VANHAINKOTIEN PUOLESTA

Kommentoitu viesti

Omishoitaja
Vieras

#87 Re: Re: Varautumista vanhenemiseen

12.10.2010 00:24

#85: Vieras - Re: Varautumista vanhenemiseen

Totta joka sana.. Kokeilkaas muutama kuukausi omaishoitajana niin ketä jaksaa!

Omaishoitajalla kädet sidottuna jollakin naurettavalla palkalla..  n.10eur PÄIVÄ!!!

Mikä säästö syntyy kun omaiset alkavat hoitamaan alipalkattuina!  Menee siis niin että historia toistaa, kun vanhukset kotiutetaan, kuten aikoinana ei ollut vanhainkoteja. Omiashoidossa menee aikaa tunteja päivässä  ja monikaan ei palkkatyötään repeä moiseen. Itse 24/7 omiashoitajana.

 

ja miksi vanhainkoteja sitten on olemassa, kun NIITÄ TARVITAAN!!!

 

 

Vastaukset

Vieras
Vieras

#88 Re: Re: Re: Varautumista vanhenemiseen

2010-10-12 11:05:40

#87: Omishoitaja - Re: Re: Varautumista vanhenemiseen 

 No siinähän säästö syntyy, kun omaiset hoitavat itse omat läheisensä.Näinhän toimittiin ennen vanhaan, että lapset hoitivat äitinsä ja isänsä. Ne vanhat ihmiset joilla tähän ei ollut mahdollisuutta, laitettiin vanhainkotiin.

Tänä päivänä jos hoidetaan omia äitejä tai isiä siihen liitetään aina raha. Itse en omaa vanhempiani tule laittamaan laitokseen ennenkuin on ihan pakko. Hoidan heidät itse, jota jo paljolti teenkin. Olen siis vanhuuden turva päivin ja öin. Pystyn lähtemään töistä kun puhelin soi.Kaikki työntekijät eivät tähän saa mahdollisuutta. Omaishoidontuki on niin pieni, että en vaivaudu edes moista hakemaan, koska kuitenkin olen vielä  töissä päivät.  Eli tuo 10 e /pv tarkoittaa sitä, että hoidettava henkilö tarvitse apua joissain päivittäisissä toiminnoissa vaikkapa aamu- ja iltatoimissa, ruokailussa, peseytymisessä sekä jonkin verran vaatii muuta hoitoa ja huolenpitoa.  Eli huonokuntoisemman vanhuksen  hoitaja saa pikkasen enemmän. Eli nyt kun hoidat omaistasi tuolla 10 e:lla per päivä, hoidettava ei ole täysin huono kuntoinen, joten nyt pitää olla tyytyväinen hoidettavan riittävästä omatoimisuudesta.

Henkilö joilla ei ole mahdollisuuksia em. asioihin eli siihen että saa omaishoitajan tai  siihen että joku lapsista hoitaa, hänen vuokseen on pidettävä kiinni Kajalakodin kaltaisista paikoista. Kajalakoti kuuluu ent. Pertteliin ja nykyiseen Saloon.  Jos rahaa tarvitaan nostetaan vero%.