Porin yhteiskampus Puuvillaan!

Kommentoitu viesti


Vieras

#10 Re: Re: Turhaa melua

27.01.2013 00:27

#4: Maunu Häyrynen - Re: Turhaa melua

Poriin 1800-1900 lukujen vaihteessa rakennettu uskomattoman hieno puuvillatehdas on osa kaupungin historiaa. Paikka on upea, Kokemäenjoen ranta ja joen vastapuolella arvokkaat kivitalot, lähellä kaunis Kirjurinluoto...Porilaiset päättäjät ymmärsivät aikoinaan paikan arvon ja sinne sijoitettiin Yliopistokeskus. Kannatan linja-autoaseman siirtämistä juna-aseman viereen sekä hotellin rakentamista niiden välittömään läheisyyteen. Näin kaikki Poriin tulevat luennoitsijat, jazz- ja messuvieraat sekä turistit voisivat majoittua ja liikkua parhaiten. Kuten on jo ehdotettukin, raitiovaunuyhteys juna-asemalta läpi kaupungin Yliopistokeskukseen Puuvillaan olisi kiinnostava vaihtoehto bussiliikenteelle. Eiköhän SAMK voisi ilman Yliopistokeskustakin muuttaa entisiin Citymarketin tiloihin. Opiskelijat  ja opettajat pystynevät tarvittaessa liikkumaan oppilaitoksesta toiseen.

Vastaukset

Tätä menoa kohta entinen porilainen

#11 Re: Re: Re: Turhaa melua

2013-01-27 10:03:52

 

Samaa mieltä. Eikö jo SAMK:n yksiköiden ja DIAKin yhdistymisestä saataisi riittävä synergiaetu? Miksi yliopistokeskuksen pitäisi muuttaa samoihin tiloihin? Ammattikorkeakouluilla ja yliopistoilla on erilainen tehtävä koulutuskentässä. (Enkä nyt mitenkään väheksy AMK-koulutusta, koska itselläni on sekä AMK- että yliopistotutkinto.)

Yliopistokoulutus ansaitsee arvoisensa tilat. Kyse ei ole pelkästään opiskelijoiden tai henkilökunnan viihtyvyydestä, vaan siitä, että yliopistokeskus toimii käyntikorttina Porin kaupungille. (Järjestetäänhän siellä yliopisto-opetuksen lisäksi myös paljon yritysten ja muiden tahojen seminaareja ym.) Ehkä kuvastaa kaupungin hallinnon asenteita, että yliopistokeskus ollaan valmis siirtämään mihin hyvänsä teollisuushalliin. Mikäli liikenneyhteydet ja parkkipaikat ratkaisevat, ehdotan, että Porin hallintokin siirretään nykyisestä kivilinnasta vaikkapa Mikkolan Cittariin ja kulttuuriasiainkeskuksen voi siirtää raatihuoneelta vaikkapa Hesburgerin yhteyteen. Näin tavoitetaan kätevästi kansa ja saavutettavuuskin on toteutettu. Kaupungintalon kiviportaita kun ei vaikkapa pyörätuolilla nousta.  Parkkipaikka-argumenttiin lisäisin vielä, että suurin osa opiskelijoista ei suinkaan liiku autolla, vaan jalkaisin tai pyörällä.