TSJ:n ja Rouskiksen fuusiolle EI

Kommentoitu viesti

Matti Varajärvi

#1 Fuusio ja hankintarengas on erillisiä asioita

05.03.2014 12:20

Adressin tekijä ei ole useista yrityksistä huolimatta ymmärtänyt sitä, että fuusio ja hankintarengas ovat eri asioita. Ne eivät ole liitoksissa keskenään. Joten jos fuusio ei toteudu, niin ei hankintarenkaan toiminta muutu. Kunnallinen-yhtiö ei voi suosia ketään, vaikka haluaisi, vaan sen on tehtävä hankinnat kilpailuttamalla.

Sekajätteen lajittelu koneellisesti ei ole riittävän tehokasta. Siinä syntyy kuitenkin ylitettä ja alitetta, joka ei ole enää 2016 jälkeen kaatopaikka kelpoista, koska se sisältää yli 10% orgaanista jätettä. Toki laitteet varmasti pystyy tarkempaan työhön, mutta onko siinä ensää silloin taloudellista järkeä?
Jos jäte päätyy lajittelun jälkeen polttoon, niin saavutetaanko silloin materiaalin kierrätystä?
Jos esim. muovi otetaan uusiokayttöön pitää se puhdistaa, ainakin nykytekniikalla.

Nyt on kyse noin 3% osuudesta alueemme jätejakeista, joten kannattaa käyttää koneita yms. niihin 97%:iin. Siellä on tasalaatuisempaa jätettä, joka on helpompi lajitella/käsitellä.

Toki tälläkin hetkellä olevassa kilpailutuksessa materiaalinhyödyntämiseen päätyvä ratkaisu saa siitä huomattavasti etua.

Aina kannattaa syntypaikkalajitella ja kierrättää omat jätteet. Se on parasta jätehuoltoa.

Vastaukset

Ritva Sinervo

#3 Re: Fuusio ja hankintarengas on erillisiä asioita

2014-03-06 06:29:23

#1: Matti Varajärvi - Fuusio ja hankintarengas on erillisiä asioita 

 Niin Matti. Mulla ja sulla on tässä näkemysero. Sinut on aivopesty käsittämään asia erillisenä asiana. Minä ajattelen fuusion sisäistä toimintaa ja mitä kaikkea se tarvitsee toimiakseen tuottavasti. Fuusioon kuuluvat samat kunnat ja kaupungit, kuin hankintarenkaaseen liittyvät kunnat ja kaupungit. Hankintarenkaan kautta sidotaan kunnat ja kaupungit toimittamaan jätteensä hankintarenkaaseen, aluksi kolmeksi vuodeksi ( 2015 - 2017) ja sitten 25 vuodeksi. Hankintarengas päättää mihin se jätteensä kuljettaa. Minua ei kannata pitää tyhmänä tässä asiassa, sillä kyllä mun järkeni pullistumasta huolimatta osaa päätellä sen, että hankintarengas, jossa on samat kunnat kuin fuusiossa olevatkin vievät jätteensä vain ja ainoastaan yhteen paikkaan eli tulevaan massapolttolaitokseen.

Nyt Matti varmaan kerrot seuraavaksi,että ei saa puhua massapoltosta. Jos olisit ollut Sitran järjestämässä (Turun tilaamassa) tilaisuudessa olisit paremmin jyvällä asiasta. Fuusio tarvitaan, että polttolaitos saadaan toimimaan tuottavasti ja avainasemassa on Salon seudun jätevirrat. Näillä meidänkin jätevirroilla tullaan fuusion toteutuessa lämmittämään Turkun ympäristön koteja.

Haluankin kysyä ja toivon että, Matti vastaat julkisesti seuraavaan kysymykseen. Mitä tarkoitat 3% jätejakeiden osuudella, minkä alueen tuo 3% käsittää?

Se tässä asiassa on surullisinta, että Matti et ole tukemassa meidän kaupunkimme jätehuoltoyrittäjien osaamista siten, että soisit heille yrittämisen mahdollisuuden laajemmassa mittakaavassa.