Enonkoski DiscGolfPark on säilytettävä ennallaan!

Enonkosken liikuntatalon viereen, 3 km pururadan maastoon on v. 2014 tehty 9-reikäinen frisbeegolfrata. Lajin osoittauduttua suosituksi rataa laajennettiin v. 2016 täysimittaiseksi 18 väylän radaksi. Radan suunnittelusta on vastannut INNOVA Champion Europe -firma, jonka kehittämä DiscGolfPark-konsepti on ylivoimaisesti Suomen myydyin ratakokonaisuus.

Radan käytöstä ja rinnakkainelosta kävelyreitin kanssa on nyt siis kokemusta kahdeksan kesän ajalta. Frisbeegolf on osoittautunut erittäin suosituksi liikunta- ja ulkoilumuodoksi. Laji kerää monen ikäisiä harrastajia, liikunnanohjaajan ja liikuntapaikkojen hoitajan mielestä frisbeegolfrata on Enonkosken suosituin lumettoman ajan harrastuspaikka. Kahdeksan vuoden ajalta (ennen tätä kesää) ei heidän mukaansa ole tullut negatiivista palautetta. Päinvastoin, radasta tulee erittäin positiivista palautetta ja se on hyvää mainosta Enonkoskelle. Rataa pidetään yleisesti seutukunnan parhaana ja siksi se kerää ulkopaikkakuntalaisiakin heittäjiä. Radalla on järjestetty useita seutukunnallisia kisoja. Alueen käyttäjistä selvästi suurin osa on enonkoskelaisia. Alueen käyttäjistä selkeä enemmistö on frisbeegolfaajia, lenkkeilijöitä  ja koiranulkoiluttajia on vähemmistö.

Nyt tätä hienoa rataa halutaan muuttaa ja väyliä halutaan siirtää yhden henkilön tapaturman takia (käteen osunut kiekko). Kahdeksan vuoden ajalta meidän frisbeegolffaajien ja liikuntapaikkojen hoitajan tietoon on tullut vain tämä tapaturma. Kuten monessa urheilulajissa, niin tässäkin voi käydä vahinkoja. Tämä yksikin tapaturma otettiin vakavasti ja radalle asetettiin yli kymmenen varoituskylttiä niin heittäjille, kuin kävelijöille. Puskia ja puita karsittiin ja näkyvyys korille on tällä hetkellä erittäin hyvä. Toimenpiteitä on siis tehty.

Frisbeegolfissa ei ole minä sanaa, on vain me. Me yhdessä olemme heittäneet kyseistä rataa ja todenneet sen turvalliseksi, Me yhdessä olemme pitäneet kisoja. Me hengessä yhden henkilön ikävä tapaturma ei saa mennä suuren yhteisön edun edelle, varsinkin kun toimia on tehty ja asia on otettu huomioon. Tuntuu kohtuuttomalta lähteä muuttamaan kokonaista radan väylärakennetta. Vapaa-aikalautakunnassa on jo ollut esitys, jonka mukaan neljän väylän sijaintia muutettaisiin kokonaan ja kolmen väylän heittopaikkaa siirrettäisiin.

Heittäjiä on käynyt Enonkoskella kisoissa useilta paikkakunnilta Suomesta, mökkiläiset ovat kertoneet radan tärkeydestä liikuntapaikkana, eikä ikinä ennen ole tullut negatiivista palautetta joten...

Hyvä frisbeegolf väki, me tarvitsemme nyt apua. Toivomme adressiin allekirjoituksia henkilöiltä, jotka ovat käyneet Enonkosken radalla tai ovat suunnittelemassa matkaa sinne. Myöskin kommentin jättäminen radasta ja sen tärkeydestä auttaisi paljon.

Topi-Oskari Heiskanen

Frisbeegolf aktiivi