Mopot 60km/h

Kommentoitu viesti

Janne Pohjala
Helsinki

#4

18.11.2006 13:02

Mikä tämän adressin pointti on, koska jos ikärajaksi nostettaisiin 16, voidaan samalla mennä 11 kW kevareihin, jotka kulkevat 100+ km/h.

125cm3 skoottereita saa Kiinasta lähes samalla hinnalla kuin 50cc -malleja. Tehon nosto ja 100 km/h nopeus mahdollistaa merkittävästi suuremman liikkumisalueen ja sopeutuvuuden muuhunkin kuin maantieliikenteeseen.

Ainoaksi eroksi jäisi tällöin mahdolliset erot vakuutusmaksuissa, mutta koska niissäkin on kustannusvastaavuus, mopojen ja kevytmoottoripyörien väliset erot hinnoissa alkaisivat todennäköisesti tasoittua.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä että olisi järkevää tuoda mopoja maahan sellaisena kuin ne tehtaalta yleensä lähtevät ja ajaa niillä sellaisina kuin useissa maissa niillä ajetaan.

Mutta.. Ikärajan nosto 16 vuoteen herättää kysymyksen siitä miksi kannattaa ajaa tätä muutosta läpi, kun saman ikäisenä saa käyttöön kevarinkin.

Vaihtoehtoina olisi mielestäni ennemminkin joko mopo-ikärajan pudottaminen 14 vuoteen, jotta olisi kahden vuoden ajokokemus ennen kevaria tai vaihtoehtoisesti sitten mopoikärajan nosto 16 vuoteen ja 60 km/h ja kevari vasta 18 vuotiaana. Mutta sitten taas pitäisi moottoripyörien 25 kW tehorajoitusta..

Olisi mielestäni hyvä että totuttelu liikenteeseen voisi alkaa mahdollisimman aikaisin. Eli ehkä mopokortti jo 14 vuoden iässä ja mopot 60 km/h -rajoitukselle. Tiedän itsekin miten vaarallaista on ajaa liikentees seassa 40 km/h kun rajoitus on 50.. ja pyörätiet ovat "Ei Mopoille". Samalla tulisi totuteltua 2v akamaan ihan samojen liikennesääntöjen mukaan kuin kaikki muutkin (mikä olisi hyvä) mutta kuitekin teholtaan ja nopeudeltaan rajallisemmalla ajoneuvolla.

Tämä tietenkin tarkoittaisi kevytmoottoripyörätasoisen ajokorttitutkinnon soveltamista mopoilijoihin, mutta bonuksena olisi se että kortti vaihtuisi kevarikorttiin ilman kurssitusta, esimerkiksi pelkällä käsittelykokeella (kevarilla). Kerran maksettu koulutus poikisi siten säästöä jatkossa.

Vastaukset

Vieras

#613 Re:

2010-11-06 19:41:30

#4: Janne Pohjala -

Samaa mieltä asiasta, aamuisin näen mopoautojen tekemän jonon ja iltapäivällä sama juttu :( Mopon voisi ajaa jo 14v jos sen hallitsee ja osaa käyttää ja viritykset pois !! Oma täyttää huomenna 15v ja skodu odottaa....kunnes kortti ja katon, että osaa liikennesäännöt oikein, muuten pysyy tallissa :) Hyvä ehdotus !!


Vieras

#834 Re:

2013-11-04 05:58:08

#4: Janne Pohjala -

Kuka ny muka sitte kevarikortin ajaas jos sen sais 18 v ku silloon saa autokortin ja sillä saa ajaa kans kevaria


Vieras

#878 Re: vitut

2014-10-05 10:43:44

#4: Janne Pohjala -  

 haluuksää sit maksaa siit kevari kortist se on muutama vuoden pääst 2000 arvone tai ajelisiksää sillä mopolla joka kulkee 60 ja kortti maksaa 500 mopo itsesää 600

Seinäjokelainen mopoilija

#896 Re:

2015-05-06 06:16:20

#4: Janne Pohjala -  

 Itse olen samaa mieltä kanssasi siitä että mopokortin ikää pitäisi pudottaa vuodella mutta kevarikortin ikä säilyisi 16v koska tällöin on tuo 2v aikaa opetella ja rajoitus ois sen 60-65kmh, jolloin tapaturmia olisi huomattavasti vähemmän. Itse olen ajanut mopolla viime kesästä asti ja saan loppu kesästä kevarin..... juuri eilen tapasin poliiseja, motikan ja maijan jotka pysäyttivät minut, myönsin että moponi kulkee yli 60 mutta alle 65 ja he ymmärsivät pointtini ja sanoivat että niin kauan kun se ei mene yli 65 asia on heidän puolestaan ok.... tästä voimme päätellä että jopa osa poliiseista ovat sitä mieltä että mopo saisi kulkea 60kmh...!!