Oriveden Opisto säilytettävä Orivedellä!

Kommentoitu viesti

viimeisen vuoden kirjoittajalukiolainen

#61 Ei kosketa, vaan koskettaako kuitenkin?

20.12.2012 15:54

Olen kirjoittajalukiolainen abiturientti. Mahdolliset muutokset eivät tule koskemaan minua, kuten ei lupausten mukaan ketään muutakaan Opistolla tällä hetkellä opiskelevaa. Mitä se minua siis liikuttaa, jatkaako Oriveden opisto Orivedellä vai jossain muualla, jos sielläkään?

Paljon se hetkauttaa kuitenkin ja parit itkut on tullut järkytyksestä ja surusta tirautettua. Käy kova sääli henkilöstöä, käy sääliksi tulevia sukupolvia, harmittaa itsenikin puolesta. Minä haluan, että tulevaisuudessakin voin ylpeästi sanoa opiskelleeni Oriveden opistolla siten, että muutkin ymmärtävät, mistä puhun. Oriveden opisto on Brändi isolla alkukirjaimella, mikä häviää helposti Opiston kadottaessa uniikkiutensa vaikkapa Tampereella. Tällä hetkellä opisto on niin tunnettu, että mainitessani opiskelujeni sijoittuvan Orivedelle, ensimmäinen kysymys kuuluu liittyykö opisto niihin jotenkin.
Muualle siirtyessään jäisikö opistosta jäljelle muuta kuin opiskelijoiden ja opettajien muistikuvat oppilaitoksena, joka antoi niin paljon ja otti niin vähän?

Oriveden opistolla opiskelu on lauseen kirjaimellisimmassa merkityksessä muuttanut koko elämäni suunnan ja tarjonnut uskomattoman (pian) kolmevuotisen kokemuksen. Kun jo kesäkurssit ovat kuulostelujen mukaan inspiroineet uusille urille ja vuoden linjalla oleminen avannut uusia sielunmaisemia, voidaan vain pohtia miten paljon kolme vuotta idyllisessä internaatissa, luovuuden tyyssijassa vaikuttavat meidän lukiolaisten koko loppuelämään. Me olemme aloittaneet täällä alaikäisinä, kotoa nuorina poismuuttaneina.
Olemme kasvaneet täällä huomaamaan sen, että vaikka olisimme olleet outolintuja alemmilla asteilla, meistä voi tulla vaikka mitä.

Oriveden opisto tuottaa paljon kulttuuria ja paljon kulttuurintekijöitä.
Antakaa nuorille mahdollisuus vielä tulevaisuudessakin. Älkää hukuttako tätä historiaa suurempiin aaltoihin.

Vastaukset

Tuija_Riitta Heiskanen

#62 Re: Ei kosketa, vaan koskettaako kuitenkin?

2012-12-20 17:32:13

#61: viimeisen vuoden kirjoittajalukiolainen - Ei kosketa, vaan koskettaako kuitenkin?

Hei Oriveden kultturin keskus, pyytäkkä valtion tukea , tehkää kansalaiskeräys , mutta alkää lopettako!