Jyväskylän lyseo tulee säilyttää

Kommentoitu viesti


Vieras

#88

13.01.2012 11:56

Lyseon lukiossa toimii myös kansainvälinen International Baccalaureate linja. Lyseon tältä linjalta on lähtenyt opiskelemaan oppilaita Oxfordiin, Cambridgeen ja muihin maailman huippu-yliopistoihin. Taisipa ihan keskisuomalainenkin juttua tehdä kahdesta oppilaasta jotka tänä kesänä selvittivät tiensä Oxfordin yliopistoon. Lyseon lukiolla on myös Suomen ainoana kouluna oikeus järjestää Oxfordin pääsykokeet, tämä siis tarkoittaa että pääkaupunkiseudulta hyvinkin tulisi ihmisiä suorittamaan nämä kokeet Jyväskylän lyseolle. Kaikki tämä voidaan unohtaa mikäli Jyväskylän lyseo lakkautetaan sillä oikeus järjestää IB-koulutusta on annettu nimenomaan Jyväskylän Lyseon lukiolle, ei suinkaan Jyväskylän kaupungille. Onko siis oikein lakkauttaa lukio josta joka vuosi kirjoitetaan huippu arvosanoin niin kansalliselta kuin kansainväliseltäkin puolelta?

Vastaukset

Tolkutonta touhua nykyinen

#89 Re:

2012-01-13 18:24:47

#88: -

Ilmeisesti halua on koulu lopettaa poliitikoissa, ainakin näitä viestejä lukemalla tulee sellainen vaikutelma.

Riittäisikö jos tuon koulun nimi muutettaisiin ja se siirrettäisiin eri paikalle, samaa historiaa joka sillä viestien mukaan on, saisivat kuitenkin ylläpitää.

Samalla kaikki kaupungin lukiolaiset kävisivät samaa koulua, mutta valinnanvapautta lisättäisiin niin että kaikille olisi mahdollista suorittaa haluamiaan kursseja.

Ehkä jonkinlaiset tasokurssit olisivat myös tarpeen, ei kovin tasokasta ollut silloin kun lukiota kävin se opetus joten siellä pitkästyi. Yläaste jota kävin, nämä olivat eri paikoissa, oli opetukseltaan tasokkaampi.

Lisäksi silloin -------- jo kauan sitten kun kävin kouluja itse, ei ollut lukiossa eikä yliopistossa tarjolla Kiinan kieltä. Pakkoruotsiahan oli molemmissa, toki. Kävinkin erikoiskurssin jolla olivat semmoiset jotka ei selvittäneet virkamiesruotsia, kurssi tehty sitä varten että ne jotka ei osaa kieltä, saisi sen virkamiesruotsin läpi. Kieltä jota ei missään tarvita. Harrastukseni tällöin oli kirjoitella runoja ja unelmani oli varsin vaatimaton eli lähteä Kiinaan ajelemaan polkupyörällä ympäriinsä teltassa asuen.

En siten ollut hallitsevan luokan ajatusten mukainen. Nykyisin kuitenkin kielitaitoisia oikeasti tarvittaisiin. En ole hyvä itse ilman opetusta opiskelemaan mitään joten jäi se kieli oppimatta varsinkin kun ei vielä nettiä ollut eikä kirjastoistakaan ao. kielen kursseja löytynyt tilaamatta erikseen ja vanhemmiten en olisi kunnossakaan ajella polkupyörällä ja kiinalaisillakin on jo autot. Ei tuo minulle niin hirmuisen merkityksellinen asia ollut, mutta se oli se mitä tuolloin olisin tahtonut tehdä.

Valinnanvapautta siten lapsille ja nuorille toivoisin.

Mikäli tarve on loistaa lukiovertailuissa, voisihan siitä muodostaa kaksi hallinnollisesti eri lukiota jossa ensimmäisen vuoden jälkeen parhaat siirrettäisiin huippuyksikköön. Kun näitä viestejä luki niin sellainen vaikutelma tuli etteivät kaikki kelpaisi, mutta on jo liian valikoivaa mielestäni se kun ainoastaan puolet lukioihin menee ja muut ammattikouluihin. Nykyisen työttömyyden ollessa kovin korkea ympäri maan, myös Jyväskylässä se sitä on, yleissivistävä koulu ei olisi haitaksi kellekään eli ensin lukio ja sitten heille keistä ei enempään ole tai ei halua lukea ole, se ammattikoulu.

Nykyäänhän taitaa käydä niin, varsinkin vähemmän koulutettujen osalta, että ensin käydään koulua ja sitten jos ei ketään työnantajaa tunneta, ollaan pitkään työttä kunnes lopulta jostain töitä löytyy. Halvempaa kuin laittaa monituisiin työvoimatoimiston järjestämiin höpsiskursseihin ja palkattomiin töihin, olisi kouluttaa niin pitkälle jokainen että osaamista löytyisi aloille joissa maailmassa on tarvetta.