SUOMALAISEN MUOTOILUN TULEVAISUUS - MUOTOILUINSTITUUTIN ALASAJO?

Kommentoitu viesti

Raindog

#15 -

04.04.2013 13:04

"Sen takia tämän koulun puolesta taistellaan, koska täältä ihmiset valmistuvat jonnekkin aivan muualle kuin kortistoon. Tämän tietää kaikki, jotka ovat vähääkään asioista perillä."

Muotoilulla itsensä elättävät voidaan Suomessa laskea kymmenissä. Muotsikasta valmistuu todella paljon suoraan kortistoon tai muille aloille ihmisiä. Muotoilijan ja kuvataiteilijan ammateissa on korkeimmat työttömyysprosentit Suomessa. Muotoiluinstituuttiin pitäisi ottaa viisi - kymmenen opiskelijaa vuodessa. Nyt sinne pääsee kuka tahansa, ei tarvitse olla minkäänlaista visuaalista hahmotuskykyä tai yleissivistystä. Olen itse valmistunut sieltä, tiedän kyllä mistä puhun.
Olen kyllä Muotoiluinstituutin säilyttämisen kannalla, mutta sen pitäisi perustella itse itsensä ilman mitään adresseja. Muotoilijoiden kouluttaminen on todella kallista ja sen pitäisi maksaa itsensä takaisin yhteiskunnalle jotenkin.

Vastaukset


Vieras

#17 Re: -

2013-04-04 13:14:38

#15: Raindog - - 

Höpöhöpö. Jos tässä maassa ei olisi allekirjoitettu adresseja, ei olisi peruskoulua, suomenkielistä yliopistoa, julkista terveydenhuoltoa, kirjastoja, sananvapautta, ilmaista ammattikorkeakouluopetusta, itsenäistä Suomea.


Vieras

#18 Re: -

2013-04-04 13:37:30

#15: Raindog - - "Muotoilulla itsensä elättävät voidaan Suomessa laskea kymmenissä"

 

Ei ole kyse siitä, että joka ikinen Muotoiluinstituutista valmistunut elättäisi itseään juuri klassisissa muotoilijan/medianomin tehtävissä, sillä tutkinnollamme voi työllistyä lukuisiin erilaisiin työtehtäviin, ei vain suunnittelijan virkoihin. Tilastot kuitenkin puhuvat puolestaan, ei voi kiistää, etteikö instituutistamme työllistyisi tilastollisesti huomattavan paljon paremmin, kuin monista muista Suomen taide- ja muotoilualan kouluista. (Erittelemättä sen kummemmin mihin työhön täältä valmistuneet pääsevät.) 

Ja näin sivukommenttina: Vaikka muotoiluala ei juurikaan kiinnostaisi, on hyvä pitää mielessä, että joka ikinen tuote ja palvelu minkä ostat/saat/omistat on joku suunnitellut (pitäen mielessä, että meillä myös esim. moni teollisen muotoilun opiskelija toimii palvelumuotoilun saralla). Eivät nekään tyhjästä synny!

Hohhoijaa

#21 Re: -

2013-04-04 17:44:16

#15: Raindog - -

"Muotoilulla itsensä elättävät voidaan Suomessa laskea kymmenissä."

Taidat olla trolli tai et tiedä yhtään mistä puhut. Naurettavaa.

muotoilija itsekin, joka työllistää useita muitakin muotoilijoita

#38 Re: -

2013-04-06 21:35:54

#15: Raindog - -

Muotoilijoita työllistävät yritykset ja organisaatiot Suomessa lasketaan mielummin sadoissa kuin kymmenissä. Väitän, että myös muotoilulla itsensä elättäviä on siten ainakin satoja.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

2013-04-10 08:32:15


TEMU-96

#55 Re: -

2013-04-10 08:39:24

#15: Raindog - -

Raindog puhuu nyt vastoin parempaa tietoa. Muotoilualoilla työskenteleviä ja itsensä työllistäviä on Suomessa tuhansia. Yksi suuri etu muotoilijan koulutuksessa on että sen kautta saatu näkemys ja osaaminen avaavat mahdollisuuden työllistyä useanlaisiin tehtäviin yrityksissä, julkishallinnossa ja kolmannella sektorilla. Valmistuvan muotoilijan ei ole tarkoituskaan puristaa itseään opiskelemansa muotoilun alueen kapeaan lokeroon.
Siitä olen Dogin kanssa samaa mieltä, että muotoilualoille koulutetaan liikaa väkeä. Koulutuspaikkoja tulisi vähentää maakuntien huovutuskouluista ja keskittää hakukokeiden kautta seulotut lahjakkaat huippuyksiköihin, kuten Muotoiluinstituuttiin.