naimalakko
Kommentoitu viesti
Yksi ääni muualle Vieras |
#226 Kaste/voitelu - vihkiminen - siunaus - rukous10.04.2011 16:31#224: sannavain - Vihkiminen ei kuitenkaan nykylainsäädännön valossa ole kirkollinen toimitus, ja yleiskielessäkin se ymmärretään asiayhteydestä riippuen luonteeltaan joko kirkolliseksi tai maalliseksi. Kannattaa perehtyä oikeasti mitä vihkiminen on. Kaste on luterilaisen kirkon sakramentti. Vihkiminen on ollut voitelusta seuraava ja edelleen sakramentti osalla kirkoista. Siunaus ja rukous ovat omalla tavallaan hengellisiä toimituksia, mutta eivät ole omanneet samanlaista asemaa kuin vihkiminen. Jos olet sitä mieltä, että siviilirukous olisi ristiriitainen, mitä siinä on ristiriitaista? Kuka tahansa siviili voi rukoilla tai hätätilanteessa uskonnollisesta yhteiskunnasta riippuen suorittaa jopa hätäkasteen, vaikka ei edustaisi samaa uskoa. Vihkimisessä on kyse samasta asiasta. Siviili on voinut toimittaa vihkimisen, jonka jälkeen on haettu vain oman seurakunnan siunaus. Se, että laivoja kastetaan ja siltoja vihitään liittyy vahvasti hengelliseen taustaan. On haluttu saada insinöörien laskelmia suurempi suoja niille, vaikka toimitus muuten on ollut seremoniallinen. Vihkiminen on säilynyt perinteenä, mutta sanan hengellinen sisältö on vahvempi kuin rukouksen. |
Vastaukset
sannavain Vieras |
#265 Re: Kaste/voitelu - vihkiminen - siunaus - rukous2011-04-16 21:38:52#226: Yksi ääni muualle - Kaste/voitelu - vihkiminen - siunaus - rukous ”Sopimus miehen ja naisen välillä on ollut sopimus Rakkaudesta, mutta juuri elämäntilanteiden vaihtelun takia siitä on tehty Pyhä Liitto.” Tarkoitus on ilmeisesti perustella avioliiton pysyttämistä naisen ja miehen välisenä kyseisen instituution historialla? Olen jo edellä todennut, että tämänkaltainen perusteleminen ei ole kovin onnistunutta. Sen sijaan jaan näkemyksesi siitä, että avioliittosopimus on ollut sopimus rakkaudesta: ennen romanttisen rakkauden käsitteen keksimistä avioituvat osapuolet saattoivat todellakin sopia, että nyt sitten koetetaan rakastaa toinen toisiamme, kun kerran tähän jamaan olemme päätyneet. Pyhän liiton käsitteeseen en ota kantaa, sillä pyhyys kuuluu uskonnolliseen rekisteriin, ja avioliitto on Suomessa nykyään perusteiltaan maallinen toimitus. ”Perheiden hajoamiset, vanhusten laiminlyönnit ja monet muut vulgaareina pidettävät tapahtumat ovat nykyään arkipäivää. Nyt puhutaan sen perinteisen instituution tuhoamisesta, joka on ollut turvaamassa monia epäinhimillisiltä kohtaloilta. - - Onko tässä tilanteessa syytä lähteä tuhoamaan lopullisesti sitä instituutiota, joka on tuonut heikommille turvan? - - Yhteiskunnan velkataakka on monille eurooppalaisille valtioille jo kestämätön samalla kun kotimaista velkaa vain kasvatetaan.” Toivottavasti et sentään näe vanhusten pakkolääkintää nais- ja miesparien syynä? Onko avioliittoinstituutio lopullisesti tuhoutunut esimerkiksi niissä vanhoissa länsieurooppalaisissa sivistysvaltioissa, joissa perus- ja ihmisoikeustilanne on Suomea parempi (=joissa on säädetty tasa-arvoinen avioliittolaki)? Sen sijaan tuhannet avioerot saattanevat tätä instituutiota romuttaa, mutta nekään tuskin ovat homojen vika. ”Vihkiminen on ollut voitelusta seuraava ja edelleen sakramentti osalla kirkoista.” Siviilivihkimiseen ei kuulu mitään uskonnollista elementtiä: sehän on koko systeemin pointti. Se on lain valossa selvästi erotettu kirkollisesta vihkimisestä. Ateisti-isäni tuskin ilahtuisi, jos hänet olisikin jonkinlaisin salaisin uskontomenoin vihitty avioon. Mahdatko kuitenkaan kantaa samalla tavalla huolta ateistien avioliitoista, joiden solmimiseen yksikään kirkonmies ei ole osallistunut, ja joita solmittaessa ei ole pukahdettu yhden yhtä uskontoon viittaavaa sanaa. Ilmeisesti pääongelmana myös mies- ja naispareille mahdollisessa avioliitossa on sanan ’vihkiminen’ käyttö. Kyse on siis yhdestä sanasta. En oikein tiedä, miten järkevää olisi pitää rinnakkain voimassa kahta sisällöltään melkein identtistä parisuhdeinstituutiota, joiden ainoa ero olisi, että miehen ja naisen välistä avioliittoa koskevassa laissa toimituksesta käytettäisiin nimeä ’vihkiminen’ ja kahden miehen tai kahden naisen välistä avioliittoa koskevasta toimituksesta puolestaan jotain muuta sanaa.
|
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Kannanotto AVEKin toiminnan turvaamiseksi
1043 Luotu: 12.05.2024
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
2051 Luotu: 05.05.2024
Juankosken yläkoulu on pidettävä toiminnassa
492 Luotu: 15.05.2024
Valojen yöt Haminaan 2024
464 Luotu: 13.05.2024
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
18234 Luotu: 25.04.2024
Vuolijoen alakoulu, Otanmäen yläkoulu ja maauimala säilytettävä
1181 Luotu: 07.05.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1982 Luotu: 04.05.2024
Särkiniemi tarvitsee uuden koulun ja päiväkodin!
686 Luotu: 08.05.2024
Otanmäen maauimala säilytettävä!
552 Luotu: 08.05.2024
Mortin männikön puolesta
127 Luotu: 16.05.2024
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
6430 Luotu: 29.11.2023
Vastustamme Otanmäen Apteekin lakkauttamista
310 Luotu: 08.05.2024
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
1327 Luotu: 06.05.2024
Pirkkalan ja Lempäälän välinen virkistysmetsä ja ekologinen käytävä tulee säilyttää sellaisena myös tulevaisuudessa.
10506 Luotu: 13.12.2020
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12818 Luotu: 15.07.2023
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
717 Luotu: 27.04.2024
Nuorten hätätila!
1477 Luotu: 16.02.2024
Oulun Nokelan asuinalueen radanvarren metsä on säilytettävä luonnontilaisena ulkoilualueena
1445 Luotu: 13.01.2024
Espanjan sivuaineopetus säilytettävä Jyväskylän yliopistossa
1476 Luotu: 29.04.2024
Opetus Leppälän koulussa jatkukoon!
766 Luotu: 06.05.2024