Tervalammen kuntoutuskeskusta päihdeongelmaisille ei saa sulkea.


Vieras

#51

07.05.2012 12:53


Alkoholismi on lisääntynyt entistä nuoremmat miehet
ja naiset ovat hoidon tarpeessa alkoholiongelmien
vuoksi ! Tervalammen kunkoutuskeskus on tarpeellinen
täällä pääkaupunkiseudulla!Monet voivat saada sieltä
motivaation raittiiseen elämään !

Vieras

#52

07.05.2012 17:54

Olin Tervalammella hoidossa vuonna 2010 raskaana ollessani. Pääsy tervikselle oli äärettömän hankalaa ja hakeuduin sinne lopulta katkon kautta ilman krapuloita tms. Olin huolissani tulevan lapseni tulevaisuudesta jos en olisi päässyt laitoshoitoon. A-klinikan työntekijää ei kiinnostanut huoleni tai tilani ollenkaan. Sain olla terviksellä hoidossa 2kk ja sen jälkeen hyvään avohoitopaikkaan. Kiitos terviksen, minulla on terve lapsi ja sillä raitis äiti. Olen mykistynyt ja surullinen terviksen lopettamispäätöksestä!

Vieras

#53

10.05.2012 08:47

Hienoa että olette pistäneet adressin pystyyn. Jokainen päihdekuntoutuspaikka on tärkeä ihmisille, jotka haluavat kuntoutua ja jatkaa päihteetöntä elämää.

Vieras

#54 Re: avokuntoutuksella ei voi korvata laitoskuntoutusta

10.05.2012 09:05

#12: alkoholisti vm 1968 - avokuntoutuksella ei voi korvata laitoskuntoutusta

Hei, eihän A-killat voi jäädä sivustakatsojaksi, jos tällaisia alasajoja on tekeillä!

Tsemppiä!!!

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

10.05.2012 10:25



Vieras

#56 todellisuutta jo nyt....

10.05.2012 10:31

Tervalammella lopetettiin huumekuntoutus- ja intensiivihoitoyksikkö nyt keväällä.

Tästä syystä tyhjäksi jääneet kaksi kiinteistöä kartanoalueella on JO NYT vuokrattu ulkopuoliselle vastaavien palvelujen tuottajalle, Terapiatehtaalle. Eli toiminta niissä on jo käynnissä uuden yrittäjän voimin. Uusi yrittäjä tarjoaa palvelujaan usealle kunnalle, eli hoitoa ei näissä ole suunnattu vain meille helsinkiläisille. Tätä menoa meille osoitetut paikat vähenevät, kuten olemme pelänneet.

Tästä jokainen voi päätellä, mikä painoarvo on sosiaalilautakunnan jäsenten äänellä 25.5. Toimenpiteet helsinkiläisten päihdeongelmaisten Tervalammen kuntoutuskeskuksen alasajon osalta jo aloitettu.

YT neuvottelut nykyisten Hgin kaupungin työntekijöiden osalta Tervalammella jatkuvat täyttä höyryä!
alkoholisti vm 1968

#57 Vastausta sosiaalilautakunnalta vaaditaan!

10.05.2012 10:39

Hgin kaupunki haluaa painottaa jatkossa avokuntoutusta. Laitoskuntoutuksen osuus päihdehuollossa pienenee.

Tällä hetkellä Kela ei tue avokuntoutusta. Laitoskuntoutuksessa olevalla on mahdollisuus kuntoutustukeen.

Miten jatkossa kun suurelle osalle päihdeongelmaisille, jotka haluavat hoitoa, on tarjolla vain avokuntoutusta? Älkää vain sanoko, ettei tähän Kelan käytäntöön ole suunniteltu samassa tahdissa muutosta, joka takaa kuntoutustukea päihdeongelman hoitoon myös avopuolella?

Harvapa työelämässä vielä kiinnioleva pystyy osallistumaan avopuolen kuntoutustoimenpiteisiin jos palkka menee katkolle eikä kelasta tipu mitään...??! Tarkoituksenmukaistahan on, että työssäkäyvät hakeutuvat hoitoon ja mahdollisimman ajoissa.
Vesa Jaakkola; ohjaaja Tervalammen kartanossa

#58 Adressiin lisää allekirjoituksia

11.05.2012 21:04

#51: -  

Micco ja kumppanit ryhtyivät spontaanisti tukemaan Tervalammen päihdekuntoutuskeskuksen säilyttämistä helsinkiläisten miesten ja naisten laitoskuntoutuspaikkana. Tervalammen kartano on hoitovuorokauden kokonaishinnaltaan halvin laitoshoitopaikka. Lopettamisen perusteluina onkin ollut, että Tervallammella hoitojaksot tulevat liian pitkiksi ja siksi kalliiksi. Kuitenkin nimerkki "bluesjanne" kuvasi erittäin tarkasti, miksi laitoskuntoutuksen jakson tehokkuus on suoraan verrannollinen laitoksessa olon aikaan. Parhaan tuloksen antavat 2-4 kk laitosjaksot.

Nyt ajattelu ns. citykuntoutuksesta syntyi jo 1993, jolloin sitä kokeiltiin Hangonkadun päihdelaitoksessa Helsingin Alppilassa. Olin silloin työssä laitoksessa.  Kolmen vuoden kokeilu riitti. Hangonkatu sai sos,viraston asiakashaatatteluihin perustuvassa päihdepalvelututkimuksessa kaikkein huonoimmat pisteytykset; lukittuja portteja, oleilu verkkoaitapihalla, pihan raja katkolaisten ja kuntoutujien liikkumiselle.  Se tarkoittii;katkolaiset omalla puolellaan ja kuntoutujat toisella jne. Vrt, silloin kokeiltua  city ympäristoä Tervalammen kartanon puistomiljööseen, mahdollisuuteen käydä rantasaunassa kylpemässä, uimassa ja suodella järvellä tai  ja jopa kävellä vapaasti kuntopolkua Nuuksiön kansallispuiston alueella. Luontoympäristössä kuntoutuminen on useimmille hoitavampaa kuin tupakoinyi  lukitun verkkoportin takaa kaupunkiliikennettä ja jopa päihtyneitä kavereita katsellen lähikadulla.

Toimintaa  Tervalammella puoltavat myös tarkkaan suunnitellut ja tietyille kuntoutujaryhmille  profiloidut pienyhteisöissä toteutettavat kuntoutusohjelmat.  Juuri pienyhteisökuntoutus ja yhteisökuntoutusmenetelmän soveltaminen suuren laitoksen kotiryhmissä on saanut myös tänne kirjoittaneilta kiitettävää palautetta.  Vaikka laitos on suuri voidaan juuri koolla luoda  toimivat tukirakenteet  yksittäisille profiloiduille yhteisöhoidollisiin pienryhmiin perustuville kuntoutusohjelmille. Monet kirjoittajat ovat olleet itse kuntoutujina laitoksessa ja kokeneet kuntoutusohjelmat tuloksellisiksi. He ovat antaneet myös työntekijöille hyvän palautteen päihdealan osaamisesta ja kuntujien oman  raitistumisprojektin tukemisesta.

Kiitos Micco J:lle ja kavereilleen tämän adressin panemisesta. Nyt on välitettä eteenpäin linkki kaikkien ystäviemme facebook kavereille. Joku kirjoittikin, että on varmaa ettei herrra Paavo Vuotilainen anna periksi vaan 25.5 tulevassa sosiaalilautakunnassa on hänen esittämänään Tervalammen kartanon lakkauttaminen uudelleen. Siksi vastustamiseen ei riitä 600 nimeä, tarvitaan 6000 nimeä ja vielä enemmänkin.

Tiedän, että Miccon lisäksi on monia kuntoutuslaitoksessa kuntoutuneita media alan ammattiosaajia.Pyydän, että te ottaisitte haltuunne kaiken julkisuuden ja kansalaisvaikuttamisen keinot myös sosiaalisen nettimedian ulkopuolella. Kirjoitelkaa lehtiin.

Muistetaan pysyä kiinni asiassa kunniottaen  Tervalammen kartanon perustehtävää. Perustehhtävämme on tarjota laadukkaita päihdelaitopalveluja helsinkiläislle miehille ja naisille.

Vastustetaan nyt kokemuksen ja tosiasioitten julkituomisella herra Paavo Vuotilaista , joka on sosiaaliviraston johtaja, rouva Helinä Hulkkosta. joka on aikúispalvelujen johtaja sosliaavirastossa ja myös päihdepalvelujen johtajaa rouva Mari Aaltoa, joka johtaa sosiaallisen kuntouksen sektoria sosiasiaalivirastossa, Mainitsemani henkilöt ovat johtajia ja lakkauttamisen esittelijöitä sosiaalilautakunnalle. He yrittävät  saada sosiaalilautakunnan tekemään  helsinkiläisille miehille ja naisille, jotka tarvitsevat päihdelaitoshoitoa tarvitseville huonon ratkaisun. 

Ns. avokuntoukseen perustuva city kuntoutusmalli on virheellinen käsitys  ja perustuu vallalla olevaan  post moderniin hoitoajatteluun. Vrt. kaupunkin Paavo hanke, missä järjestetään paljon asuntoja  päihdeongelmaisille ja ajatellaan raittiuden tulevan kodin mukana. Kuitenkin  kun asunnoissa  juodaan päihdeongelma vain kertautuu suhteessa ryyppyporukan jäsenten määrään. Erilaisia solu ja tukiasuntoja valvovien työntekijöitten palaute on ollut pääsääntöisesti huonoa. Vakasvasti päihdeongelmaisia ei voida asuttaa  ennen omaan kotiin ohjaamista tapahtuvaa päihdelaitoshoitoa, mitä mm. Tervalammen kartano on onnistuneesti tehnyt. - " Ei juoppo monestikaan lopeta juomistaan saatuaan asunnon, mutta  monella asunto on säilynyt, mikäli hänelle on annettu mahdollisuus kuntoutua laitoksessa vaikka 2kk." ex kuntoutuja.

En toivo palaamista  citykuntouslaitoksen verkkoaitapihoihin, lukittuihin rajaportteihin tai lupa anomuksia saada käydä  200 metrin päässä pankkiautomaatilla tai kerran viikossa tunnin kävelytuokiota kaupungin puutarhaan tai Töölön lahden ympäri. Kaikki on jo kokeiltu ja epäonnistuttu kertaalleen.

Mainitsemani johtajat puhuvat, että ideaali laitosjakso  citykuntoutuksessa olisi  2-4 viikkoa. Sosiaalilautakunta nyt herätys; älkää menkö tähän halpaan se on kallista pikässä juoksussa!

Luin koko viestiketjun ja uskallan allekirjoittaa sen omalla  nimelläni. Olen toiminut ohjaana Helsingin päihdepalveluissa 26 vuotta työskennellyt kaikissa laitoskuntoutuksen laitoksissa.

Alkkis

#59 Sos.lautakunnan esityslistalta (15.5.2012) poimittua.

12.05.2012 14:09

Tervalampi ja City-kuntoutus on epäsuorasti myös 15.5.2012 lautakunnan esityslistalla.
alla osoite josta löytyy LIITEOSA, SOSIAALITOIMEN VUODEN 2013 TALOUSARVIO- JA VUOSIEN 2013 –
2015 TALOUSSUUNNITELMAEHDOTUKSEEN. http://www.hel.fi/static/public/hela/Sosiaalilautakunta/Suomi/Esitys/2012/Sosv_2012-05-15_Soslk_10_El/EBE3C449-0C8B-4EAE-9F85-482EFA7415FD/Liite.pdf

Vieras

#60 taloussuunnitelmaehdotus

12.05.2012 20:46

Kovasti mainostetaan kaiken olevan sitten niin innovatiivista. No sitä todella tarvitaan ja taikatemppuja sen ohella, mikäli todella uskalletaan vähentää laitoskuntoutuksen osuutta. Aika mielenkiintoista sitten nähdä minkälaisia innovaatioita tähän vuosisataiseen ongelmaan nyt yhtä-äkkiä löydetään!
Kiitos kaikille!!!

#61 Tervalmpea ei saa sulkea!!!!!!!!!!

13.05.2012 08:51

Tervalampi pelasti minut ennenaikaiselta kuolemalta, raittius ei tullut hetkessä, mutta ammattiauttajien ja vertaistuen avulla Terviksellä , sain raittiuden ja uuden elämän itselleni.
annem

#62 toipumistielle löytäminen

13.05.2012 21:25

Astelin heinäkuun lopussa 2010 Tervalammelle ensimmäistä kertaa hoitoon väsyneenä, rikkinäisenä ja häpeissäni. Nainen 41 v, jolla oli ollut avaimet lähes kaikkeen mitä elämältään oli toivonut. Takana oli 7 vuorokautta taas katkolla Töölössä. Siihen asti olin ajatellut, että ne vankilamaiset olosuhteet ja ruokoton kohtelu henkilökunnan taholta kuuluivat rangaistukseeni. Rangaistukseeni sairaudestani. Jostain kuitenkin kumpusi halu oppia elämään sairauden kanssa niin hyvin kuin mahdollista. Olin jo hakenut apua erilaisista avotoimenpiteistä vsta 2006. Osittain motivoituneena, mutta laihoin tuloksin.

Päätin, että nyt oli aika ryhtyä tositoimiin. Tervalampi oli reseptini, jonka sain A Klinikalta.

Ensimmäinen päivä on yksityiskohdiltaan kadonnut muististani. Kuitenkin tunteet, joita koin, palautuvat mieleeni tämän tästä. Voiko olla mahdollista, että minä, virheellinen, saan tilaisuuden kuntoutukseen kartanomiljöössä maalla? Rauha, hiljaisuus. Hyväksyvä ilmapiiri. Jo silloin pääsin jyvälle siitä, että nyt olin oikeassa paikassa rikkinaisen mieleni kanssa. Nyt sain ensimmäistä kertaa pilkahduksen siitä, että toipua ehkä voisi. Ja turva....turva siitä, että tämä ilmapiiri ympäröisi minua 24 tuntia vuorokaudessa ainakin seuraavan kuukauden ajan. Onnellisena tästä, matkapuhelimesta ja tietokoneesta ja niiden tuomista yhteyksistä ikävistä asioista muistuttavaan arkeen, tuli minulle toisarvoisia.

Olin asiantuntijoiden ympäröimänä, saatoin rauhoittua. Olin samanlaisten ihmisten ympäröimänä; silloin en tiennyt miten pitkälle tuo verkosto kantaisi.

Vain ja ainoastaan mielen täyttänyt aikalisä arjesta saattoi mahdollistaa sen, että en vain vastaanottanut annettuja apukeinoja ja -mietteitä. Nyt mielessäni oli tilaa aloittaa näiden työstäminen.

Käytyäni läpi kuuden viikon kuntoutusosuuden ymmärsin, että tämä ei riitä. Ei ollenkaan. Sain lisäaikaa 2 viikkoa. Sillähetkellä nekin lisäviikot olivat ratkaisevia. Konkreettisesti olin taitavan ohjaajani kanssa pystynyt nimeämään kaksi asiaa, jotka elinpiirissäni piti muuttaa. Ensimmäistä kertaa uskalsin tämän analyysin tehdä.

Opin sekä ammattilaisilta että vertaisilta miten tietoa jatkokuntoutuksesta etsitään. En ollut tiennyt puolistakaan tarjolla olevista mahdollisuuksista. Sekä yhteisön toimissa että - pakko sanoa, koska on totta - tupakkapaikalla minunlaisieni keskuudessa ymmärsin, että olen aloittamassa opin tietä. Opin tietä parempaan elämäntapaan. Kukaan siis ei tule kaatamaan minuun kuntoutusliuosta. Minun tulee itse toimia aktiivisesti - opiskella! Toimintakyky; se pitää ensin varmistaa ja sitä pitää ylläpitää, jotta osaa opiskella tätä sairautta. Tervalammella sain uskoa siihen, että pystyn toimimaan.

Tällaista "state of mind" -tilaa en olisi voinut saavuttaa ilman irtiottoa kotiympäristöstä. Kerrankin minulla oli lupa miettiä itseäni vaikka vuorokauden ympäri. Minulla oli myös lupa olla vastaamatta puhelimeen. Minulla oli myös lupa katsella tuntikausia Kaislan ikkunasta avautuvaa luonnon taideteosta ja pysähtyä. Minulla? Ehkä joskus vielä uskoisin täysin sen, että en ole tuhoontuomittu virheellinen.

Vertaistukiverkosto on kantanut aina näin pitkälle. Tänäänkin luottoystäväni ovat niitä, joihin Tervalammella olen tutustunut. Olen osa n 100 kuntoutujan yhteisöä, joka sähköisesti pitää toisiinsa yhteyttä tiiviisti, jopa päivittäin. Tässä yhteisössä ei juurikaan ole salaisuuksia. Outoa minulle, joka olin ennen vuotta 2010 käyttänyt kaiken liikenevän energian kulissien ylläpitämiseen.

Avotoimepiteet kunniaan. Mutta vasta kun kuntoutujalla on ollut mahdollisuus löytää edes alkupää toipumisuskosta. Eikä koskaan ennen kuin kuntoutujan toimintakyky on palautettu. Muussa tapauksessa avotoimenpiteet valuvat kaivoon kuin sadevesi. Näin minun kohdallani.

Olen edelleen opintiellä. "Tervalampi-instituutista" on minulla kuitenkin ansaittuna hyvät arvosanat ja paljon, paljon eväitä repussa. Tie raittiuteen ja uuteen elämäntapaan on pitkä ja mutkainen. Parempaa alkua sille en olisi voinut saada. Kiitos Tervis, kiitos Kaisla!

Harva meistä onnistuu kerralla. Ja kukaan ei saa tutkintoa kokonaan suoritettua muutamissa viikossa. Tämä tutkinto on paljon vaativampi.

pekka69

#63 TERVIKSEN TÄYTYY SÄILYÄ!!

13.05.2012 23:05

Tervis oli minulle ainut mahdollisuus raitistua. Vietin terviksellä 4,5 kuukautta kesäkuun puolesta välistä marraskuuhun vuonna 2010. Olen nyt saanut olla raittiina 2v 11 kk:tta. Ilman tervistä se ei olisi ollut mahdollista.

Vieras

#64

14.05.2012 08:57

Nykyinen politiikka,jossa kuvitellaan että kaikki päihdeongelmaiset hoidetaan avokuntoutuksella on P...eestä!

Vieras

#65

14.05.2012 21:44

onpa surullista, ja asiakkaita oli kuultu miten ?

Vieras

#66 Tervalammen monimuotoinen kuntoutus kunniaan

14.05.2012 23:10

Tervalammen kartanon erityisyys nousee sen monimuotoisuudesta. Uusissa ostopalveluissa lienee samantyyppisiä paikkoja, mutta jos Tervalampi lopetetaan kuinkahan moni päihdeongelmainen enää pääsee laitoskuntoutukseen. Ostopalvelut ovat kalliimpia ja sijaitsevat vielä kauempana.
Tervalammella ollaan jatkuvasti kehitetty kuntoutusta ja kuultu tässä myös asiantuntijoita, siis kuntoutujia. Perinteet on pitkät, mutta ajan hermolla on pysytty.
Vertaistuki on varmasti tärkeintä mitä Tervalammella on tarjota. Mutta lähes yhtä vaikuttavaa on ympäristö ja sen tarjoamat mahdollisuudet. Monimuotoinen, terapeuttinen luonto johon moni tutustuu ohjatusti ja myöhemmin nauttii siitä omin päin. Usein luonto tarjoaa elämyksiä ja ilmaista terapiaa, josta jotain voi siirtää myös omaan päihteettömään arkeen kaupungissa. Esimerkiksi luonnossa liikkumisesta, sen havainnoimisesta, kalastuksesta, sienestyksestä, marjastuksesta ja retkeilystä tai vaikka puutarhan hoidosta voi saada uudenlaista päihteetöntä sisältöä elämään.
Miltä tuntuukaan monien päihdehuuruisten vuosien jälkeen kokea yhteisöllisyyttä, kantaa vastuuta omasta yhteisöstä, sen kaikkine iloineen ja murheineen. Tehdä konkreettisesti asioita yhdessä, kokea että joku välittää ja opetella taas itse välittämään, löytää oma paikka.
Ja koska Tervalampi sijaitsee, todellakin, vain muutaman kymmenen kilometrin päässä Helsingistä, on sieltä käsin mahdollista rakentaa turvallisesti, pienin askelin sitä kuuluisaa avokuntoutusta, päihteettömyyttä tukevaa arkea Helsingissä.
Tässä vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. Tämä kaikki ja vielä paljon muuta löytyy Tervalammelta ja tekee siitä ainutlaatuisen. Mitä sellaista Citykuntoutus voi tarjota mitä Tervalammella ei jo ole?
Kuntoutujien sananvapaus on jakamaton

#67 Kuntujiako kielletty ottamasta kantaa Tervalammen lakkauttamisuhkaan?

17.05.2012 17:00

Onko Tervalammen kartanossa sisäinen sensurointi koskien kuntoutujien mielipiteitä julkisuudessa 

Eräs tuntemani henkilö, joka on parhaillaan Tervalammen kartanossa kuntoutumassa kertoi minulle, että po.laitoksen johdon taholta häntä olisi kielletty esittämästä medialle mielipidettään kartanon lakkauttamisesta. Kieltoa perusteltiin hänen kertomansa mukaan sillä, ettei kuntoutujilla ole kuntoutuksen aikana lupa lausua kannanottoja laitoksen asioihin.

Jos yllä kuvaamani tilanne on totta on mielestäni luokattu jokaisen aikuisen ihmisen sananvapautta häntä itseään koskevissa asioissa. Po. kuntoutuja kertoi vain halunneensa välittää oman  toiveensa kartanon palvelujen säilyttämisestä ja vastustaa lakkauttamishanketta omalla nimellään.

Kaikilla kuntoutujilla on täysi sananvapaus myös kuntoutuslaitoksen asioihin.  He ehkä tarvitsevat kuntoutuspalveluja jatkossakin tai ajattelevat kaikkia päihdeongelmaisia, jotka tulevat tarvitsemaan tervalammen kartanoa.  Asiasta kertonut kuntoutuja sanoi, että  olisi vain lausunut tuntemalleen toimittajalle näkemyksensä häntä itseään läheisesti koskevassa asiassa ja kertoi saaneensa laitoksen edustajalta  kiellon.

Jos kuvailtu tilanne on totta, niin Tervalammen kartanon asioista vastaavat kartanon johdon edustajat. Hävetkää, sensurointi tekee oman asemanne vielä tukalammmaksi. Avoimuus kunniaan ja mielipiteen ilmaiseminen oikeus kuuluu jakamattomana kuntoutuslaitoksen nykyisille kuntoutujille koskein  myös kannanottoja laitoksen tulevaisuudesta.

Jorma

#68 Re: Kuntujiako kielletty ottamasta kantaa Tervalammen lakkauttamisuhkaan?

17.05.2012 17:17

#67: Kuntoutujien sananvapaus on jakamaton - Kuntujiako kielletty ottamasta kantaa Tervalammen lakkauttamisuhkaan?

Huonoa hoitoa puolustellaan, hyvää hoitoa aukipuhutaan. Tässpäpä läpinäkyvyyden määritelmää.

Vesa Jaakkola; ohjaaja Tervalammen kartanossa

#69 Yrjö Hakanen kysi kaupunhinvaltuustossa

18.05.2012 17:21

  

 

Yrjö Hakanen kysyi valtuustossa 14.5. Tervalammen kartanon jatkuvuuden turvaamisesta. Vastaus tullee 23.5. Helsingin valtuustossa. Kiitos Yrjö Hakanen. Ryhdyit jälleen kerran rohkeasti ajamaan heikompien ja apua tarvitsevien asiaa.

Helsingin päihdehoitolaitospaikkoja ei saa antaa pelkästään ykstyisten firmojen tuotettavaksi, joita Helsingin sosiaalivirasto ostaa. Palvelut tulevat kalliimmiksi ja... eivät aina ole yhtä tasokkaita, mitä kaupngin omassa laitoksessa Tervalammen kartanossa tuotetaan.

Sosiaalilautakunta ei saa nyt tulla johdetuksi harhaan tai houkutelluksi ajamaan Tervalampea kokonaan alas city-kuntoutuksen fraasin varjolla. Oli kaavailtu citykuntoutuskeskus kuinka moderni tahansa toimii päihdelaitos aina hyvin rajatussa ja sanktiodussa ympäristössä. Citykuntoutuksella poistetaan kaikki ne ilmaiset voimavarat, mitä luontoympäristö antaa kuntoutujille esim. Tervalammella. Myös kansainväliset hoitotutkimukset liittyen kuntoutumiseen luontoympäristössä ovat korostaneet luontoympäristössä kuntoutumisen tuloksellisuutta.

Tervalampi netrtiyhteisö vetoaa tänään ennnen muita sosiaalilautakunnan jäseniin. - Älkää tehkö huonoa päätöstä Tervalammen kartanon lakkauttamisesta. Viidessätoista minuutissa tuhotaan sosiaalilautakunnan huonolla päätöksellä perinteikäs päihdekuntoutuslaitos ja poljetaan lokaan satojen helsinkiläisten päihdeaddiktien vaatimus päihdekuntoutuksen säilyttämisestä Tervalammella. Tervalammen jatkolle myönteisellä päätöksellä voidaan 15 minuutissa vahvistaa tulevaisuuden uskoa ja antaa voimia koko kartanolle toimia entistä paremmin.

Sosiaalkilautakunnanpäätös riittää yhdessä asiakohdassa. Jos päätös on laitokselle kielteinen virkamiesjohto panee toimeen ja kiirehtii laitoksen lopettamisen ja siirtää toiminnat Helsinkiin väliaikaisiin korvaaviin tiloihin. Näin kävi mm. Kyläsaaren hoitolaitoksen lopettamisen kohdalla. Toiminnot siirrettiin Sahaajankaudelle viipaleparakkeihin, missä väliaikaisesti toimittiin lähes 15 vuotta ennen Hietaniemen palvelukeskuksen avaamista.
Me Tervalampi facebook yhteisössä kamppailemme sosiaalilautakunnan meille myönteisen ratkaisun saamiseksi. Silloin loppuisivat sosaaliviraston johdosta puskan takaa lautakunnan jäsenillekin yllätyksenä tullut hanke Tervalammen kartanon lakkauttamisesta ja sosialiviraston johton on sidottu lautakunnan tekemään ratkaisuun
Vesa

#70 Yrjö Hakanen kysyi Helsingin kaupunginvaltuustossa

18.05.2012 17:23

   

Yrjö Hakanen kysyi valtuustossa 14.5. Tervalammen kartanon jatkuvuuden turvaamisesta. Vastaus tullee 23.5. Helsingin valtuustossa. Kiitos Yrjö Hakanen. Ryhdyit jälleen kerran rohkeasti ajamaan heikompien ja apua tarvitsevien asiaa.

Helsingin päihdehoitolaitospaikkoja ei saa antaa pelkästään ykstyisten firmojen tuotettavaksi, joita Helsingin sosiaalivirasto ostaa. Palvelut tulevat kalliimmiksi ja... eivät aina ole yhtä tasokkaita, mitä kaupngin omassa laitoksessa Tervalammen kartanossa tuotetaan.

Sosiaalilautakunta ei saa nyt tulla johdetuksi harhaan tai houkutelluksi ajamaan Tervalampea kokonaan alas city-kuntoutuksen fraasin varjolla. Oli kaavailtu citykuntoutuskeskus kuinka moderni tahansa toimii päihdelaitos aina hyvin rajatussa ja sanktiodussa ympäristössä. Citykuntoutuksella poistetaan kaikki ne ilmaiset voimavarat, mitä luontoympäristö antaa kuntoutujille esim. Tervalammella. Myös kansainväliset hoitotutkimukset liittyen kuntoutumiseen luontoympäristössä ovat korostaneet luontoympäristössä kuntoutumisen tuloksellisuutta.

Tervalampi netrtiyhteisö vetoaa tänään ennnen muita sosiaalilautakunnan jäseniin. - Älkää tehkö huonoa päätöstä Tervalammen kartanon lakkauttamisesta. Viidessätoista minuutissa tuhotaan sosiaalilautakunnan huonolla päätöksellä perinteikäs päihdekuntoutuslaitos ja poljetaan lokaan satojen helsinkiläisten päihdeaddiktien vaatimus päihdekuntoutuksen säilyttämisestä Tervalammella. Tervalammen jatkolle myönteisellä päätöksellä voidaan 15 minuutissa vahvistaa tulevaisuuden uskoa ja antaa voimia koko kartanolle toimia entistä paremmin.

Sosiaalkilautakunnanpäätös riittää yhdessä asiakohdassa. Jos päätös on laitokselle kielteinen virkamiesjohto panee toimeen ja kiirehtii laitoksen lopettamisen ja siirtää toiminnat Helsinkiin väliaikaisiin korvaaviin tiloihin. Näin kävi mm. Kyläsaaren hoitolaitoksen lopettamisen kohdalla. Toiminnot siirrettiin Sahaajankaudelle viipaleparakkeihin, missä väliaikaisesti toimittiin lähes 15 vuotta ennen Hietaniemen palvelukeskuksen avaamista.
Me Tervalampi facebook yhteisössä kamppailemme sosiaalilautakunnan meille myönteisen ratkaisun saamiseksi. Silloin loppuisivat sosaaliviraston johdosta puskan takaa lautakunnan jäsenillekin yllätyksenä tullut hanke Tervalammen kartanon lakkauttamisesta ja sosialiviraston johton on sidottu lautakunnan tekemään ratkaisuun

 

 

Tervalampi FB sivusto/Anne M, moderaattori

#71 Tervalampi Facebook yhteisö

18.05.2012 20:39


...löytyy siis osoitteesta www.facebook.com/tervalampi. Käykää katsomassa ja tykätkää sivustostamme.

Huomionarvoista on se, kuinka moni kuntoutuja ja henkilökunnan jäsen on omalla nimellään lähtenyt kannattamaan tätä useille elintärkeää Terviksen alasajon vastustamisprojektia ja -yhteisöä. Me olemme asiassa todellisia asiantuntijoita.

Toimepiteillämme vaadimme, että päättäjät tutustuvat aiheeseen tämän yhteisön näkökulmasta.
Vesa Jaakkola ohjaaja Tervalammen kartanossa

#72 Re: Tervalampi Facebook yhteisö

21.05.2012 21:55

Aktiivisuus palkitaan

Olen keskustellut nykyisten ja ex -kuntoutujien kanssa. Olen ilokseni kuullut, että Tervalammen kartanon puolustamiseksi on s-postilla oltu yhteydessä Helsingin kaupungin hallituksen johtajaan Rakel Hiltuseen,  yhteen ansiotuneeseen köyhien ja vaikeuksissa olevien puolustajaan Ilkka Taipaleeseen,  kulttuuri ja urheiluministeri Paavo Arhinmäkeen ja moniin muihin vaikuttajiin, kuten Yrjö Hakaseen, joka laatikin jo kysymyksn kaupungin sosiaalijohtajalle.

Rohkeasti nyt  puolustamaan Tervalammen säilyttämistä. Meillä on sosiaalinen media ja s-posti.  Minulle kerrottiin. että  myös poliitikot ovat myös vastanneet viesteihimme, Me emme kamppaile yksin. Hyvinvointivaltiolla on tukijoita ja säilyttäjiä aivan  Helsingon kärki johtajissa ja  kunnallispoliitikoissa. Kunta vastuu kansalaisten terveys ja sosiaalipaveluista on myös lailla säädetty. Ei Helsingin kaupunki voi noin vain luopua ja luovuttaa päihdehuoltoa yksityislle.

Pankaa nyt rohkeasti pyyntöjä eteenpäin edustajille  kaupungin Helsingin valtuustossa. Sosilaalilautakunnan päätökset vahvistetaan valtuustossa, mikäli on valitettu.  Vanhaa sanontaa mukaillen... hädän hetkellä olevan ääni kuuluu auttajille kun vain rohkeasti uskaltaa pyytää apua. Ja muistakaa nyt ei olla puoluepolitiikan linja leireissä. Saamme tukea kailta puolueilta, kun osaamme esittä asiamme perustellusti ja totuudenmukaisesti.

 

 

tyttölapsi.

#73 Re: Kuntujiako kielletty ottamasta kantaa Tervalammen lakkauttamisuhkaan?

22.05.2012 18:55

#67: Kuntoutujien sananvapaus on jakamaton - Kuntujiako kielletty ottamasta kantaa Tervalammen lakkauttamisuhkaan? 

 Kovasti hämmästyttää, että jotain olisi kielletty ottamasta yhteyttä mihinkään tahoon vaan varmastikin on asia juuri päinvastoin ja kaikki keinot ovat sallittuja, onhan kyseessä myös jokaisen kuntoutujan asia, kuten kaikista näistä kirjoituksistakin on nähtävissä.  Mitä enemmän sitä julkisuutta tulee sen parempi kaikille osapuolille.  Koska tosiasiassa on varsin hävytöntä että tälläistä lakkautuspäätöstä kartanon toiminnan osalta oltaisiin tekemässä, kuten moni kartanon kuntoutuja sanookin että puolet hoidosta tulee pelkästään jo kartanon maisemista ja luonnosta..

Vesa Jaakkola; ohjaaja Tervalammen kartanossa

#74 Helsin sosiaalilautakunnan kokous 29.5.2012 talouusarvio vv.2013-2015

30.05.2012 18:48

Seuraavassa ote Helsingin sosiaalilautakunnam 29.5.2012 päätöstiedotteesta koskíen sosiaalitoimen talousraviota vv. 2013-2015;
- Kajanojan ehdotuksesta, jäsen Mäen kannattamana lautakunta lisäsi äänestyksen 8-3 jälkeen kappaleen 70 jälkeen kappaleen:
”Päihdepalveluissa on on tärkeää turvata riittävästi kuntouttavaa palvelua haittoja vähentävän päihdehuollon rinnalle. Myös hyväksi todettua laitosho...itoa on syytä jatkaa. Sosiaalilautakunta ehdottaa, että kaupunginhallitus varaisi näihin tarkoituksiin 4 milj.euron määrärahan talousarvioehdotuksessa esitetyn määrärahan lisäksi"

Vaemmistoliiton edustajien kannanotto on tuki kamppailullemme Tervalammen säilyttämiseksi. Sanotaanhan siinä suoraan, että hyväksi todettua laitoshoitoa on syytä jatkaa. Juuri näin olemme esittäneet lähes 600 allekirjoittajan adressissa ja siihen liitetyissa n. 70 erillisessä kirjallisessa kommentti puheenvuorossa.

Sosiaalilautakunta äänesti muutoksesta äänin 8 puolesta ja kolme vastaan. -Arvatkaapa, mikä poliittinen puolue ajaa Tervalammen lakkauttamista, arvaaminen on helppoa kun katsotaan puheenvuoroja päihdepalvelujen yksityistämisen puolesta joita erään entisen apulaiskaupunginjohtaja rouvan esityksinä julkaistiin jo edellisissä kunnalisvaaleissa.

Helsingin sosiaalivirasto aikoi säästää päihdehuollon kuluissa laitoshuollon alas ajamisessa kolmevuotis budjettikaudella n. 2,5 miljoonaa euroa. Nyt sosiaalilautakunnassa on torpattu tämä esitys ja ehdotettu äänestyksen tuloksena 4. milj. eururon lisärahoitusta päihdehuoltoon. Vaikka esityksessä ei yksilöidä ehdotetun summan käyttöä on selvää, ettei se kohdennu Tervalammen kartanon kehittämiseen vaan tällä rahoituksella rakennetaan jo ajatustasolla syntynyttä city-kuntoutusta. Tärkeintä aloitteessa on kuitenkin lause, - jo hyväksi todettua laitoshuoltoa on syytä jatkaa. Tämä lause koskee juuri Tervalammen kartanoa.

Lokakuun 28 päivä on kunnalisvaalit. Äänestäkää silloin ehdokkaita, joiden tiedätte vastustaneen Tervalammen päihdelaitoksen lakkauttamista. Tänään me jo olemme moraalisia voittajia. Nyt voimme jo iloita taistelumme tuloksista. Pannaan Tervalammen kartanon lakkauttamisen yrittäjä häpeämään. Ja vain julkisuutta ja toisisoita he pelkäävät. Ja me niitä häpeämättä kerromme jatkossakin. Ammutaan kirjoituksillamme alas "rötösherrat ja rouvat"joiksi nyt tekisi mieli kutsua myös eräitä tähän teksiin liittyviä kuntalaisten hvinvointipalveluja lakisääteisesti tuottavan Helsingin keskusviraston eräitä johtajia.
Martti Salomaa

#75 Tervalampi pitää säilyttää nykyisessä tarkoituksessaan

24.07.2012 20:53

Jos kerran Tervalampi on tehnyt ansiokasta työtä päihdehuollon sektorilla, niin on outoa että toimintaa pitää nyt hirveällä hosumisella ajaa alas. Eli kansankielellä sanottuna homma tuoksahtaa. Haluaako joku ostaa Tervalammen ja siksi hosutaan ?

Olen itse saavuttanut raittiin elämän Tervalammen hoitojaksojen myötä ja valmistun kohta lähihoitajaksi päihde- ja mielenterveystyön koulutusohjelmasta.

Naisten osastohan on uusi ja asianmukainen Tervalammella. Kuinka voi olla mahdollista että toimintaa halutaan ajaa alas, kun tiedetään minkälaisen virkamiesvalmistelun ja poliittisen hyväksymisen on vaatinut uuden naisten yhteisön suunnittelu ja rakentaminen ?

Tervalampi pitää ottaa kunnallisvaaliteemaksi ja siinä yhteydessä selviää, mikä puolue ilmoittautuu Tervalammen alasajon kannattajaksi ja mitkä puolueet kannattavat Tervalammen toiminnan kehittämistä nykyiseltä pohjalta.