kolmanneksella vuoden 2010 sisäänottomääriin verrattuna.

Aikuiskouluttajan pedagogisista opinnoista saatava opettajakelpoisuus pedagogisten opintojen osalta on erittäin tärkeä ja nykyään laajalti hyödyttävä pätevyys työelämässä. Kasvatustiedettä sivuaineena lukevilla pätevyys luetaan osaksi perustutkintoja ja se lisää merkittävästi työllistymismahdollisuuksia valmistumisen jälkeen. Myös vapaan sivistystyön kentällä pedagogiselle pätevyydelle on kysyntää ja tarvetta.

Hakumäärät aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin puhuvat opintojen tärkeyden puolesta. Opinnoissa pienryhmätyöskentelyllä on keskeinen osa. Eri tieteenaloilta ja erilaisista työtehtävistä tulleiden ihmisten omakohtaiset kokemukset ovat suuri rikkaus ja anti pedagogiseen oppimiseen. APO-opinnot ovat hyödyntäneet monitieteisyyttä parhaimmillaan.

Jyväskylän yliopisto on omassa strategiassaan ”Laatua ja liikettä, Jyväskylän yliopisto 2017” linjannut profiilikseen olevansa ”--- maamme johtava asiantuntija, opettajankouluttaja, aikuiskouluttaja ja koulutusviejä.” Lisäksi samaisessa teoksessa yhdeksi viidestä yliopiston painoalasta mainitaan ”koulutus, oppiminen ja tulevaisuuden opetustyö” (Laatua ja liikettä 2010, 2).

Aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot ovat valtakunnallisessa mittakaavassa laadukas ja ainutlaatuinen opintokokonaisuus. Lisäksi ne vastaavat nyky-yhteiskunnan työelämän vaatimuksiin. Jyväskylän yliopiston tulisi koulutuksen asiantuntijana kiinnittää tähän huomiota ja vaalia tärkeää, tarpeellista ja suosittua koulutusta. Kuten ”Laatua ja liikettä” teoksessa (2010, 2) sanotaan: ”Painoaloja priorisoidaan strategisessa rahoituksessa ja rakenteellisessa kehittämisessä.”

Me APO-adressin allekirjoittaneet vaadimme, että mahdollisuus aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen suorittamiseen saadaan takaisin myös sivuaineena kasvatustiedettä opiskeleville varsinaisille yliopiston opiskelijoille (ts. mahdollisuus kaikkien tiedekuntien opiskelijoille) sekä vapaan sivistystyön edustajille, eikä opiskelijoiden kokonaiskiintiötä pienennetä!

Saara Perälä & Hanna Turunen    Ota yhteyttä adressin tekijään