Vetoomus Rovaniemen Koskenkylän linja-autovuoron aikatauluttamiseksi uudelleen

Koulujen alkaessa 8.8.2018 Koskenkylän linja 9:n aikataulut muuttuvat etenkin Koskenkylän kouluun kulkevien koululaisten kannalta mahdottomiksi. Aamulla klo 8 kouluun kaupungin suunnasta tuleville ei ole tarjolla laisinkaan linja-autovuoroa. Moni Koskenkylän koulun oppilaista asuu koulusta kaupunkiin päin eli ongelma koskettaa merkittävää osaa Koskenkylän koululaisista. Iltapäivällä ainoat vuorot koulupäivän päätteeksi lähtevät vasta klo 14.45 ja 15.45. Koulupäivät päättyvät osalla koululaisista jo klo 12, jolloin ensimmäistä linja-autoa joutuu odottelemaan jopa 2,5 h. Pisimmillään koulumatkaa kertyy melkein 5 km, mikä kovilla talvipakkasilla tai pyryssä käy liian rankaksi nuorille alakoululaisille kulkea esim. polkupyörällä.

Vetoamme Rovaniemen kaupungin virkamiehiin ja päättäjiin, että he aikatauluttaisivat linja 9:n uudelleen siten, että myös aamulla klo 8 koulunsa aloittavat voivat kulkea linja-autolla kouluun. Lisäksi iltapäivään tarvitaan kipeästi lisävuoroja siten, että koulunsa klo 12 ja 13 päättävät pääsevät ajoissa kotiinsa ja harrastuksiinsa.