Ei Guggenheimille

Allekirjoittamalla adressin Ei Guggenheimille voit vaikuttaa yhteiskunnalisiin päätöksiin, jotka tuntuvat usein epädemokraattisilta ja ohittavan kansalaiset, veronmaksajat ja yksityisten ihmisten mielipiteet. Laajaa kansalaismielipidettä ei voi eikä saa ohittaa hallinnollisella byrokratialla ja polittisella keinottelulla!!!

*Helsinkiläisten eikä suomalaisten verorahoja ei saa käyttää Guggenheim museon suunnitteluun, rakentamiseen eikä ylläpitoon!

*Lähes kansallisomaisuudeksi luokiteltava arvotontti Eteläsatamassa ei ole sopiva Guggenhaimin sijaintipaikaksi. Tontti  tulee käyttä arvonsa mukaisesti, poikittain Presidentin linnaa vastapäätä, kaikkia helsinkiläisiä ja suomalaisia käsittävään / koskettavaan ympäristö- ja yhteiskuntasuunnitteluun.

*Matkailuhelsinkiä tulee laajentaa  pois suppeasta painopistealueesta Kauppatori, Presidentinlinna, Stockmann esim. Töölööseen, Hietaniemeen, Meilahteen, Kallioon, Kalastamaan etc...

*Ruokajonojen (yli 10.000 / vko) ja asunnottomien (20.000) sekä kodittomien (4.000) Helsingissä tulee yhteiskuntasuunnittelun painopiste olla työllistävässä asunto- ja toimitilarakentamisessa eikä yksityisessä bisness-henkisessä (Katajanokan hotellihanke 2010 ja Guggenheim) keinottelussa.

*Koska kaupunginhallitukselta on muutamassa vuodessa tullut useita yhteiskuntamme ja yhteiskunnallisen tilanteen (työttömyys, lama, asunnottomuus) kannalta arvelutttavia kaupungin kehittämissuunnitelmia, koskien keskistä helsinkiä (Katajanokka, Maailmanpyörä, Guggenheim) on syytä tarkkaan arvioida liittyykö kyseisiin hankkeisiin mahdollista korruptiota tai siihen viittavia piirteitä!!!

*Berliinin Guggenhaim -museo on osoittautunut taloudellisesti kannatttamattomaksi - mkisipä näin ei voisi käydä myös Suomessa.

*Guggenheimia on jo useaan otteeseen ""yritetty torjua tunkeutumasta Suomeen" eli miten ja miksi tässä ollaan nyt julistamassa arkkitehtuurikilpailua ja näytetään vihreätä valoa, kiinteistölautakunnan epäävästä lausunnosta 12/2013 huolimatta.

*Ars longa, vita brevis  - Taide elää, mutta tämä poliittinen "bullshit" ja joidenkin toimijoiden itsekkäät talous-intressit on tuhoon tuomittu. Me emme halua olla siinä tuhossa mukana!

*Tällä adressilla ei vastusteta tervehenkistä liike-elämää, vielä vähemmän taidetta ja kulttuuria vaan mahdollisesti korruptoitunutta poliittista keinottelua sekä epädemokraattisia menettelytapoja.

*Guggenhaim voi toki tulla Suomeen, Helsinkiin. Omilla rahoillaan, ei Helsingin kaupungin veronmaksajien rahoilla kansallisomaisuuteen verrattaville tonteille.

KESKEISIÄ NO GUGGENHEIM -SIVUSTOJA:

The Guggenhein Strein – Galaksien taistelu

No Guggenheim

Guggenheim maailmalla 2014:

Jörn Donner Suomen Kuvalehti:

Eduskunnan oikeusasiamiehen moitteet:

Picasso ja Ingrid Svensson Guggenheim:

Ei Guggenheimille Allekirjoitus 31.01.2014 (ohjussivusto):

Toteutumattomat ja lakkautetut Guggenheimit maailmalla 2000 jälkeen:

*************************************''

Taustoja tämänhetkiselle Guggenheim -villitykselle ja Katajanokan hämärälle hotellihankkeelle 2010:

Joitakin vuosia sitten Helsingin kaupunginhallitus ajoi kiivaasti yksityistä, norjalaismiljoonäärin rahoittamaa ”business-hotellia” Katajanokan parhaalle tontille. Osallistuin ponneekkaasti hankkeen kaatamiseen lehti- ja nettikirjoittelulla, yhteydenotoilla kansanedustajiin, valtuutettuihin ja vaikuttamalla yleiseen mielipiteeseen.

Onneksi hanke lopulta kaatui. Sitä vastusti kymmenet akateemikot, taiteilijat, kirjailijat, arkkitehtuurin professorit, maisemaarkkitehdit sekä laaja kansalaismielipide.

Guggenheimin taidemuseon ”hinaamisessa” Helsinkiin, jälleen yhdelle kaupungin arvokkaimmista tonteista, on paljon samanlaisia piirteita kuin 2010 käydyssä hotellihankeessa. Näin innokkaita ja megalomaanisia hankkeita saattaisi hyvinkin ryydittää ”näkymätön raha”, se varmaan tulee tavalliselle veronmaksaja-kansalaiselle ensimmäisenä mieleen. En toki väitä, että näin olisi, kunnes toisin todistetaan!

Myös Guggenheimin kaatamiseen löytyy samat lääkkeet kuin hotellihanke -taistelussa. Ensin on tutkittava ja julkistettava Helsingin ja metropolialueen loistavien, kansainvälisten taidemuseoiden käyttöasteet ja lähivuosien suunnitelmat. Meillähän on Kiasma, Emma WWG, Ateneum, Taidehalli, Amos Andersson -museo etc...lukematon määrä taiteen ja kulttuurin erillismuseoita kaupunki tulvillaan.

Lisäksi Amos Andersson -museo käynnistää parhaillaan mittavaa rakennus- ja uudistushanketta merkittävän funkkisrakennuksen, Lasipalatsin yhteyteen.

Itse taiteilijana en sinänsä vieroksu Guggenheimeja - olen toki kiertänyt kaikki G:t ja koko joukon muitakin kansainvälisiä taidemuseoita, katsomassa niiden näyttelyitä. Maailmassa löytyy toki myös huomattavasti tasokkaampia museioita kuin mitä Guggenheimit ovat.

Mutta yhteiskunta- ja kaupunkisuunnittelussa on koko joukko asioita, jotka tulee huomioida ennen näinkin suurten taloudellisten päätöksien tekoa. Kansalaismielipide ei niistä ole suinkaan vähäisin!

Yhteiskunnan sosiaalinen tila on aina merkittävä hälytysmerkki. Jos näkisin (toivottavasti ei rakennettavan) Guggenheimin edessä yhtä pitkiä jonoja kuin Hurstin leipäjakelussa ja Myllypuron ruokajakelussa viikottain niin hyväksyisin G:n oitis Helsinkiin, mutta en toki kaupungin parhaalle ja arvokkaimmalle tontille.

Helsingin asuntojonoissa on n. 20.000 ihmistä odottamassa itselleen asuntoa. Kodittomia Helsingissä on 3-4000. Miksi kaupunginhallitus ja valtuusto ei aja yhtä kiihkeästi asuntorakentamista ja työllisyyttä (?) kuin marginaaliryhmille, eli rikkaille ja turisteille tarkoitettuja hotellihankkeita ja nyt jopa Berliinissäkin taloudellisesti kannattamattomaksi osoittautunutta Guggenheimia.

Toki vapaassa markkinatalousmaassa saa museoita rakentaa – miksipä ei tätäkin Guggenheimia, vaikkapa Hietaniemen hiekkarannan läheisyyteen, jossa on avointa tilaa ja upea merimaisema. Sieltä siintää myös Mäntyniemi ja Seurasaari, eli paikka on hyvinkin arvokas.

Sitten Eliel Saarisen Helsinki -suunnitelman ja Alvar Aallon Vapaudenkatu ja Terassitori- Töölönlahti -suunnitelmien, joista toteutui vain hitunen, tarvitsisi Helsinki todellakin järkevää kaupunkisuunnittelua, jota ei ole Pajusen aikana näkynyt, myös matkailun kehittämiseksi.

Esimerkiksi Hietaniemen - Töölönlahden kanava muuttaisi Helsingin hetkessä, ja positiivisesti, pohjolan Pariisiksi ja siirtäisi keskustapainopisteen laajemmalle kuin Kauppatori ja Presidentin linna.

Lumenvalkoinen ”pyramidirakennus” (esim. keskustakirjasto) Töölönlahdella täydentäisi kaupungin pohjolan Egyptiksi! Suunnittelua varmaan löytyy my Suomesta!!! Esimerkkinä Kiinassa Shanghai Expo 2010 –näyttelyn uusiokäyttömateriaaleista rakennettu Suomen edustuspavilijonki ”Kirnu”.

Guggenheimin rakentaminen kyseiseen paikkaan olisi signaali kaupunkiluonto-, Helsingin kaupunkikuvan perinne- ja kulttuuriarvojen tuhoamisesta ja kerskakulutuksesta, nyt siis jälleen myös Vihreiden myötävaikutuksella. Tarkkaan ottaen kaupunginhallitus ja valtuusto toimisi Suomen Perustuslain 20§ ”Vastuu ympäristöstä" lainkohtia vastaan, etenkin kun laaja kansalaisrintama vastustaa kyseistä rakennushanketta.

”Suurkaupunki ei toimi! La grande ville ne fonctionne pas!”

(Le Corbusier, 1887-1965, maailmankuulu ranskalainen arkkitehti)

Jukka-Pekka Wuorikoski    Ota yhteyttä adressin tekijään