Teemu Mäki pois professorin virasta

Kommentoitu viesti

Pia Liukkonen
Vantaa

#1 nimi addressiin

04.01.2009 22:56

Kuinka opettajan roolissa - esimerkkinä nuorille ihmisille - voi olla Teemu Mäen kaltainen ihminen? Onneksi en itse joudu olemaan sadistin oppilaana. Kuinka paljon suomalainen yhteiskunta hyssyttelee väkivaltaa ja väkivaltaisia sekä sadistisia ihmisiä? Se ei riitä, että on älykäs toimiessaan ihmisyyden ja taiteen opetuksessa. Tarvitaan sydäntä ja moraalia - korkeampaa älykkyyttä siis: viisautta. En ole Teemu Mäen nihilismissä viisautta havainnut tähän mennessä, mutta hölmöjähän on aina ollut helppo huijata älykkään kuuloisella puheella.

Ulkomailla opiskellessani kysyin, voisiko kissantappovideon tehnyt henkilö tulla hyväksytyksi taiteiljana tai opettajan siellä. Näiden opettajien mielipide oli: ei todellakaan. Joissain maissa siis pohditaan yhä moraalia ja sillä pohdinnalla on merkitystä valinnoissa.

Vastaukset

Vieras

#22 Re: nimi addressiin

2011-03-05 23:58:31

#1: Pia Liukkonen - nimi addressiin

"Ulkomailla opiskellessani kysyin, voisiko kissantappovideon tehnyt henkilö tulla hyväksytyksi taiteiljana tai opettajan siellä."

 

Varmaan kysyessäsi korostit sitä, että 1 1/2 h kestävän teoksen 6 sekuntia kestävä kissantappokohtaus oli tarkoitettu aiheuttamaan katsojassa huomio, että inhon tunne syttyy vasta siinä vaiheessa kun KISSA tapetaan, miljoonien ihmisten nälänhädästä viis.

Lisäksi toivoisin, että TV:ssä näytettäisiin koko valmistusprosessi laitumelta suojakaasupakattuun lehmä-porsas-lihajauheeseen.

Notaari

#85 Re: nimi addressiin

2012-06-21 12:29:19

Puutun vain asiaan eli: kissan tappamiseen Teemu Mäen videolla. Sanoma olisi tullut perille ilman kissan tappamista siis kissan olisi voinut tappaa rituaalisesti.., mutta TM päätti tappaa kissan, jotta saisi mahdollisimman paljon kohua aikaan ja saisi mainetta ns. taiteen pahana poikana, joka hassua kyllä monasti yhdistetään edistyneeseen taiteeseen. TM rikkoi lakia, mutta suurempi virhe häneltä oli rikkoa eettistä koodia vastaan tappamalla kissan taiteen vuoksi. Mikään taideteos ei ole tappamisen arvoinen - taide ei ole ja ei voi olla elämää suurempaa. Teon jälkeiset puolustelut, että tapetaanhan tuotantoeläimiä ja ihmisiä kuolee nälkään, eivät ole relevantteja tekohetkellä, koska ihmiselle on valta valita - tappaako hän kissan taiteen vuoksi vai ei. Jatkossa olisi hyvä keskustella yleisesti taiteen asemasta ns.vallan käenpoikasena ja minkälaiset moraaliset ja eettiset rajat taiteen kentälle kuuluu ja mikä on taiteen tehtävä?