Ei Sodexon ravintolapalveluita Helsingin yliopiston päärakennukselle!

Helsingin yliopiston päärakennuksen saneerauksen myötä rakennuksen ravintolapalveluista tulisi syksystä 2021 lähtien vastaamaan Sodexo Oy. Sodexon monikansallinen toiminta ei kuitenkaan ole Helsingin yliopiston vastuullisuusperiaatteiden mukaisissa puitteissa, joita esimerkiksi tulevan uuden strategian vastuullisuus- ja kestävyysteemat selittävät.

Sodexo on pahamaineinen ihmis- ja työoikeusloukkauksistaan, vihamielisyydestään työntekijöiden ammatillista järjestäytymistä kohtaan, tarjoamansa ruoan kestävyysongelmista, työntekijöihinsä kohdistamasta rodullisesta syrjinnästä ja omistamistaan yksityisistä vankilalaitoksista ja armeijaruokaloista.

Sopimus Sodexon kanssa on siis räikeä vastuullisuusvirhe. Yhtenä viimeisimmistä tapauksista, vuonna 2019, Ison-Britannian oikeusministeriö on kuvaillut Sodexon harjoittamaa toimintaa vankiloissa "nöyryyttäväksi ja alistavaksi", ja vuonna 2013 kidutukseen vertautuvaksi rikokseksi. Jokainen Sodexon ravintolapalveluihin laitettu euro tulisi tukemaan muun muassa tätä Sodexon harjoittamaan toimintaa.

Alipalkattu työvoima, vankiloissa teetettävä palkaton työ, kestävyysstandardeja rikkovat globaalit alihankintaketjut ja yhteistyösopimukset sotakoneiston kanssa eivät sovi Helsingin yliopiston imagoon. Sodexon ottaminen Helsingin yliopiston tiloihin onllisäksi epäjohdonmukaista yliopiston yhteiskunnalliselle vastuullisuusimagolle, sillä yliopisto rehtoreineen on puhunut esimerkiksi fossiilisista energianlähteistä sijoitusten poisvetämisen puolesta. Tämän luulisi käsittävän laajemmankin yhteiskuntavastuun kaikkien yhteisestä ihmis- ja työoikeusloukkauksista vapaasta tulevaisuudesta.

Vaikka yliopiston intranetissä julkaistussa tiedotteessa painotetaan kestävyyttä ja vastuullisuutta, ravintolapalveluiden kilpailutuksessa tarjouksia ei tosiasiassa ole arvioitu vastuullisuuskriteerien kautta. Tiedotteessa kerrotaan, että ainoastaan malliruokalistat, haltuunottosuunnitelma, konsepti ja hinnat ovat painaneet kilpailutuksessa. Täten vaikuttaa siltä, että Sodexoon liittyvät ilmiselvät vastuullisuus- ja kestävyysongelmat on voitu jättää huomiotta lopullista päätöstä tehtäessä.

Me allekirjoittaneet vaadimme sitä, että Helsingin yliopiston yhteisö ansaitsisi parempaa. Senaatintorin kupeessa sijaitseva päärakennus on merkittävä osa Helsingin historiaa. Rakennus on seinonut paikallaan vuodesta 1832 lähtien. Rakennuksen kulttuuriperinnöllistä arvoa tulee suojella siltä, ettei sen historiaan jää lukua räikeisiin ihmisoikeusloukkauksiin syyllistyvän yrityksen emännöimisestä.

Päätös Sodexon ottamisesta päärakennukselle tulee ottaa uudelleen tarkasteltavaksi ja päärakennuksen ravintolapalvelut tulee kilpailuttaa uudelleen vastuullisuutta yhtenä kriteerinä käyttäen.

Lisätietoa:

Uutinen Tampereen yliopiston opiskelijoiden boikotista: https://voima.fi/arkisto-voima/tampereen-yliopisto-vs-sodexo-boikotti/

Vivi Säiläkivi, VTK    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Vivi Säiläkivi, VTK voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Pitäisikö Suomen erota EU:sta?