Vaikeasti sydänvikainen Arvo on oikeutettu koulutaksiin

Raija

#76 #72: hohhoijaa - Ootteko te nyt oikeasti sitä mieltä

27.10.2011 17:22

#72: hohhoijaa - Ootteko te nyt oikeasti sitä mieltä

Lainaus; "Helsingin opetusvirasto, joka itse on ottanut vaikeasti sydänvikaisen 11-vuotiaan Arvo Lehtomäen erityisopetuspäätöksellä käymään ao. viraston alaista Helsingin kristillistä koulua,"

Opetusvirastohon on hyväksynyt eli tehnyt päätöksen asiassa. Samoin päätös on tehty koulukyydityksestä.
Oikeusasiamiehelle kannattaa asiasta tehdä kantelu ja itse olen menestyksekkäästi tehnyt kantelun myös Tasavallan Presidentille, joka myös lähestyy asiassa oikeaa viranhaltijaa pyytäen tutkimaan ja selvittämään asian.

"hohhoijaat" toivon teille, että saisitte lämpimästi kokea tuon saman tilanteen muodossa tai toisessa. Suomalainen on niin jukuripää, ettei ymmärrä ennenkuin itse sen kokee. Empatia- ja sympatiakyky puuttuu. Empaattinen ihminen pystyy tietämään miltä asia tuntuu ilman, että istuu itse muurahaispesässä istuvan miehen viereen.
Sympatiakyky vaatii itse muurahaiskekoon istumisen tietääkseen miltä se toisesta tuntuu.

Sympatiakyvytön ei osaa asettua toisen asemaan. Onneksi on paljon ihmisiä, jotka omaavat myös empatiakykyä. Tämä suivaannutti aikoinaan itseäni ja eipä joidenkin asenneongelma ole mihinkään muuttunut.


Vieras

#77

27.10.2011 18:16

Älytöntä touhua ettei kyytiä anneta. Toivottavasti Arvo saa kyydin. :(

Vieras

#78

27.10.2011 18:26

Allekirjoitin ja toivon sydämestäni, että kyyti järjrstyy, tsemppiä asian puolesta!!

Vieras

#79

27.10.2011 18:45

kyllä rahaa syydetään maahanmuuttoon ja kulttuuriin...ei näin:(
Raisa Lehtomäki
Adressin tekijä

#80 Arvon unelma on elää 18-vuotiaaksi kokeakseen aikuisuuden

27.10.2011 18:56

” Verorahoilla kustannetaan perusasioita, siis tarvittaessa edellysten täyttyessa matka lähimpään kouluun.”
Entä kun lähikoulu ei vammaisuuden takia lapselle sovi? Arvo olisi menehtynyt (lue: kuollut) lähikoulussa. Vaikea synnynnäinen sydänvika aiheuttaa kaikkea vaikeutta: jaksamattomuutta, infektioita, aineenvaihduntasairauksia, astmaa, sisäelinten toimintahäiriöitä (Arvolla on mm. alkava maksakirroosi). Suuressa ja kuumassa koulussa Arvo olisi yksinkertaisesti kuollut, koska elimistö olisi ollut jatkuvassa stressitilassa. Tiedän kohtalotoverin, joka kuoli koulumatkalla (joutui siis käyttämään bussia ja sydänvika oli ”vain” keskivaikea).
Arvon sydämen oikea ja vasen kammio ovat alikehittyneet. Sininen eli hiilidioksinen veri ei mene lainkaan sydämeen vaan omia rakenneltuja teitä (tehty joko eläimen kudoksista tai coretexista) suoraan keuhkoihin. Jotta puolikas sydän kuormittuisi vähemmän, se pumppaa vain punaista eli hapettunutta verta.
Koska Arvon keuhkot eivät kykene käsittelemään kaikkea sinistä verta, rakennettuun väylään on jätetty varaventtiili (fenestraatio), joka purskauttaa sinistä verta puhdistamattomana verenkiertoon. Tämän tähden veren happisaturaatio, joka terveellä on 100 %, on Arvolla 84-88 % (väsyneenä ja infektiossa alle 80 %). Näin matalalla saturaatiolukemalla tervesydäminen ihminen voisi todella huonosti ja hänellä saattaisi olla ajoittaisia tajunnanlaskuja.
Tähän muutettuun verenkiertoon on tarvittu neljä avosydänleikkausta alle kolmivuotiaana (sekä neljä muuta leikkausta, yhteensä kahdeksan leikkausta tähän mennessä). Arvon keuhkot ovat ’tottuneet’ niuhkahkoon verenkiertoon. Siksi esimerkiksi sydämensiirto ei ole mahdollinen, koska keuhkot eivät kestäisi tervettä sydäntä.
Lisäksi Arvolla on täydellinen kaksipuoleinen huuli-ien-suulakihalkio, joka rasittaa sydäntä: puhuminen kysyy voimia ja hengitys on tehottomampaa (suulaki on vielä aika avoin).
Arvolle, jolla ei ole kehitysvammaa, cp-vammaa tai adhd:ta (tai muuta ”sabluunaa”) ei tahtonut löytyä koulua, jota jaksaisi käydä ja joka olisi turvallinen. Ensimmäisen vuoden Arvo kävi sairaalakoulua (joka ei ole ”oma” koulunsa, vaan jonne tullaan lapsen omasta koulusta), toisen vuoden opetin häntä kotona (ilmaiseksi; elimme ja elämmme omaishoidontuella 730 e/kk brutto).
Kun edelleenkään Hgin opetusvirasto ei halunnut auttaa löytämään Arvolle sopivaa koulupaikkaa, minulle vihjaistiin pienestä kristillisestä koulusta, jonka silloisella kolmannella luokalla oli 14 lasta ja koko yksikössä 50 henkeä (Pukinmäki). Nyt löytyi siis sopivan kokoinen koulu, jota Arvo käy toista vuotta (Arvon luokka on homeremontin takia tämän lukuvuoden Jakomäessä evakossa).

Arvo ei hae ”ekstraetuutta”: hän on jo saanut sen synnynnäisine sydänvikoineen kaikkineen. Nyt hän vain yrittää kaikkensa, että voisi elää aikuisikään: ”Minun haaveeni on täyttää 18 vuotta ja valmistua kellosepäksi”, on Arvo sanonut jo monta vuotta. Kun hänelle tulee huonoja aikoja (sydämen vajaatoiminnasta johtuvaa turvotusta, sinisyyttä, vatsakipua ym.), hän lakkaa puhumasta siitä miten hienoa olisi kokea ”mitä on olla aikuinen” tai kelloseppä. Sen sijaan hän alkaa rauhallisesti puhua taivaasta, miten näkee siellä papan ja kuolleita kavereitaan, joita on jo aika monta.
Arvo ei myöskään ”hae eriarvoista kohtelua”: hän saa sitä, parhaillaan.

Kiitoksia tuestasi edelleen!

Vieras

#81

27.10.2011 19:28

todella törkeetä touhua pitääs vähän kunnioittaa sairasta ihmistä

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

27.10.2011 19:29



Vieras

#83

27.10.2011 20:06

Ei siis Luoja , voinko tuo olla edes totta!!! Millä ne päättäjät oikein ajattelee , siilä minkä päällä ne istuu varmaankin . Onko meidän maassa järjen käyttö kielletty ???? Kysyn vaan ???
Todella törkeää toimintaa !!!!!!!!!!!!!

Vieras

#84

27.10.2011 21:12

Helgingin kaupunginvaltuusto voi nopeasti asiaan vaikuttaa joten kehoitan ottamaan yhteyttä valtuutettuihin suoraan asian korjaantumiseksi!

Vieras

#85

27.10.2011 21:18

Tää on niin tätä päivää jos et pysty vaatimaan omia oikeuksia niin lytätään maanrakoon

Vieras

#86

27.10.2011 22:47

Eiköhän tuota rahaa pistetä palamaan turhenpaanki..kaikki sympatia pienelle miehelle <3
Äiti itsekin

#87 Re: KIITOS!!!

27.10.2011 23:01

#25: Raisa Lehtomäki - KIITOS!!!

 

"Unohtui edellisestä viestistä PÄÄASIA: KIITOKSIA KAIKILLE TÄHÄN ASTI ALLEKIRJOITTANEILLE! Olen aivan liikuttunut - ja Arvo ei osaa tehdä muuta kuin tuijottaa suu auki hämmästyksestä: "Olenko minä näin suosittu, äiti?"

 

Ihana Arvo! <3 Kuulostaa todella suloiselta ja uskomattoman sisukkaalta pojalta. Kaikkea hyvää teille molemmille, etenkin Arvolle parempaa vointia, ja toivottavasti saatte oikeutta kyytiasiassa!


Vieras

#88

28.10.2011 01:10

Tämä päätös on kaukana oikeudenmukaisuudesta. Kansanedustajat suhahtelee takseillaan vaa jopa 500 metrin matkoja. Eiköhän tälle asialle pidä tulla pikainen korjauspäätös.
Sydänlapsen äiti itsekin

#89 VOIMIA!

28.10.2011 10:59

Voimia oikein kovasti teille molemmille ja todella: "Arvo, sinä olet arvokas ja suosittu!" Jatkakaa taistelua, minä myötäelän ja teen itse omalta osaltani sen mihin pystyn, allekirjoitan ja jaan tietoa adressista sosiaalisessa mediassa.

Vieras

#90

28.10.2011 12:53

Hän todellakin tarvitsee kaiken sen avun mikä on mahollista

Vieras

#91

28.10.2011 12:54

Se on kumma että nykymaailmassa ei arvosteta erilaisia ihmisiä.
Joopajoo

#92 Tiedän tapauksen

28.10.2011 13:26

jossa kansanedustaja Mia-Petra Kumpula-Natri oli kaasona häissä ja ajelutti morsianta taksilla kampaajalle eduskunnan laskuun...

Vieras

#93

28.10.2011 14:05

<3

Vieras

#94

28.10.2011 14:09

Mikä tätä yhteiskuntaa vaivaa!! Hirveetä kohtelua sairasta lasta kohtaan. Hävetkää päättäjät tässä järjenkäytössänne. T: Itsekkin erityislapsen äiti

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

28.10.2011 14:32


Äiti myös erityislapselle

#96 Tuota...

28.10.2011 14:34

Hmm.., kunta kustantaa kyllä taksikyydit mikäli oppilas käy kunnallista koulua ja omaa lähikouluaan.., mutta kyseissä tapauksessa poika käy yksityistä koulua joten koulukyyti ei ole itsestään selvä. Sama sääntö on kaikilla oppilailla myös erityisoppilailla, joten vanhemmat vastaavat itse lapsensa koulumatkoista ja ovat velvollisia kustantamaan itse pojan koulukyydit.
erityiskouluoppilas

#97 Re: Arvolle ei käynyt lähikoulu (mm. # 15 vastausta tässä ... ;)

28.10.2011 14:47

#24: Raisa Lehtomäki - Arvolle ei käynyt lähikoulu (mm. # 15 vastausta tässä ... ;)

moro

Jos helsingin viranomaset ovat sitä mieltä että koulukyyti on erityiskouluja varten, niin miksette hae sinne erityiskouluun? luokat ovat pienempiä, liikuntatunnit ovat helpomppia, koulukiusauta ei olisi ja liikuntaesteiset olisi helpompaa liikkua. vaikka cp-vammaiset tai adhd lapset olekaan arvon kaltaisia niin silti siellä olisi hyvä oppia.


Vieras

#98

28.10.2011 15:28

Ensinnäkin kaikki ovat oppivelvollisia suomessa ja kävipä mitä koulua tahansa Arvo on niin suuren hoivan ja huolenpidon tarpeessa vakavan sairautensa takia,että hän on oikeutettu koulukuljetukseen.Henkilöt jotka ovat tämän päätöksenteon takana,ovatpa saattaneet itsensä naurun alaiseksi.Tässä jos missä,taistellaan nyt pienen ihmisen puolesta ja uskon,että oikeus voittaa.
Ihmetellä täytyy...

#99 Sillälailla

28.10.2011 16:56

On se sitte hyvä paikka elää ja olla tämä yhteiskunta! En nyt halua olla mitenkään rasisti, mutta tiedämpähän vaan, että ainakin muutamalle TÄYSI-IKÄISELLE "mamulle" yhteiskunta maksaa taksilla kuljetuksen ILTALUKIOON!!! Meneeköhän tämä asia nyt ihan niinkuin pitäisi? Eikö täysi-ikäinen osaa mennä sen 10km "koulu"matkan sitten bussillakin. Ja voin sanoo että kyllä ne bussit sillä reitillä kulkee, se, miksi nämä ihmiset käyttävät yhteiskunnan kustantamaa, tai siis MIKSI yhteiskunta heille tämän taksin maksaa, en tiedä, mutta ihmettelempä vaan...

Vieras

#100

28.10.2011 19:11

Tälläisten asioiden vuoki kenenkään ei pitäisi joutua taistelemaan