hiusalan alv-kokeilu päättymässä

Kommentoitu viesti

"On niinhelppoo olla onnellinen kun tyytyy siihen mitä on"
Vieras

#67

24.09.2010 14:03

Itse olen toiminut pa-ka yrittäjänä nyt 7 vuotta. Ensimmäisenä kesänä kun perustin toiminimen kävin syksyn päivät töissä ja illat vielä koulussa kun valmistuin. Ostin liikkeen tuttavalta joka jäi itse eläkkeelle joten asiakaskuntaa oli jo valmiiksi. Toki osa jäi pois koska edellisellä yrittäjällä ollut useammalla paikkakunnalla liike. Hintoja en laskenut kun ALV kokeilu alkoi mutta en olen niitä nostanutkaan  kuin 2 kertaa: 2005 ja nyt 2010 syksyllä, ainekustannusten vuosittaisista nousuista huolimatta. Kahdesti olen ollut äitiyslomalla josta toista vietän parhaillaan. Ensimmäisen ä-lomani jälkeen vuokrasin 20 neliötä isomman liikehuoneiston ja sain tilat kosmetologille ja kampaaja-meikkaajalle(joka nyt ä-lomasijaisena) alv-kokeilun vuoksi. Vuokra nousi n. 110% joka tosin maksetaan nyt kolmisin. Liikkeen "uudistuksen" myötä otimme käyttöön internetin, ostimme läppärin, uuden maksupäätten (EMV-uudistuksen vuoksi nämä) joka toi mukanaan liudan muita uusia kuluja mm. reiti-varmennus maksupäätelähetyksiä varten. Välillä tuntuu todella että ihmiset ajattelevat kaiken saamani rahojen menevän suoraan omaan taskuun. Yrityksen kuluja on VALTAVASTI! Sähkö, vuokra, yrityksenvakuutukset,omat vakuutuksen, YEL-vakuutus, verot, ALV, internet, puhelin, aineet,välineet, välineiden huolto, mainonta, työvaatteet ja -kengät, koulutus, pankkikulut. Niin ja pitäähän sitä päivän aikan syödäkkin jossain välissä. Ensimmäisenä koko kuun tulosta vähennetään ALV. Eli karkeasti laskettuna jos kuukauden liikevaihto on 3500 lähtee siitä n.800€ ALV, tämän jälkeen vähennetän vuokra ja muut kulut, jonka jälkeen lähtee omat verot. Muistan edelleen oman ensimmäisen kuukauden tuloksen joka oli 326€, miinukselle mentiin ja lujaa! Lainaa otin alussa jolla kuitasin ensimmäisinä kuukausina kuluja. Nyt 2 lapsen äitini kyllä pistää miettimään miten ensi vuonna töihin paluun jälkeen tulemme pärjäämään jos ALV nousee sinne 23%?? 9-kuista kun ei päiväkotiin vielä viitsisi laittaa. IKINÄ en ole herroiksi elänyt enkä varmaan tulekkaan elämään. Kesäloman olen joka vuosi pitänyt oman hyvinvoinnin säilyttämiseksi, ainakin jonkinlaisen ilman "kesälomarahoja".Teen yrittäjäntyötäni pienellä palkalla koska PIDÄN työstäni. Ei ole ketään hengittämässä niskaan työvuoroista, ylitöistä, sairaslomista, jne... Tähän asti "palkkani" on riittänyt ja laskut sekä ruokakulut on hoitunut. Tosin eipä sitä ole muuta tarvinnutkaan :) Paras palkka on kun asiakas lähtee hymyillen tyytyväisenä liikkeestäni onnistuneen käsittelyn jälkeen.

Jos käy nyt niin että ALV nousee en lähde vaihtamaan alaa tai heti luovuttamaan. Hintoja joudun todenäköisesti nostamaan, mutta kyse on 2-8 €. Ja niinkuin joku täällä kirjoitti Se jota ahistaa, leikatkoon ja värjätköön kotona. Kyllä me sitten korjaamme sen mielellämme, mutta kalliimaksi se tulee kun alunperin jos olisi ollut valmis maksamaan palvelusta.

Vastaukset

Vieras
Vieras

#71 Re:

2010-10-07 12:16:26

#67: "On niinhelppoo olla onnellinen kun tyytyy siihen mitä on" -

Olen Täysin samaa mieltä kanssasi! Toivottavasti asiakkaatkin ymmärtäisivät sen!