Tervalammen kuntoutuskeskusta päihdeongelmaisille ei saa sulkea.

Kommentoitu viesti

alkoholisti vm 1968

#12 avokuntoutuksella ei voi korvata laitoskuntoutusta

29.04.2012 13:46

Aktiivisesti viimeiset 5 vuotta olen analyyttisesti seurannut Hgin kaupungin hoitotarjontaa päihdeongelmaisille. Olen usein miettinyt miksi eri hoitomuodoilla saavutettavia tuloksia ei järjestelmällisesti seurata ja tilastoida? Päätöksenteossa tulokset ovat välttämättömät.Nyt puhutaan esim laitoskuntoutuksen kysynnän vähenemisestä. KERTOKAA MITEN TÄTÄ KYSYNTÄÄ MITATAAN? Avohuollon toimenpiteillä ei tulla koskaan korvaamaan laitoshoitoa. Enemmän pitäisi keskittyä erilaisten hoitomuotojen sisällön kehittämiseen! Samoin kuin asiakkaan motivaation selvittämiseen. Seuraus Tervalammen kuntoutuskeskuksen alasajosta saattaa olla karmaiseva. Sen jälkeen kaupungin tulee ostaa laitoskuntoutuspalvelut muilta tuottajilta. Jääkö tässä kohtaa naru vetävän käteen? Paljonko ostopalvelumallissa säästetään? Miten käy hoidon laadun, kun ostetaan sieltä mistä halvimmalla saa? VIIMEISTÄÄN NYT KAUPUNGIN TULEE IMPLEMENTOIDA ERI HOITOMUOTOJEN TULOSTEN TILASTOINTI YHTEISTYÖSSÄ HOITOON LÄHETTÄVÄN TAHON KANSSA!

Olen itse osallistunut useisiin laitoshoito- ja avokuntoutusjaksoihin eikä kertaakaan hoitojen tuloksia ole minulta kyselty saati sitten tilastoitu. Tiivis A klinikkakontaktini olisi kuitenkin helposti mahdollistanut tällaisen.

Puhaltaako kaupunki nyt kuplaa, joka puhkeaa joidenkin vuosien päästä?

Kertoisiko kaupunki ensimmäiset tulokset siitä, miten A Klinikoilta terveyskeskuksiin siirretty päihdehuolto on käynnistynyt? Mitkä sen tavoitteet ovat? Mitä etuja sillä saavutetaan verrattuna A klinikkahoitomalliin? Miksi muutos tehtiin? Oma kokemukseni esim avokatkosta terveysasemalla on hyvin kyseenalainen; sairaanhoitaja luki papereista lääkitysohjeet, hän ei mitenkään ollut perillä päihdeongelmasta yleisesti eikä omalla kohdallani; en ollut ammattilaisen käsissä ainakaan tuolla hoitokerralla. A Klinikalla saatoin luottaa, että henkilökunta tiesi minkälaisen ongelman kanssa kamppailen.

Onko nyt todella näin, että sekä A klinikoiden että laitoshoidon tarjoamia palvelumuotoja muutetaan lähes samanaikaisesti?

Vastaukset


Vieras

#54 Re: avokuntoutuksella ei voi korvata laitoskuntoutusta

2012-05-10 09:05:08

#12: alkoholisti vm 1968 - avokuntoutuksella ei voi korvata laitoskuntoutusta

Hei, eihän A-killat voi jäädä sivustakatsojaksi, jos tällaisia alasajoja on tekeillä!

Tsemppiä!!!