Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

Kommentoitu viesti

vastaan
Vieras

#43 Re: Puolesta

03.02.2011 08:29

#42: JS. - Puolesta 

Kyllä nämä puutteet ovat aiheuttaneet ongelmia, nimenomaan 2000-luvulla koulua käyneet ongelmissa, aikaisemmat ovat pärjänneet. Se mitä sanot kirjoista on kukkua, kirjat kelujärvellä ovat vanhat ja erit kuin akk:ssa.

Liikunnan suhteen ongelma ei ole liikunnallisuus vaan lajintuntemus. Yläasteella ei kerta kaikkiaan pärjää kun kaikki palloilulajit ja voimistelu ovat jääneet pienenä oppimatta. Alkeet ovat olennaisia.

Käsityössä ei ongelma ole luokka vaan välineistö ja materiaalit. Kelujärvellä käytössä säälittävät tilkkurievut kylällä valinnan varaa ja mahdollisuus tehdä motivoivia ja hyödyllisiä töitä, niin kuin yläasteella teinkin, ala-asteen työt suoraan roskiin.

Opettajista, "ai ovatko ne vaihtuneet sitten 2000-luvun??", sitten asia kunnossa, muuten en puhuisi hyvästä opetuksesta, vaan lähinnä "opetuksesta". Kylällä on opettajille keskinäinen kontrolli. Muiden ammattilaisten läsnäolo parantaa opetuksen tasoa, kun virheet huomataan heti.

Täällä on keskusteltu myös erityisoppilaista. Erityisopettajaa ei koskaan koululla näkynyt, vaikka hänen pitäisi tarkastaa kaikki ekaluokkalaiset ja ongelmia ei tosiaan osattu ratkoa. Ei erityisoppilaan kuuluu saada erityiskohtelua (helpommat kokeet, pienemmät vaatimukset) vaan nimeen erityisen hyvää, tukea antavaa, yksityisopetusta. Tämän vuoksi ylivilkas lapsi tarvitsee avustajan, keskittyshäiriöinen myös, luki-häiriöinen harjoitusta ja muiden aineiden ongelmiin tulisi olla HOJKS. Näitä ei ole ollut.

Koululaisen perusoikeiksia ovat myös terveydenhoitaja, koulukuraattori ja koulupsykologi, joiden palvelut ovat akk:ssa kaikille tarjolla.

Joten ihan totta, lapsenne kiittävät teitä vielä, jos nyt annatte kelujärven koulun siirtyä historiaan. Eikä varmasti kukaan vastustaja tahdo olla ilkeä, katkera tai moittia, vaan avata silmiänne. Mitä nuorempi lapsesi on vaihtaessaan koulua sitä iloisempi voit olla, hän saa hyvän alun elämään ja voi valmistua miksi ikinä haluaa, kun hyvän pohjan ja perustan puute ei rajoita oppimista!

Aurinkoista kevättä kaikille! :)

Vastaukset

Satu Karjalainen
Vieras

#47 Re: Re: Puolesta

2011-02-03 13:12:33

#43: vastaan - Re: Puolesta 

Minäkin nyt päätin kirjottaa ja kysellä edelliseltä että yleistätkö tuossa kirjotuksessa kaikki kyläkoulut vai onko kyse pelkästään Kelujärven koulusta jossa kaikki olisi niin huonosti.

Niin kauan kun minä muistan niin on kelujärven koululla käynyt erityisope ja käy edelleen. Ja mitä tarkoitat  erityisoppilaista? Niitähän varmasti on ollu muillaki kouluilla ja varmasti ovat saaneet hyvää yksilöllistä opetusta. Avustajista  puhut että niitä ei ole ollut niin pakko kysyä että milloinka kävit koulua koska jopa minun aikana on avustajia ollut.

Koululaisten perusoikeuksista puhuit. Terveydenhoitaja ja muut eikös nekin puutu kaikilta kyläkouluilta? Terveydenhoitaja käy koululla ja tarvitseeko lasten käydä joka päivä terveydenhoitajalla ja nuilla muilla? Hammaslääkärissä käyvät niin kuin muutkin.

Omat lapseni käyvät käyvät Kelujärven koulua ja olen tyytyväinen ja toivon että vielä pienemmys pääsisi käymään tätä koulua.

 

JS
Vieras

#51 Re: Re: Puolesta

2011-02-03 17:19:09

#43: vastaan - Re: Puolesta 

Kirjat voivat olla erit, mutta ovat edelleen OPS:n mukaiset, eli täysin pätevät ja samat asiat niistä oppii. :)

Lajituntemus voi toki olla huonompi, mutta en itse kyllä pahemmin muistanut, etteikö kyläkoulujen kasvatit olisi pärjänneet yhtälailla jalkapallossa ja koripallossa yläasteella keskustan oppilaiden kanssa. Nuoret oppivat säännöt yms. nopeasti ja perussäännöt tulevat selviksi myös ala-asteella (esim. kuinka kauan palloa saa pitää kädessä koripallossa, jaliksen perussäännöt jne.) Jos ope ei tiedä niin ope voi ottaa selvää ;)

No itselläni on lentäneet roskiin niin ala-asteen kuin yläasteenkin käsityöt :D Kun ei vaan osaa niin ei osaa ja tuskin osaisin vaikka ala-asteella olisi varusteita löytynyt enemmänkin. Toki jotain käsitöistä kiinnostunutta varmasti harmittaa, kun matskut ei ole samat kuin kylällä, mutta en usko, että se pääasiassa olisi niin suuri puute, että koulun opetuksen taso kärsii ja koulun puolesta ei voi taistella. Ehkäpä nyt kun kohua on ja JOS koulu saa jatkaa niin materiaaleihin yms. pyritään satsaamaan enemmän. :)

Mitä itse olen nähnyt, niin Kelujärven koululla erityisoppilaat on otettu hyvin huomioon ja heihin on panostettu, eli ei pelkästään helpotettu tehtäviä jne. Samoin koululla ei ole samanlaista syrjimistä ja luokittelua erityisoppilaita kohtaan kuin suurimmissa kouluissa, joissa kiusaamis/poissulkemistapaukset jäävät helpommin huomiotta.

Minun on hankala uskoa, että koulun opetustaso on romahtanut merkittävästi kymmenessä vuodessa ja varmasti koulun nykyisillä oppilailla on mahdollisuudet mihin tahansa, samoin kuin koulun entisilläkin oppilailla. :)

Millaisia ongelmia 2000-luvun oppilailla on ollut? Ovatko selkeästi jääneet jälkeen yläasteelle siirtyessä? Onko se ihan yleinen trendi vai muutaman oppilaan kokemus? :)