Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

Kommentoitu viesti

JS.
Vieras

#42 Puolesta

02.02.2011 23:10

Tekstiililuokkana toimii yksi luokkahuone, joka ei loppujen lopuksi hirveästi eroa esim. AKK:n tekstiilityönluokasta. Samallalailla pulpettien päällä hommia tehdään. :) Toki ompelukoneita ja välineitä on enemmän AKK:ssa, mutta niin on oppilaitakin. En usko, että tekstiilityöluokan puute mitenkään merkittävästi vaikuttaa kenenkään koulumenestykseen jatkossa.

Lisäksi Kelujärven koululta löytyy pätevät opettajat, täysin pätevät ja OPS:in mukaiset oppikirjat, työkirjat, kynät, kumit, vihkot, laskimet, viivottimet jne. Ei liikuntasali tee kunnollista opetusta ja samat mahdollisuudet yläluokille sieltä saa.

USKON (tutkimustulosta ei ikävä kyllä ole) että kyläkoulujen oppilaat ovat liikunnallisempia ja aktiivisempia kuin keskustan koulujen oppilaat. Välitunneilla harrastetaan aktiivisia leikkejä ja vapaatunnitkin helposti menevät muiden kanssa pelaten/leikkien. keskustan kouluissa lapsille tulee aikaisemmin tarve olla ns. isoja, jolloin ei kehdata veuhkata välituntisin hippoja yms. koska se ei oo cool isompien oppilaiden silmissä. Lapsi saa olla pidempään lapsi kyläkoululla, tästä lienevät kaikki samaa mieltä?

Itse on hankala ymmärtää joidenkin ihmisten hirveä vastustus Kelujärven koulua kohtaan. En usko, että syy on välineiden puuttumisessa jne. vaan jossain ihan muussa.

Vastaukset

vastaan
Vieras

#43 Re: Puolesta

2011-02-03 08:29:34

#42: JS. - Puolesta 

Kyllä nämä puutteet ovat aiheuttaneet ongelmia, nimenomaan 2000-luvulla koulua käyneet ongelmissa, aikaisemmat ovat pärjänneet. Se mitä sanot kirjoista on kukkua, kirjat kelujärvellä ovat vanhat ja erit kuin akk:ssa.

Liikunnan suhteen ongelma ei ole liikunnallisuus vaan lajintuntemus. Yläasteella ei kerta kaikkiaan pärjää kun kaikki palloilulajit ja voimistelu ovat jääneet pienenä oppimatta. Alkeet ovat olennaisia.

Käsityössä ei ongelma ole luokka vaan välineistö ja materiaalit. Kelujärvellä käytössä säälittävät tilkkurievut kylällä valinnan varaa ja mahdollisuus tehdä motivoivia ja hyödyllisiä töitä, niin kuin yläasteella teinkin, ala-asteen työt suoraan roskiin.

Opettajista, "ai ovatko ne vaihtuneet sitten 2000-luvun??", sitten asia kunnossa, muuten en puhuisi hyvästä opetuksesta, vaan lähinnä "opetuksesta". Kylällä on opettajille keskinäinen kontrolli. Muiden ammattilaisten läsnäolo parantaa opetuksen tasoa, kun virheet huomataan heti.

Täällä on keskusteltu myös erityisoppilaista. Erityisopettajaa ei koskaan koululla näkynyt, vaikka hänen pitäisi tarkastaa kaikki ekaluokkalaiset ja ongelmia ei tosiaan osattu ratkoa. Ei erityisoppilaan kuuluu saada erityiskohtelua (helpommat kokeet, pienemmät vaatimukset) vaan nimeen erityisen hyvää, tukea antavaa, yksityisopetusta. Tämän vuoksi ylivilkas lapsi tarvitsee avustajan, keskittyshäiriöinen myös, luki-häiriöinen harjoitusta ja muiden aineiden ongelmiin tulisi olla HOJKS. Näitä ei ole ollut.

Koululaisen perusoikeiksia ovat myös terveydenhoitaja, koulukuraattori ja koulupsykologi, joiden palvelut ovat akk:ssa kaikille tarjolla.

Joten ihan totta, lapsenne kiittävät teitä vielä, jos nyt annatte kelujärven koulun siirtyä historiaan. Eikä varmasti kukaan vastustaja tahdo olla ilkeä, katkera tai moittia, vaan avata silmiänne. Mitä nuorempi lapsesi on vaihtaessaan koulua sitä iloisempi voit olla, hän saa hyvän alun elämään ja voi valmistua miksi ikinä haluaa, kun hyvän pohjan ja perustan puute ei rajoita oppimista!

Aurinkoista kevättä kaikille! :)