Kipupotilaiden hoito ja epäasiallinen kohtelu

Kommentoitu viesti

lääkärien syystä kroonikko kipuilija

#76 Täälläkin yksi

25.06.2015 20:59

Niin monta kertaa olen itkenyt kipujani kotona kun lääkärit eivät ota tosissaan. Ensimmäinen sana oli lekurilta että taidat olla koukussa lääkkeisiin ja en mä sulle mitään kirjoita.

Voitte varmaan arvata miltä tuntuu kun olet kipeä ja lääkäri syyttelee narkkariksi.

Yritän kuitenkin kivuista huolimatta näyttää siistiltä ja pukeutua puhtaisiin vaatteisiin joka kuitenkin reumalääkärille oli epikriisiin asti mainittava seikka"potilas saapuu huoliteltuna vastaanotolle"En ymmärrä onko se väärin että yrittää pysyä elämässä kuitenkin mukana vaikka kipuja on paljon. En toki pahimpana hetkenä pysty edes liikkumaan mutta onni on siinä ettei niin ole koko aikaa vaan on hyviä kausiakin välillä.

 

 

Vastaukset


Vieras

#85 Re: Täälläkin yksi

2015-07-01 08:10:17

#76: lääkärien syystä kroonikko kipuilija - Täälläkin yksi 

Tällaisiin hyvin epäolennaisilta tuntuviin seikkoihin minäkin olen epikriiseissä törmännyt; juurikin viittauksia ulkonäköön. Se tuntuu hieman epähienolta ja loukkaavaltakin, millä oikeudella lääkäri sitä arvioi? Vaikka lausunnot olisivat positiivisiakin, ne eivät tunnu hyvältä, kun vieras ihminen ottaa oikeudekseen arvioida.

Itsekin hoitoalan ammattilaisena, kuitenkin tiedän, että näillä kohdilla epikriisiä viitataan potilaan toimintakykyyn. Silti se, että potilas on suurella vaivalla saattanut itsensä siistiksi vastaanotolle mennessään, että näyttäisi siellä edes ihmiseltä... eihän se sitä tarkoita, että potilas olisi vailla mitään huolta, kaikki kävisi häneltä keveästi ja suurin ongelma olisi vaikkapa valita ulos lähtiessä oikeansävyinen poskipuna...

Minusta näitä lausuntoja ulkoisesta olemuksesta käytetään kummalliseen vihjailuun ja oletusten synnyttämiseen, juurikin toimintakyvyn asteesta. Ulkonäöstä päätellään siinä hieman liikaa, pienen hetken perusteella. Lääkäri ei ole kotona katsomassa sitä äheltämistä ja tuskaa, mikä liikkeelle lähtemiseen voi liittyä, eikä hän ole katsomassa niitä tuskan hetkiä kun ei pysty edes käymään pesulla tai pukeutumaan millään lailla.

Näistä pitäisi jutella ääneen potilaan kanssa, eikä kirjoittaa papereihin omavaltaisesti asioita, joita muut lääkärit sitten lukaisevat nopeasti ja päättelevät sen saman; eihän tätä mikään vaivaa, pystyy hoitamaan itsensä...