Vaikeasti sydänvikainen Arvo on oikeutettu koulutaksiin

Kommentoitu viesti

Raisa Lehtomäki

#24 Arvolle ei käynyt lähikoulu (mm. # 15 vastausta tässä ... ;)

23.10.2011 21:29

Opetusvirasto katsoi neljä vuotta sitten, että Arvon olisi käytävä lähikoulua. Koulurakennus on 1930-luvulta, kerrosvälit todella korkeat eikä toimivaa ilmastointia, vaikka pilvettömällä säällä aurinko paistaa koko päivän. Kun Arvo kävi siellä pari viikkoa koulua, hän oli koulupäivän jälkeen aivan lopussa, kun sisällä oli lämmintä 30 astetta!!! Sydän ei tahtonut millään jaksaa sellaista kuumuutta. Lisäksi oppilaita on koulussa yli 500. Arvo olisi sinne kouluun uupunut ja infektoitunut (hän saikin jo toisella viikolla heti infektion; syynä uupumus + lasten paljous). Ensimmäisen vuoden Arvo kävi enimmäkseen sairaalakoulua, toisen vuoden opetin häntä itse kotona, kunnes kolmannelle luokalle -kun opetusvirasto ei yhtään halunnut auttaa Arvolle sopivan koulun löytymistä- vihdoin sitten rohkaistuin itse valitsemaan Arvolle ao. kristillisen koulun, jossa luokkakoko oli 14 ja oppilaita yksikössä yhteensä alle 50 (mulla oli sinne kontakteja menneestä elämästä, kun mm. kummilapset olivat sitä koulua aikoinaan käyneet). Yritin ennen tätä omaa valintaa mm. saada opetusvirastolta listaa niistä kouluista joissa olisi alle 200 oppilasta (tai sitten alle 300) mutta minulle sanottiin, että tällaista tietoa ei voitu antaa(!). Olisin tämän listan mukaan alkanut tiedustella Arvolle, Helsingin mittakaavassa, mahdollisimman pientä kouluyksikköä. Netissä tieto oppilasmääristä esiintyy koulujen kohdalla hyvin satunnaisesti, usein ei ollenkaan. Enkä minä jaksanut alkaa soittamaan kaikkiin 300 kouluun kysyäkseni vain oppilasmääriä (siis kun en saanut tätä listaa)! Siksi tuli tämä yksityiskoulun valinta, kun siitä ennestään jotain tiesin. Mutta sitten alkoikin tökkiä kaikki muu...Esim. Arvo, joka käy lastenklinikalla lähes joka viikko jossain tutkimuksissa ja testeissä, ei ole oikeutettu esim. leikkaushoidon yhteydessä käymään ao. klinikassa toimivaa sairaalakoulua, ellei ole sairaalassa kirjoilla.
Arvo on nyt neljännellä ja on käynyt kaikkiaan neljää eri koulua. Kun alunperin valittu koulu ei Arvolle sopinut ollenkaan (eri koulu kuin tuo yllämainitsemani 'kuuma' koulu), laitoin opetusviraston päälliköille, sosiaalitoimen päälliköille, opetuslautakunnan jäsenille ja kaupungin johtajille postia, mutta kukaan ei liikahtanut. Otin sitten yksin vastuun Arvon koulunkäynnistä, en muuhun kyennyt.
Nyt vain alkaa tämä kaikki jo väsyttämään. Tiedän, että Arvo on erityisArvo, joka ei sovi mihinkään sabluunaan (kehitysvamma, cp-vamma, adhd tms.) ja siksi koulukäyntiin pitäisi ao. viraston hieman panostaa. Sitä varten on olemassa alan ammattilaiset ao. virastossa. Ainakaan Arvon kohdalla on heidän palkanmaksunsa kyllä mennyt piikkiin: "vastikkeettomasti maksettu".

Vastaukset

erityiskouluoppilas

#97 Re: Arvolle ei käynyt lähikoulu (mm. # 15 vastausta tässä ... ;)

2011-10-28 14:47:32

#24: Raisa Lehtomäki - Arvolle ei käynyt lähikoulu (mm. # 15 vastausta tässä ... ;)

moro

Jos helsingin viranomaset ovat sitä mieltä että koulukyyti on erityiskouluja varten, niin miksette hae sinne erityiskouluun? luokat ovat pienempiä, liikuntatunnit ovat helpomppia, koulukiusauta ei olisi ja liikuntaesteiset olisi helpompaa liikkua. vaikka cp-vammaiset tai adhd lapset olekaan arvon kaltaisia niin silti siellä olisi hyvä oppia.